Jump to content
Annons

Inspelningar tar stor plats på hårddisken...


Diwic

Recommended Posts

Antar att det är fler än jag som spelar in live lite då och då när eran kör/grupp/band/löksoppa/whatever gör framträdanden.

Om konserten är i stereo och varar säg en timme eller två, så blir det snabbt 1 GB råmaterial (wave). Sedan ska det meckas och donas i t ex cubase eller wavelab för att låtarna ska ha någorlunda samma volym osv. När detta är klart ska man dela upp det i flera tracks för bränning till CD så man kan göra en snygg liten CD och dela ut till de andra i kören/gruppen/bandet/löksoppan/whatever. Det blir lätt 3 GB till. (För att inte prata om de som spelar in en mic för baskagge, en mic för virvel, två för överhäng och tio andra för de andra instrumenten.)

Så, bara av en konsert blir det lätt 3-4 GB. En 20-30 konserter och hårddisken är full av bara liveinspelningar (och har man inte en dedikerad musikdator kanske man vill få plats med annat också).

Min fråga är således, vad brukar ni spara och vad brukar ni slänga? Sparar ni råmaterialet eller det bearbetade? Eller tar ni alltihopa när det är klart och bränner till en DVD för att sedan plocka bort det helt från hårddisken? Eller komprimerar ni det till mp3/ogg/wma eller kanske flac? Eller skaffar ni helt enkelt en ny hårddisk när den gamla är full? :-)

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det du gör med livematerialet? Vad ska du ha det till? Spelar du in mickarna i olika spår?, varför i sådana fall?

Och vad ska du med 20 livespelningar till? Lyssna om ni blivit lite bättre eller?

Många frågor men mitt svar blir på dina frågor, behöver du verkligen spela in så många konserter och är det då så viktigt att det är världsklass på inspelningen? En ide är ju annars att koppla tex en minidisk rakt in i mixern om ni bara vill höra hur mycket fel ni spelar 😉 Men som sagt jag har ingen aning om vad ni ska ha inspelningarna till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

obehandlat på en dvd.

hanterade filer med doc på inställningar på en annan.

färdig på en tredje.

+ en dvd med allt separerat för kassaskåpet som står låååångt härifrån.

😉

Ja.. ungefär så gör jag.. Men det som jag alltid sparar och som är viktigast för mig och framtiden är råfilerna.. Den oprocessade inspelningen från resp. livekonsert.. Detta sparar jag alltid på en CD/DVD skiva och arkiverar i ett pärmsystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du gör med livematerialet? Vad ska du ha det till? Spelar du in mickarna i olika spår?, varför i sådana fall?

Och vad ska du med 20 livespelningar till? Lyssna om ni blivit lite bättre eller?

Jag bränner konserten på CD och delar ut till andra medverkande. Som sedan lyssnar på det i t ex nostalgisyfte, vad-kan-vi-göra-bättre-nästa-gång-syfte, eller bara njuta-av-musik-syfte.

Mickarna spelas in på olika spår för att kunna ändra volym när jag redigerar i efterhand. Framförallt brukar mellansnack hamna på en mycket lägre volym än låtarna och behöver kompenseras innan man lägger ut det på CD för att det ska höras alls.

Min fråga var dock inte "vad borde jag spara" utan "vad sparar ni". Men tack ändå :-)

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

obehandlat på en dvd.

hanterade filer med doc på inställningar på en annan.

färdig på en tredje.

+ en dvd med allt separerat för kassaskåpet som står låååångt härifrån.

😆

Blir många DVDer det där 🙁 Vad innebär "allt separerat"?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir många DVDer det där 😳 Vad innebär "allt separerat"?

// David

en kassaskåpsdvd med en mapp för varje med:

* obehandlat.

* hanterade filer med doc på inställningar.

* "färdig" resultat.

menade jag 😎

sen gör jag "temporära backup'er" på dvd rw

många blir det men det är billigare med ett gäng dvd-cd's

än att spela in allt igen.

det enda som är säkert,

är att diskar går sönder

inte om utan när

lika viktigt är att kontrollera att backuperna är användbara,

men det vet ju alla... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...