Dick Spencer (oregistrerad) Postat 11 maj 2004 Dela Postat 11 maj 2004 Hej, Jag är en riktigt nybörjare på det här med att spela in hemma, och har upptäckt att det är bra mycket svårare än man kan tro. Nu i veckan har jag slitit mitt hår i förtvivlan. Jag har försökt spela in lite hardcore a'la Tragedy/His Hero Is Gone, dvs. ganska tjock och skitig dist, och nedstämt till C. Ljudet jag hör i lurarna från min V-amp 2 är precis som jag vill ha det, men när jag lyssnar på det efter att ha spelat in så är det helt uddlöst, platt och trist. Jag har prövat alla möjliga eq-kombinationer och komprimerat på en rad olika sätt, men det blir inte bättre. Hur kan det vara så stor skillnad på det gitarrljud jag spelar in och det jag spelar upp efteråt? Vad kan jag pröva mer? Bär det sig att spela in i flera kanaler eller finns det andra bra knep? Jag använder följande grejer: V-amp 2 (vanlig stereosladd till line-in på ljudkortet) Cool Edit Pro 2.0 Washburn (gammal jävla gitarr men med ett rätt ok ljud ändå) Förresten, är det dumt att spela in elbas med dist via V-amp? Det borde vara ännu svårare att få det att låta bra om det är så här svårt med gitarr? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tordA Postat 11 maj 2004 Dela Postat 11 maj 2004 jag kör via en zoom606 till Mic in på ljudkortet till Acid eller SoundForge låter krämigt så det räcker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobbe Postat 11 maj 2004 Dela Postat 11 maj 2004 Testa att dra ner disten rätt mycket och spela in gitarren två gånger i mono, lägg en av inspelningarna stenhårt höger och en stenhårt vänster, testa också att ha en lite mer diskantig och en lite mer basig. Ev kan du också lägga en inspelning i mitten. Detta kräver dock att du är rätt tajt med dig själv. Jag brukar använda den här metoden för att få lite mer liv i ljudbilden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bonzo Postat 11 maj 2004 Dela Postat 11 maj 2004 Det är inte så att du spelar in i mono (menar inte som i Tobbes förslag)? Var lite trött häromdagen och gjorde det felet. Kunde inte fatta varför inspelningen lät så platt och trist tills jag såg att jag hade spelat in i mono... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dick Spencer (oregistrerad) Postat 11 maj 2004 Dela Postat 11 maj 2004 Tobbe - Tack för tipset! Jag ska pröva det omgående. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dagon Postat 11 maj 2004 Dela Postat 11 maj 2004 Om det är så att du får ett bra ljud från förstärkaren så kan det vara ljudkortet som spökar. Om du använder ett vanligt "standardkort" ex. inbyggt medföljande till datorn så är det stor risk att allting kommer låta lite trist. Möjligen kan det också vara utgången på V-apm som har en kass högtalarsimulering, men det vet jag inget om. Tror iofs den är ganska bra, men det är annars en sådan klassiker. I sådana fall brukar det bli roligare om man mickar upp förstärkaren. Skulle du behöva köpa ett nytt ljudkort finns det bra proffskort som börjar runt 1300kr och gör allting mycket mycket roligare. Jag kör t.ex. M-Audio 2496 som gjorde mycket för våran ljudkvalitet. Samma stämma två gånger som föreslagits kan vara ett bra knep hur som helst om man lyckas spela exakt samma sak igen. Brukar bli fett. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik123 Postat 14 maj 2004 Dela Postat 14 maj 2004 Lyssnar du i lurarna både före och efter inspelning? Isåfall tror jag att du "lurar" dig på ljudet () eftersom det nästan alltid låter fetare, tätare och kompaktare i lurar. I övrigt; håll effekterna på ett minimum... reverb, delay, chorus, flanger på den här typen är komp är verkligen "big no-no", och om man PROMPT ska ha det ska man lägga på det vid mix då man hör hur mycket som behövs. Steg för steg: Använd samma lyssning före som efter inspelning; helst monitorer (eller vanliga stereohögtalare). Ställ in ett grundljud på V-AMP:en med ganska mycket dist (kanske dock lite mindre än vad du brukar använda), "normalt" mycket bas, urholkat mellanregister samt en hel del diskant. Spela in två identiska kompgitarrer, panorera ut dem kanske 80% till höger och vänster. Nytt ljud på V-AMP:en med betydligt mindre dist och mer mellanregister... spela in två guror till med samma komp eller vissa variationer och panorera ut dessa kanske 50% till höger<->vänster. Lyssna. Har du uppnåt vad du ville ha? mvh// Fredrik Groth http://www.storyteller.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
egj Postat 14 maj 2004 Dela Postat 14 maj 2004 V-Ampen har en tendens att låta väldigt död ifall man spelar in i mono, så se verkligen till att spela in i stereo, särskilt om du använder reverb och/eller andra effekter på... Men jag känner visst igen problemet att V-Ampen alltid verkar låta bättre i lurar än vid inspelning. Jag brukar rentav göra så att även om jag ska ha två gitarrspår utpannade vänster/höger, så spelar jag ändå inte in i mono utan gör två stereospår som jag inte pannar 100% v/h utan kanske 75-90%. Låter lite bättre tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 16 maj 2004 Dela Postat 16 maj 2004 Kan det samtidigt vara så att du lyssnar på signalen före den går in i ljudkortet? Gör såhär: Försök koppla upp Mixern / Ljudkortet / hörlurarna så att du hör hur insignalen låter när den kommer ut från ljudkortet istället... då hör du direkt hur det kommer låta när du väl spelat in ljudet. /D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sambru Postat 18 maj 2004 Dela Postat 18 maj 2004 Jag vet inte om det är av nått intresse i detta fall. Men om du har en gammal Tandberg rullbandspelare (En sån man hade i skolan). Så kan du plugga in guran i den och dra på max volym. Du kommer få en jävligt skön dist. Kanske inte hardcore men ändå jävligt sjyst. Gillar du det så är det bara till att mica. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Underhill (oregistrerad) Postat 19 maj 2004 Dela Postat 19 maj 2004 Har du provat Amplitube? Då får du ljudet du ställer in plus att du kan ändra i efterhand och köra flera Ampliyubespår samtidigt vid mix. Bäst resultat om du kör ett låglatencykort och kör monitor genom ditt sequenserprogram. Kör själv Terratec och Cubase SX. Känner inte av fördröjningen utan kan ställa ljudet live. Amplitube finns som testprogram. Enda skillnaden mot fullversionen är att de har lagt till ett störljud. Testa och bli frälst. 🙂 Rock on!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ponkass Postat 1 juni 2004 Dela Postat 1 juni 2004 Ska du spela in Tragedy och his hero´s gone så ska du skippa alla förstärkarsimuleringar o köra på ordentliga grejer..=).. Jag tror det är som nämnts ovan att du lyssnar på ljudet i V-ampen där det låter bra och sen har du ett sunkigt ljudkort som spelar upp dåligt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wintermute Postat 1 juni 2004 Dela Postat 1 juni 2004 Ska du spela in Tragedy och his hero´s gone så ska du skippa alla förstärkarsimuleringar o köra på ordentliga grejer..=).. Jag säger bara : Produktionen på senaste Tragedy!! Satan!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.