Jump to content
Annons

Kontrollera faders med mbox / digi002?


strobanik

Recommended Posts

hejsan!

mitt problem: jag vill köra Pro Tools på min PC. jag vill använda mitt yamaha O3D (digitalt mixerbord) som remote, dvs styra faders i pro tools med faderarna på bordet. Vilket av digidesigns kort ska jag köpa?

MBox 1 har inte ens midiportar (för man använder ju (väl?) midi för att koppla ihop). Kan man isåfall använda mitt Audigy-kort som midi-interface?

Mbox 2 har midiportar, men är lite dyrare... funkar det med den?

Och digi 002 rack är ju dyrast men där är jag nästan säker att det går...

Vore så jävla gött om någon här visste, har googlat som en tok dom närmsta dagarna.. tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet att det går fullt ut på Cubase eftersom Yamaha nu mer äger det. Men jag gillar ju inte det programmet eftersom vi gillar Pro Tools här.

Med midihantering skall du kunna styra ditt Yamaha bord jag sökte lite på digdesignshemsida och fick lite svar på det och det skall gå. Jag vet tyvärr inte hur man klistrar in länken men så här stod det.

How do I configure my Yamaha 02R to function as a MIDI Control Surface with Pro Tools?

1.

Open the Setups>Peripherals>MIDI Controllers window:

- Type: MM-16

- Controls 1-16 on "O2R" (this is the name labeled for the 02R device in OMS).

2.

Set O2R MIDI page to read PROTOOLS (it's a preset)

Ett tips är att du har midihanteringen på nån av digidesigns produkter tror att du får mindre strul då. Själv rekomnderar jag 002an då jag tycker att 2 kanaler fort tar slut, på 002an finns det dessutom en a-dat ingång å då kan du om du köper ett a-dat kort till din Yamaha mixer få in 8 kanaler via toslink kabel. Då kan du styra 8 kanaler analogt in och 8 digitalt...det vill säga 16 samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, råschysst av dig!

då hänger det mellan mbox2 eller digi002, mbox2 har ju 4 kanaler in / ut, så det kanske man klarar sig på... å andra sidan så får man ju jevvligt mycket mer om man lägger till 3-4 tusenlappar och köper en beggad digi002.... :/

man vet ju inte om 16 kanaler kan komma till användning i framtiden... även om det just nu känns det lite overkill....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer stå där och säga.

"...varför, varför varför...köpte jag inte en 002a när alla de andra coola killarna köpte en 002a....Nu är jag ju inte alls lika tuff som dom eftersom jag bara kan spela in 2 kanaler samtidigt..å jag som blivit så grym på Pro tools nu och känner att jag vill spela in det där coola coverbandet på 16 kanaler när de spelar live.....å då hade jag kunnat mixa en grym slutmix i efterhand, men nu måste jag ju hyra en, och det kostar ju 3000 spänn...attans....Jag som har ett coolt Yamaha bord också med massa coola compressor å sånt så jag kan skicka en grym signal till mitt älskade Pro Tools..."

Nått sånt tror jag att du kommer att säga inom en snar framtid annars

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, antingen kör du på den enkla varianten: Yamaha-mixern och ett Mbox. 5000:-

Klarar du dig på få ingångar så...

En Digi002R kostar 10000 hos GoldenAgeMusic och då får man med en trevlig ADK Vienna stormembransmik + puffskydd på köpet.

Och Digi002R har över dubbelt så många in&ut som Mboxen.

Eller så bränner du 17000 på ett paket med Digi002R och en Command8 och låter bli Yamahamixern? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det är inte lätt. ska ju egentligen bara ha för att kunna redigera i pro tools hemmavid, sällan man behöver 8 ingångar på en gång då. å andra sidan kanske man känner sig korkad längre fram, när man plötsligt blir begränsad....

:/

ack ock... jag kommer få leva mycket fattigt om det blir en digi 002r... och sur på mig själv om det visar sig att jag inte utnyttjar alla extra-in/utgångar...

men det lät ju som ett bra pris på golden age music, vore skönt att slippa köpa begagnat av nån prisse...

huvudbryt fortsätter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar en 002R antar jag? Du får inte en 002 med reglar för ett par tusen mer än en Mbox om du inte känner folk med längre fingrar än du och jag.

Varför skall han köpa ett 002r när han vill midistyra med sin Yamaha mixer....Då blir det ju ändå mer reglar ju...

Link to comment
Dela på andra sajter

En Digi002R kostar 10000 hos GoldenAgeMusic och då får man med en trevlig ADK Vienna stormembransmik + puffskydd på köpet.

Är detta på allvar eller kostar det 'runt' 10000? Om det stämmer är det fram med kontokortet för min del. Innan va det 10500 och ingen mick och puffskydd och då var jag ändå på väg att köpa.

Redigerat av Murdock
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nä, kollade just, och julspecialen på digi002r + mick var 10999:-

förresten, någon som vet vad det är för nån mick som följer med mbox 2:an på golden age music... "golden age project FC1" ?

Redigerat av strobanik
Link to comment
Dela på andra sajter

En Digi002R kostar 10000 hos GoldenAgeMusic och då får man med en trevlig ADK Vienna stormembransmik + puffskydd på köpet.

Är detta på allvar eller kostar det 'runt' 10000? Om det stämmer är det fram med kontokortet för min del. Innan va det 10500 och ingen mick och puffskydd och då var jag ändå på väg att köpa.

10999:- inkl.moms

Link to comment
Dela på andra sajter

MiSt (oregistrerad)
Du menar en 002R antar jag? Du får inte en 002 med reglar för ett par tusen mer än en Mbox om du inte känner folk med längre fingrar än du och jag.

Varför skall han köpa ett 002r när han vill midistyra med sin Yamaha mixer....Då blir det ju ändå mer reglar ju...

Eh.. digi 002r har inga reglar. Det är digi 002 som har det.

Redigerat av MiSt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ är ProFools M-Powered. Då finns det ett gäng olika kort att välja mellan. Det är väl samma program om jag förstått del hela. Men vad vet jag?

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. 11000 är ändå jävligt lockande eftersom Vienna är en helt ok mick trots allt. Fan, får väl köpa då.. men det kommer svida i början. Frågan är bara om jag ska slänga in mboxen till inbyte. Vill helst behålla den ju.

I övrigt går det utmärkt att midistyra även om du har den vanliga mboxen. Du får köpa till ett externt midiinterface bara. Personligen tycker jag inte att mbox 2 är värd de extra pengarna men det är en smaksak ju(plus att jag redan hade ett midiinterface så det behövde jag inte lägga ut för).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar en 002R antar jag? Du får inte en 002 med reglar för ett par tusen mer än en Mbox om du inte känner folk med längre fingrar än du och jag.

Varför skall han köpa ett 002r när han vill midistyra med sin Yamaha mixer....Då blir det ju ändå mer reglar ju...

Eh.. digi 002r har inga reglar. Det är digi 002 som har det.

JA så är det ju var förvirrad där....

Link to comment
Dela på andra sajter

I övrigt går det utmärkt att midistyra även om du har den vanliga mboxen. Du får köpa till ett externt midiinterface bara.

tror du att jag kan använda midiportarna på mitt creative Audigy 2 ljudkort?

eller måste jag köpa ett renodlat midiinterface?

Link to comment
Dela på andra sajter

MiSt (oregistrerad)
Du menar en 002R antar jag? Du får inte en 002 med reglar för ett par tusen mer än en Mbox om du inte känner folk med längre fingrar än du och jag.

Varför skall han köpa ett 002r när han vill midistyra med sin Yamaha mixer....Då blir det ju ändå mer reglar ju...

Eh.. digi 002r har inga reglar. Det är digi 002 som har det.

JA så är det ju var förvirrad där....

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...