Jump to content
Annons

Koppla Elgitarr-Peavey112bandit-dator


Ljunghusen

Recommended Posts

Tjenis, har precis blivit intresserad av inspelning osv.

När jag kopplar in elgitarren i min dator ( Audigy 2 ZS ) så blir ljudet bara jättevekt och äckligt.

Kan man koppla guran till förstärkaren och förstärkaren till Line-in på ljudkortet på något sätt?

Fick ett annat tips att man kan micka upp förstärkaren, den micken han föreslog var på ca $180, finns det inget mindre saftigt? :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det vanligaste är att micka med en Shure sm57, men pröva du med vilken dynamisk mick som helst. Att laina stärkaren kommer låta illa.

Att linea stärkaren kommer inte nödvändigtvis att låta illa. Testa och se vad du tycker själv. Somliga föredrar också att micka med kondensatormick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du line-out på din förstärkare så kan du koppla in det till line-in på ditt ljudkort.. Det kommer att funka. Bättre än att försöka koppla en SM57 mic till dit ljudkort i alla fall. Ska du använda mikrofon så måste du ha en hyfsat bra mic-preamp innan ljudkortet för att det ska låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sectoid (oregistrerad)

Vill inte verka otrevlig, men har ni som förespråkar lineing av förstärkaren provat detta själva? Jag har svårt se hur man ska få ut nåt användbart ljud på det sättet. Om man nu inte är ute efter att skapa några udda noise-effekter 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter rätt okay imho, men jag vill kunna använda stärkarn utan att det låter ur stärkarns "Högtalare"...

Om du har uttag för hörlurar så kanske du kan ansluta en kabel där och därmed slippa ljudet i högtalaren.

En plugg är ett insticksprogram till din sequencer som t.ex kan vara virtuella effekter eller instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte verka otrevlig, men har ni som förespråkar lineing av förstärkaren provat detta själva? Jag har svårt se hur man ska få ut nåt användbart ljud på det sättet. Om man nu inte är ute efter att skapa några udda noise-effekter :rolleyes:

Jag har själv lineat med gott resultat.

Om du kan berätta för mig vilka gitarrer som är lineade och vilka som är mickade i det här klippet så ska jag ta din kommentar lite mer på allvar!

Lineat eller mickat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...