Jump to content
Annons

Gitarrjustering


Frizzle6

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen bytat strängar på min Squier strata som vanligtvis låter mycket bra. Efter bytet har strängarna dock börjat vibrera mot bandryggarna. Halsen är någorlunda rack, intoneringen är kanon och stämningen likaså. Jag har provat att höja strängarna nere vid stallet men de behövs höjas väldigt mycket för att ge resultat och att spela med så höga strängar är inte kul.

Vet någon en lösning på detta problem?

Tack på förhand

Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle tro att du behöver släppa efter lite på dragstången....

Det kan bli så om det är en ny gura....?

Förvara gitarren där du har jämn temperatur! 🙂

Ps.På strata behöver man ta bort halsen för att släppa efter på dragstången.Ds

OK?

M.V.H Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har bytt fabrikat eller tjocklek på strängarna

så kan man behöva göra en halsjustering

Ps.På strata behöver man ta bort halsen för att släppa efter på dragstången.Ds

beror på vilken strata man har

Redigerat av norcomp
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

I vilket fall så är halsen för hårt spänd...det är därför det skramlar i mitten av halsen(Halsen är i en båge bakåt).

Var har du justeringen någonstans?(Såg att på min strata så var skruven vid huvudet)

Det är bara att skruva (släppa) motsols (testa ett varv).

Ett test som jag har lärt mig är.......

Ta ett finger från högerhanden och tryck net på 12e bandet...du ska då ha ett glapp på något hundradel vid 5e bandet.( du känner efter med ett finger från vänsterhanden...tappa lite på strängen).

Ok?

Det är bara och testa...Du kan inte förstöra något.....fram med insexnyckeln!

M.V.H Moberg

Redigerat av Moberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 1 år gammal OLP-gitarr och exakt samma problem, med enda skillnaden att mina strängar låter rätt skumt lösa också och att jag inte har någon aning om vad som menas med intonering 😠

Att justera intonering görs på ett sätt genom att, stämma t.ex översta strängen till E, och därefter stämma till E på 12e bandet(skruva på skruvarna som bestämer längden på strängen, vid stallet).

Man kan aldrig få tonerna på en gittar att stämma på hela halsen. Men om du spelar t.ex mycket lösa ackord så funkar övre ex. bra. Ok?

M.V.H Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för era svar!

Jag sitter här och skruvar på min hals nu men problemet är att det krävs väldigt många varv för att ge skillnad och trots det blir det inte bra, så jag provade att släppa dragstången ett antal varv samt höja strängarna. Efter detta blir det bättre men så fofrt jag närmar mig den bakre bandryggen på ett band kommer skramlandet igen. Jag har hört tt nya strängar kan låta såhär i början och att de ska bli bättre när man har spelat på dem ett tag, stämmer det?

Jag undrar och om jag ska släppa dragstången så pass mycket att halsen böjer sig på mitten.

MVH

Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för era svar!

Jag sitter här och skruvar på min hals nu men problemet är att det krävs väldigt många varv för att ge skillnad och trots det blir det inte bra, så jag provade att släppa dragstången ett antal varv samt höja strängarna. Efter detta blir det bättre men så fofrt jag närmar mig den bakre bandryggen på ett band kommer skramlandet igen. Jag har hört tt nya strängar kan låta såhär i början och att de ska bli bättre när man har spelat på dem ett tag, stämmer det?

Jag undrar och om jag ska släppa dragstången så pass mycket att halsen böjer sig på mitten.

MVH

Johannes

Ojoj, ett antal varv??

Du borde släppa kanske ett kvarts, ett halvt varv åt gången och sedan vänta. Det kan ta tid innan halsen böjt till sig som den ska...

Du glömmer väl inte att stämma gitarren igen efter att du testat släppa på halsen?

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du håller ner strängen vid 1:a bandet och typ vid 17:e så ska du ha ett litet, litet mellanrum(knappt synbart, kanske 1/8 mm eller nåt) ungefär vid 7:e-8:e. Prova plinka till på strängen medan du håller ner också, du bör få en knapp ton på varje sträng. Är det helt stumt ska du släppa på halsen... Annars är det OK.

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag har detta minnimala mellanrum vid sjunde bandet är ju ralsen realtivt rak med andra ord men det motverkar ju inte att strängarna slår emot bandryggarna.

Det måste ju dock vara att föredra en rak hals men då låter det inte bra, visserligen låter det inte särkilt bra med böjd hals heller. Att höja strängarn är ju ett alternativ men att ha strängarn högt över greppbrädan är ju som sagt inte kul.

Är det någon som har en vettig lösning på problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

En helt rak hals är tyvärr nästan omöjlig att spela på. Det krävs oftast lite relief.

Gör så här:

Tryck ner 6:e strängen på första och sista bandet. Kolla hur mycket mellanrum som syns mellan 7:e bandstaven och strängen. Ca 0,3mm brukar vara lagom (kolla gärna detta med ett bladmått om du vill vara säker).

Ang. stränghöjd så är det ju oftast en smaksak, men det finns vedertagna riktmärken att utgå ifrån. En hyffsad utgångspunkt är att vid sista bandet ha ca 2,5mm mellan bandstav och 6:e strängens undre kant och sedan lite lägre för varje sträng, så att 1:a strängen har en höjd på ca 1,5-2,0mm.

Är du osäker på något så kostar det ju inte så förfärligt mycket att lämna in gitarren på justering av någon yrkesman :rolleyes:

Olika strängmärken kan också skramla olika mycket, i synnerhet när de är nya. Testade för egen del Elixir för något år sedan på min Strata, vars hals aldrig har behövts justeras under de elva år jag ägt den.

Döm om min förvåning och besvikelse när gitarren helt plötsligt lät som en sitar 😆

Lämnade in gitarren på en "1000-mila service", vilket gjorde susen och lovade mig själv att aldrig mer testa Elixir då jag upplevde att tonen i dom var usel jämfört med Dáddario XL som jag har använt hur länge som helst! Men det handlar ju mest om tycke och smak, inte rätt eller fel.

Hoppas att du har fått lite mer hjälp på vägen 😉

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...