Jump to content
Annons

Smidigt formatera C: med NTFS


DåligtGehör

Recommended Posts

Om systemet är i behov av en fräsch avbild så tänker jag att det är nödvändigt att formatera om C: men...

Jag känner inte till något snabbt program/verktyg för att kunna formatera systempartitionen. Det måste väl kunna göras utan att använda Format med fat32 och sedan konvertera till NTFS. Inte känns det så smart att använda XP:s installationsprogram och avbryta precis när formateringen är gjord. Jag har inte hittat något sätt att bara formatera (c:) med installationsprogrammet utan att den förbannade installationen går vidare. Fast det kanske går?

Gärna något man kan ha på en diskett/CD. Visst finns det väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

DriveImage, som jag använder, har funktionen att formatera disken i FAT eller NTFS, inbyggd i Restore-menyerna - så där går det att starta med en helt tom disk och både partitionera och formatera om man behöver köra in sin image-backup. Så körde jag senast när jag gick upp på en större disk - och det fungerade utmärkt! 🙂 Det borde fungera likadant med Ghost, eftersom Symantec (som gör Ghost) köpte upp PowerQuest (som gjorde DriveImage).

Link to comment
Dela på andra sajter

DriveImage, som jag använder, har funktionen att formatera disken i FAT eller NTFS, inbyggd i Restore-menyerna - så där går det att starta med en helt tom disk och både partitionera och formatera om man behöver köra in sin image-backup. Så körde jag senast när jag gick upp på en större disk - och det fungerade utmärkt! 😉 Det borde fungera likadant med Ghost, eftersom Symantec (som gör Ghost) köpte upp PowerQuest (som gjorde DriveImage).

Ok skall kolla upp det närmare. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...