Jump to content
Annons

Trött på brummet från gitarren


Crownfield

Recommended Posts

Hej,

Nu är jag trött på att min elgitarr brummar.

Jag har inte gett så mycket för den och man får ju vad man betalar för, men det måste finnas nåt bra tips ändå, kanske...

Den brummar. Inte hela tiden. Det slutar när jag tar på någon av gitarrens metalldelar (strängar, telekontaktfästet, etc). Brummet är inte speciellt högt i volym och inte speciellt mörkt i frekvens heller (känns högre än 50hz men är inte säker).

Jag har provat olika setups; allt från att direkt line:a gitarren in i ljudkortet (i layla24 breakoutbox) till att gå via min Preamp->Ljudkort, till att gå via en Mixer->Preamp->Ljudkort. Samma resultat. Har även provat att byta telekabel. Ingen skillnad.

Är det nån jordning som är knasig? Är det billig elektronik i gitarren?

Är det nåt som är trasigt? Jag funderade på om det skulle hjälpa att på nåt sätt tvångsjorda gitarren med nån extra sladd eller nåt från nån metalldel till nåt annat... Men har inte provat det. Dessutom lite opraktiskt :rolleyes:

Hilfe!

//Crownfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Nu är jag trött på att min elgitarr brummar.

Jag har inte gett så mycket för den och man får ju vad man betalar för, men det måste finnas nåt bra tips ändå, kanske...

Den brummar. Inte hela tiden. Det slutar när jag tar på någon av gitarrens metalldelar (strängar, telekontaktfästet, etc). Brummet är inte speciellt högt i volym och inte speciellt mörkt i frekvens heller (känns högre än 50hz men är inte säker).

Jag har provat olika setups; allt från att direkt line:a gitarren in i ljudkortet (i layla24 breakoutbox) till att gå via min Preamp->Ljudkort, till att gå via en Mixer->Preamp->Ljudkort. Samma resultat. Har även provat att byta telekabel. Ingen skillnad.

Är det nån jordning som är knasig? Är det billig elektronik i gitarren?

Är det nåt som är trasigt? Jag funderade på om det skulle hjälpa att på nåt sätt tvångsjorda gitarren med nån extra sladd eller nåt från nån metalldel till nåt annat... Men har inte provat det. Dessutom lite opraktiskt 🙂

Hilfe!

//Crownfield

Köp en DI-box så försvinner brummet! (oftast i alla fall)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredster han före.. Men jag ger en länk till en som brukar funka bra.. Kostar runt 400:-

http://www.behringer.com/DI100/index.cfm?lang=ENG

En DI-box har en transformator som galvaniskt skiljer gitarrsignalen från t.ex jorden i din mixer/dator etc.. Alltså slipper du brummet orsakat av jordslingor. Men en dåligt skärmad gitarr kan ändå ta upp en del störningar. Lysrör, dimmers och framförallt CRT-skärmar kan skapa problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget konstigt med gitarren, en elgitarr är konstruerad så att det är du som är jordningen på gitarren, så lite brum får man stå ut med när man inte tar i strängarna. Om du ändå upplever brummet som störande brukar det gå att dämpa det genom att skärma av utrymmet för elektroniken inuti gitarren. Detta brukar vara slarvigt gjort eller inte alls gjort på fabriken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en DI-box så försvinner brummet! (oftast i alla fall)

Har en Focusrite Platinum Penta preamp som enl uppgift även funkar utmärkt som DI (jag kör ju förövrigt balanserat ut från preampen in i ljudkortet).

Fredster han före.. Men jag ger en länk till en som brukar funka bra.. Kostar runt 400:-

http://www.behringer.com/DI100/index.cfm?lang=ENG

Satt just o läste om denna när jag kom på att preampen nog funkar som DI, så jag är lite skeptisk till att en separat DI-box löser mitt problem.

Det är inget konstigt med gitarren, en elgitarr är konstruerad så att det är du som är jordningen på gitarren, så lite brum får man stå ut med när man inte tar i strängarna. Om du ändå upplever brummet som störande brukar det gå att dämpa det genom att skärma av utrymmet för elektroniken inuti gitarren. Detta brukar vara slarvigt gjort eller inte alls gjort på fabriken.

Nu börjar det likna nåt. Det känns lite som att det är ju så det är, att gitarren förväntar sig att bli jordad av gitarristen, men det där brummet är tillräckligt högt för att jag ska få sätta noisegates förbannat högt etc, och jag inbillar mig att det även hörs en del av det medan jag spelar (och faktiskt rör strängarna). Jag har inga CRT-skärmar, lysrör eller så och jag har provat att flytta runt grejjerna i rummet (så inga nätkablar ligger i närheten av signalkablarna osv), släcka alla ljus och all annan elektrisk utrustning. Det enda jag liksom inte kan stänga av är datorn 🙂. Hur ska jag göra för att prova skärma av utrymmet för elektroniken inuti gitarren? Vad ska jag använda för material osv? Tacksam för tips. Gitarren är billig så jag har inga problem att öppna och pula 😆 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man målar insidan av utrymmet med skärmfärg, och limmar metallfolie på insidan av plektrumskyddet så att det blir en "låda" av metall runt elektroniken. Det är viktigt att skärmfärgen och folien har kontakt med varandra och att de har kontakt med elektronikjorden. Hade för mig att de hade skärmfärg på clas ohlson, men hittade ingen när jag sökte på deras sida nu. Ev. finns det att köpa i musikaffären, men där tar dom förmodligen skamligt mycket betalt för den. Har du myket dist när du spelar? Själv spelar jag dödsriff i hemmastudion o har lärt mig att stå ut med bruset från crt skärmen, inte myket att göra åt förutom stenhårt gejtat, sen brukar jag stänga av skärmen när jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läg märke till att det magiska ordet är "galvanisk" Att skilja jorden galvaniskt.. Kan bara göras med en transfromator. Har din Focusrite Platinum Penta preamp transformator på DI in/utgången så att jordarna skilljs då? Du kan mäta med en multimeter om du är osäker. I såfall skall det inte finnas nån koppling alls mellan skärmen på din gitarrsladd och signaljorden ut från din preamp.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var med om det där i en studio för många år sedan. det löste sig med att jag satte fast en ståltråd mellan plattan där sladden kommer in(jord) till stallet som strängarna nuddar och jordade (som tidigare sagt) gitarren med mig själv och mina fingrar. det blev knäpptyst.

Det visade sig senare att det var en jordande kabel inne i gitarren som lossnat.

Pröve det bara provisoriskt först för att se om det hjälper.. Det funkade för mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en DI-box så försvinner brummet! (oftast i alla fall)

Har en Focusrite Platinum Penta preamp som enl uppgift även funkar utmärkt som DI (jag kör ju förövrigt balanserat ut från preampen in i ljudkortet).

Använder du instrumentingången??

Om du nu gör detta och ändå har brum så får du jorda gitarren på annat sätt. Som du var inne på förut…..jorda stallet när du ska spela in är ju ett gammalt knep.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett liknande problem med min gitarr, fast ändå inte.

Jag är vänsterhänt men köpte en högerhänt gitarr och lämnade in den på en musikaffär för att de skulle få byta översadel och strängar, och innan dess fungerade den utmärkt när jag kopplade den till datorn via mikrofoningången. Men efter att jag fick tillbaka den hör jag ett svagt brus (som försvinner om jag rör vid ljudutgången), men så fort jag rör vid någon av strängarna eller en annan metalldel på gitarren förstärks oljudet. Vad kan detta bero på? Antar att det har något med jordning e.d. att göra men problemet fanns ju inte innan jag lämnade in gitarren?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jolny, det låter verkligen som om det är ett jordfel på gitarren. Kan det vara så att de som mekade med din gura även gjorde ändringar på stallet? I så fall kan det vara så att den kabel som förbinder elektroniken med strängarna -> dig, har trillat loss. Det har hänt mig när jag varit igång o pillat. På stratamodeller brukar denna kabel vara ordentligt fastlödd i fästplattan för fjädrarna till svajet, men på andra modeller ligger den bara fastklämd under stallplattan. Om man har för brått när man skruvar ihop grejorna är det lätt att glömma den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem som crownfield där. Gitarren låter bra sålänge jag nuddar nån av metalldelarna, men så fort jag tar bort händerna, så börjar det brumma rätt ordentligt. Samma sak om jag nuddar någon av metalldelarna på förstärkaren. Har funderat på att löda på sånt där jordskydd på gitarren, som man har när man mekar med elektronik men det känns ju lite som att åtgärda symtomet snarare än problemet.

Det var många olika svar i den här tråden. Finns det ett enkelt och "rätt" svar på det här? Är den allmänna åsikten att det är en jordkabel som hoppat loss nånstans? Jag förstår inte hur en DI-box skulle kunna förbättra situationen. De flesta använder ju inte DI-box och lyckas få det att låta bra i alla fall.

Normalt håller jag på med syntar och jag är kanske lite för van vid att saker "bara funkar" och inte brusar och brummar och har sig. Inbillar mig att även billiga grejer borde låta bra. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Skaffa EMG så slipper ni jordningen helt och hållet samt får en ordentligt stabil signal...

Schkåll på morgonkröken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också haft det här problemet med min bas och min gitarr. Men brummet från gitarren försvann efter jag köpte en Planet Waveskabel. Basen brummar fortfarande jag antar att det är dom dåliga fabriksmickarna som strular. För jag har lämnat in den och det var inget jordfel.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lämnade in min gitarr för några dagar sen med, Och de ringde precis och sa att det inte var något fel på den. Helskumt. Jag ska prova att byta kabel jag också. Vad är EMG för något?

EDIT : Jag tror inte att de var och skruvade i stallet, men det är inte omöjligt att något glappar. Jag tar med mig min kabel och åker in till musikaffärn och testar den där på deras rörförstärkare. Annars vet jag inte. För han jag talade med visste inte vad han skulle göra med gitarren eftersom den lät bra för honom.

Jag har för övrigt en ZZ Ryder MP-3 Palladium, Som har tre grövre Humbuckers.

http://www.zzryder.com/

Redigerat av Jolny
Link to comment
Dela på andra sajter

EMG är aktiva mickar, kanske blir dyrt att byta mickar bara för lite brum...

Jag tror det är helt normalt, du får räkna med brum från passiva mickar, speciellt när du sitter framför datorn med den. Skärmar och annan elektronik ger oljud i gitarrmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

//Crownfield

Köp en DI-box så försvinner brummet! (oftast i alla fall)

Hej! Istället för att göra en ny tråd så snor jag denna.

Jag köpte en DI box men det var då brummet uppstod för mig. Min gitarr är jordad i mig, och kontakten som datorn är kopplad in i är inte jordad, men gitarren brummar inte när jag kör utan DI-boxen, rakt in i ljudkortet, testade jordlyften men den gjorde ingen skillnad.

Brummet halveras när jag stänger av skärmen, och halveras en gång till när jag sätter foten på DI-boxen, men då är brummet lite högre än när man kör utan DI-box med skärmen på.

Kan jag lösa det här problemet genom att jorda min kontakt till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt förstärkarsladden i ett jordat vägguttag om du inte har det redan..

Om du inte har sånt uttag kan du alltid dra en grövre sladd från stärkarens metallhölje till ett element ("värmeelement" och inte högtalarelement 😕 ) eller nåt.

Om inte detta hjälper, ja, då har du jordfel i gitarren. Det är mkt mer troligt än yttre störningar..

Jag fick in rysk radio för nåra år sen, när jag pekade gitarren i en speciell riktning o hade högt volym på stärkaren... Skapligt bra AM-mottagare/antenn 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt förstärkarsladden i ett jordat vägguttag om du inte har det redan..

Om du inte har sånt uttag kan du alltid dra en grövre sladd från stärkarens metallhölje till ett element ("värmeelement" och inte högtalarelement 😎 ) eller nåt.

Om inte detta hjälper, ja, då har du jordfel i gitarren. Det är mkt mer troligt än yttre störningar..

Jag fick in rysk radio för nåra år sen, när jag pekade gitarren i en speciell riktning o hade högt volym på stärkaren... Skapligt bra AM-mottagare/antenn 😄

Ja fast i det här fallet så kör jag rakt in i datorn genom en DI-box, utan stärkare alltså. När jag kör rakt in i ljudkortet utan DI-boxen så brummar den inte.

Min fråga var alltså om det är nån mening med att betala en elektriker att jorda mitt uttag, för jordlyften på DI-boxen ger ingen effekt, beror det på att det är ojordat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...