Jump to content
Annons

Spela live med mjukvarueffekter


Torwald

Recommended Posts

Jag har på senare tid blivit mer och mer intresserad av mjukvarulösningar för effekter, både dist och andra moduleringar. Vad finns det för lösningar för livebruk tillgängliga idag? Läste om Guitar rig 2, exempelvis, men det verkar ju inte ha stöd för styrning via midi, utan man måste använda deras medföljande USB2-kontrollbord. Jag har ju redan ett midipedalbord som jag använder till andra delar i min rigg, bland annat för styrning av själva förstärkaren.

Kan inte någon ge mig lite tips på completta lösningar? Kan någon berätta mer om Abletons Live; har det stöd för exempelvis guitar rig 2 som vst-plugg och midistyrning, eller har jag tänkt snett från början?

Som ni märker är jag förlorad i denna djungel av effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Kika gärna på Receptor från Muse som är gjord för livebruk (med allt vad det innebär av pålitlighet, mm).

Den klarar de flesta VST pluggarna och utvecklas hela tiden.

Används även av endel stora namn.

Den är dessutom rejält prissänkt i Sverige nu vad jag förstår.

Läs mer på http://www.museresearch.com/ - kika på videos eller deras forum som ger mycket tips från andra.

Vill man sedan jobba mer studio orienterat kommer UniWire som är ett nytt mycket lovande koncept att låta burken sköta processorintensiva pluggar via vanligt nätverk.

// J

Link to comment
Dela på andra sajter

efter att ha läst ditt inlägg började den lilla injengören i mig att tala.

om jag inte minns fel kan man i guitar rig koppla tangntbords-kommando till effekterna.

då borde det vara väldigt lätt att bygga en egen fotpedal för att styra effekterna. mao ett tangentbord modell större med pedaler ist för knappar.

För många år sen köpte jag en Ir 8infraröd) mottagare, till datorn som möjligjör att man kan använda vilken fjärrkontroll som helst för att styra datorn, däribland generera tangenttryckningar. Även en sådan enhet skulle man kunna använda som fotpedal, då har man genast ett trådlöst system desutom...

bara spånar lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda lösningarna var intressanta, måste jag säga. Den där Muse Receptor, den kostar väl runt 18 000? Om vi ponerar, så är ju det ungefär till priset av en bra laptop. I dagsläget tror jag not att jag i så fall hellre hade investerat i just en bra laptop och ett flightcase till den för att gigga runt. Även om lösningen var smidig!

hobbex, du verkar mycket kreativ! 😛 Ditt förslag förser mig dock inte med någon lösning. Det blir snarare ett alternativ till Guitar Rigs egna pedalbord. Det jag främst är intresserad av är en midilösning, eftersom jag då inte behöver något nytt pedalbord utan kan kombinera den nya tekniken med den jag använder nu! Trådlöst är lockande, men IR är väl lite väl dålig "täckning" på? 🙂

Berätta gärna mer om erfarenheter!

Jag tror mig ha läst i Studio för ett nummer eller två sedan om någon som använde ett midipedalbord för att kontrollera effekter på gitarr och sång via Ableton Live, men det är möjligt att det bara nämndes i förbifarten. Intressant lösning hur som helst, men frågan är ju om den lösningen tillåter kontroll av enskilda vst-pluggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har på senare tid blivit mer och mer intresserad av mjukvarulösningar för effekter, både dist och andra moduleringar. Vad finns det för lösningar för livebruk tillgängliga idag? Läste om Guitar rig 2, exempelvis, men det verkar ju inte ha stöd för styrning via midi, utan man måste använda deras medföljande USB2-kontrollbord. Jag har ju redan ett midipedalbord som jag använder till andra delar i min rigg, bland annat för styrning av själva förstärkaren.

Kan inte någon ge mig lite tips på completta lösningar? Kan någon berätta mer om Abletons Live; har det stöd för exempelvis guitar rig 2 som vst-plugg och midistyrning, eller har jag tänkt snett från början?

Som ni märker är jag förlorad i denna djungel av effekter.

Live stöder alla VST-effekter och instrument, det är datorkapaciteten som sätter begränsningarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

hobbex, du verkar mycket kreativ!  😎 Ditt förslag förser mig dock inte med någon lösning. Det blir snarare ett alternativ till Guitar Rigs egna pedalbord. Det jag främst är intresserad av är en midilösning, eftersom jag då inte behöver något nytt pedalbord utan kan kombinera den nya tekniken med den jag använder nu! Trådlöst är lockande, men IR är väl lite väl dålig "täckning" på?  🙂

Ja. självklart var det ett alternativ till guitar rigs pedalbord. fast en MKT MKT billigare sådan:)

Dålig täckning på IR? nja... det beror ju mkt på vad du har för IR-dioder i fjärrkontrollen. De skulle i teorin kunna vara lika starka som en strålkastare:)

Det enda som krävs är ju fri sikt. OM du ska använda prylarna på scen elelr i replokal är det ju inga problem med avstånd direkt.

Det är ju inga större problem att skriva ihop ett litet program som omvandlar midisignaler till tangenttryckningar internt i datorn.

Då kan du lätt använda vilken midi-pedal som helst för att styra det mesta i datorn, och så även guitar rig (om den stöder kortkommandon).

Du kan även använda en midi-keyboard för att byta ljud. Tänk på möjligheterna...

Jag är sån som hellre bygger ihop egna macguyer prylar än springer o köper färdiga sådana. Men det kanske märks 😄

Jag har inga erfarenheter iniom området, däremot har jag funderat mkt på att använda mjukvarulösningar själv, men aldrig riktigt kommit dit pga tidsbrist.

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat Muse Receptor, och det funkade riktigt dåligt. Långsam, buggig och svår att styra. Rekommenderas inte.

Jag har själv sneglat en del på Ableton Live som verkar vara det som är den bästa plattformen. Tyvärr har jag inte hunnit provköra det ordentligt än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...