Jump to content
Annons

Vad ska jag träna på?


cosmonaut

Recommended Posts

Hej

Jag har spelat gitarr ett tag nu men det har mest blivit kompgitarr med ackord och lite riff. Nu skulle jag vilja bli en duktig soligitarrist och behöver lite råd och tips på vad jag ska träna på. Jag är främst intresserad av rock och blues.

Den sista tiden har jag tränat på den mollpentatoniska skalan och bluesskalan. Jag har har lärt mig de olika boxarna och tränar på att spela dem i olika tonarter och tempo. Jag brukar träna till metronom för att få upp säkerheten och snabbheten.

Jag brukar också träna på att spela solo till en instrumental bluestolva som jag har som midi, vilket gör att jag träna i olika tempo. Problemet här är att jag mest spelar skalorna fram och tillbaka och det låter tråkigt.

Jag förstår att det tar tid att bli en bra sologitarrist och det behöhs mycket träning.

Det jag undrar är nu om jag är på rätt väg. Ska jag fortsätta att träna på detta sätt? Har ni tips på andra övningar att träna på? Berätta gärna hur ni tränade/tränar för att bli bra. Jag vet att det finns många duktiga gitarrister på detta forumet.

mvh

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter absolut som att du är på rätt spår. 😄

Att kunna olika skalor är en bra grund. Nästa steg är att försöka blanda skalornas struktur med varandra (i blues kan man ju blanda flera olika typer av skalor + att man använder kvartstoner 😄) men sen oxå att försöka hoppa runt på lite slumpartade sätt i varje skala istället för att bara spela dem upp och ner. Försök komma på lite olika spelmönster på gitarren.

Tycker det låter bra att du övar till metronom även om det även är viktigt att öva kroppens taktkänsla. Men just till den här typen av övning föredrar nog i alla fall jag metronom. 😄

Prova att öva till en stadig långsam metronompuls t.ex. 60 bpm och testa att göra olika accentueringar, 4-delar, 4-deltrioler, 8-delar, 8-deltrioler, 16-delar, 16-deltrioler o.s.v.

Syftet med en sån övning är just att metronompulsen inte ändras, bara din sätt att accentuera tonerna. Det är oftast svårare att spela till en långsam metronompuls än en snabb.

Ett bra sätt att öva på sitt gitarrspel är att bli bättre musiker genom att öka sina kunskaper om andra instrument t.ex. sång, trummor och piano. Att lyssna på annan musik än vad man brukar är oxå ett bra sätt att utöka sitt tankesätt när man spelar.

Avslutar med ett stycke vidomsord, :rolleyes:

Glöm inte att tekniken sitter i fingrarna och i hjärnan, känslan sitter i hjärtat och valet är ditt!

Lycka till

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen mig. Jag har suttit fast på samma ställe rätt länge, men det som har gjort att det lossnat lite för mig har varit att jag lärt mig lite mer teori. Alltså hur tonerna i skalan hänger ihop med tonarten och ackorden.

Istället för att bara mekaniskt repetera en skala eller box så kan man passa in tonerna i musiken bättre, blanda in arpeggion osv, och det märkliga är att det även har förbättrar mitt gehör... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

viktigt att du får en bra ton framför allt .. ett bra bett och en jysste häng.

annars kommer du ändå bara låta som Kirk Hammet i slutändan, och det vill du väl inte ...

Link to comment
Dela på andra sajter

först handlar det ju om vad du har för definition på en bra sologitarrist. du kan naturligtvis öva skalor och passager tills du blir supersnabb, men det imponerar sällan på andra än nybörjare.

teknik är viktigt, men för att bli bra måste du öva på ditt uttryck. glöm inte bort att solot bör tolka låten, snarare än att bara visa vilka häftiga trix du lärt dig. att spela sakta och snyggt är minst lika svårt som att spela snabbt.

ett tips är att öva på att spela solomelodier på gitarren. allt från "du gamla du fria" till "hej tomtegubbar" allt sånt lämnar mycket utrymme för dig att träna anslag, vibrato och timing, och när du kan spela det snyggt, så har du förutsättningar för att bli en uppskattad sologitarrist.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj här händer det mycket!!

Kul med så stor respons.

Mitt mål är inte att spela supersnabba solon. Hellre långsamt och med känsla. Nu när jag har suttit och övat så är det precis som ni säger att det är svårare att spela långsamt än snabbt. Jag kommer fortsätta att träna på skalorna men i lägre tempo och försöka få till en bra ton. Ska också försöka spela mer slumpmässigt och inte bara spela i boxarna.

Jag har börjat läsa musikteori den sista tiden. Tyckte först att det var obegripligt men nu börjar jag få lite förståelse för hur skalor och ackord hänger ihop och nu tycker jag att det väldigt intressant med teorin.

Att träna på att spela solomelodier låter som ett mycket bra förslag. Då får man ju med alla de viktiga delarna. Det kommer jag att prova.

Ja ska också sätta mig och lyssna mer på skivor för att analysera hur de spelar och försöka planka.

mvh

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet många som är grymma på gitarrhambo när man spelar utan band i

musikaffärer mm. Däremot blir det inget bra i live-band sammanhang. Den bästa skolan är att lira gura med band utan tvekan. Då lär man sig mer av sammanhang får rythm känsla på köpet. Det är viktigare att ha rythmen än att traggla en massa skalor. Det tar många herrans år för att bli bra på gura. Bara att få till känslan för ett vibrato tar lång tid att utforma, det är en

aha upplevelse att upptäcka att man "tror" man fått till det när man ett par år senare "verkligen" får till vibratot och bara garvar åt forna tiders vibrato och solon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Är ingen gitarrist själv men min far har köpt programmet Guitar Pro 5, ett billigt bra program som det finns massvis med med låtar på deras hemsida att ladda ner, alltifrån B.B King till Slayer. Programmet laddar Wav-filer för uppspelning, så det låter ganska bra. Man kan även lätt anpassa hastigheten, blev nästan själv sugen på att damma av min gamla gura.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

Är ingen gitarrist själv men min far har köpt programmet Guitar Pro 5, ett billigt bra program som det finns massvis med med låtar på deras hemsida att ladda ner, alltifrån B.B King till Slayer. Programmet laddar Wav-filer för uppspelning, så det låter ganska bra. Man kan även lätt anpassa hastigheten, blev nästan själv sugen på att damma av min gamla gura.

Jag kör med nåt liknande; PowerTab. Det är gratis, och visst funkar det bra, men det har en nackdel: Man lär sig spela färdig musik. Fingrarna lär sig greppa Stairway to heaven och det låter naturligtvis kanon, men man kommer inte mycket närmre att kunna spela något eget.

Då är det nog bättre som nämnts tidigare att tänka fram en melodi och sen försöka spela den på gitarren. Då får man en koppling mellan musiken som snurrar runt i huvvet hela tiden och de där stela fingrarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Biorno (oregistrerad)
Hallå,

Är ingen gitarrist själv men min far har köpt programmet Guitar Pro 5, ett billigt bra program som det finns massvis med med låtar på deras hemsida att ladda ner, alltifrån B.B King till Slayer. Programmet laddar Wav-filer för uppspelning, så det låter ganska bra. Man kan även lätt anpassa hastigheten, blev nästan själv sugen på att damma av min gamla gura.

Jag kör med nåt liknande; PowerTab. Det är gratis, och visst funkar det bra, men det har en nackdel: Man lär sig spela färdig musik. Fingrarna lär sig greppa Stairway to heaven och det låter naturligtvis kanon, men man kommer inte mycket närmre att kunna spela något eget.

Då är det nog bättre som nämnts tidigare att tänka fram en melodi och sen försöka spela den på gitarren. Då får man en koppling mellan musiken som snurrar runt i huvvet hela tiden och de där stela fingrarna...

Tvivlar på att det skulle vara värre än att lära sig noter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähhh! Det där med att öva skalor och musikteori är överskattat! Jag har knappt lagt ner någon tid eller kraft alls på det. Ändå har jag övat upp mig och blivit hyffsat flink i fingrarna. Spela, spela och åter spela så blir det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra att du övar till metronom även om det även är viktigt att öva kroppens taktkänsla.

Kroppens taktkänsla tycker jag komemr i och med användandet av metronom. ju mer metronom man använder när man övar (observera skillnaden mellan öva och lira) desto bättre anser jag att man får taktkänslan. Ett bra trix för att bli ännu bättre på att hålla tempo samt att få till gunget i solot ä att bara ha metronomslag på 2 och 4.

Svänget ligger ju på dessa taktslag o då är det utomordentligt att öva med metronom på just dessa.

Kan bara hålla med det som någon sa tidigare att du ska spela låtar för dig själv på gitarr t.ex. du gamla du fria. Genom att spela låtar som man bara komemr på o plocka ut dem direkt som man minsn dem övar man upp känslan för olika intervall vilket är perfekt när man solar. Då slipper man binda sig till skalan direkt och bara köra på det man hör i huvudet!

Fortsätt att öva!!

Som min lärare i Ensemblen i skolan säger: När behovet att öva varje dag är lika stort som behovet att äta varje dag, DÅ börjar vi komma någonstans 😳

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Försök "tänka" solot i huvudet samtidigt som du spelar. Lite som att du har nästa ton du ska spela i huvudet. Låter kanske flummigt men då kommer du bort från "tekniksolon" och spelar mer melodiskt. Och sedan var det det där med ton som väl är det viktigaste.

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sologitarrist tycker jag att det är viktigt att man behärskar många olika tekniker. Det är som jag hört någons säga: om du bara kan spela med vanlig alternative picking och använda dig av vibrato och bends, så är det som en målare bara skulle använda sig av färgerna rött och vitt. Du kan få till några riktigt bra målningar med bara de färgerna, den saken är klar. Dock kan det bli tråkigt efter ett tag med samma gamla färger. Därför kan det vara viktigt att ha möjlighet att använda hela paletten.

Du blir en mer mångsidig spelare om du kan tappa, köra lite legato, economy picking, sweep picking, övertoner, osv...

Och sist men inte minst: som någon redan föreslagit, ta efter dina idoler! Kopiera inte exakt vad de gör, men försök ta efter de egenskaper som du gillar. Exempelvis så försöker jag själv att bli mer lik Zakk Wylde. Och då menar jag inte att jag skall spela exakt som honom, men jag gillar hans agressiva spel, och det försöker jag få in i mitt eget spelande. Lyssna noga på de gitarrister du gillar, och försök analysera varför du gillar dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att musikteori är överskattat. Jag tycker att det är intressant och efter att jag börjat läsa teori har jag fått en mycket bättre förståelse för hur man bygger upp tex ackord, melodier och låtar. Att träna skalor är bra för mig, dels för att jag behöver träna upp kordination och kontrollen av mina fingrar, rytm, ton och annat men det gör också att jag har något konkret att träna på. Under en ganska lång tid har jag bara suttit och spelat utan något riktigt mål och det har inte hjälpt mig så mycket.

Att spela efter efter noter och tabbar tycker jag är bra om man vill studera hur en viss gitarrist spelar och man kan lära sig nya tekniker. Men det slutgiltiga målet är inte att spela som någon annan utan att ha en egen stil.

Att träna på melodier som man tänker fram låter som en mycket bra idé det ska jag testa.

Varför inte kontakta en pedagog? Det är ju just det jag har gjort 😆

Jag har fåttt många fina tips som jag tar till mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte en bra sologitarrist heller.. men för att undvika att falla in och bara spela skalor upp och ned hela tiden... Så försöker jag att precis som ngn nåmnde, att bygga upp solot i huvudet... man kan tom spela in sig själv då man ljudar fram ett solo med munnen.. sen försöker man spela precis som man hummade 5 min tidigare... det är lättare att hitta tonerna där än vad det kanske är på gitarren.. (iaf för mig)...

Sitter även jag med musikteori nu, och satan vad det ger mig mkt... känner att jag kommer kunna komma framåt igen efter att jag stått praktiskt taget still i typ 2 år.. Int ett dugg överskattat som somliga verkar tycka här... Framför allt för gehöret... Det gäller bara att man inte helt och hållet följer dessa teorier, utan korsar gränser lite och testar eget... Den västerländska musikläran är kanske inte alltid den som låter bäst?? Vad vet jag??

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt mål är inte att spela supersnabba solon. Hellre långsamt och med känsla.

Om du verkligen övar på din snabbhet, så kommer det att gå över... 😆😄

Skojar bara.....(Har tagit en bers) 😆 nä...lyssna på de andra..

M.v.h Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...