Jump to content
Annons

Fördelning av kakan


svaleklev

Recommended Posts

Hejsan!

Jag vet inte den exakta fördelningen av "kakan" vid försäljning/uppspelning av en låt. Jag ser dock fyra viktiga roller för att skapa en storsäljare:

- Kompositören

- Textförfattaren

- Arrangören/musiker

- Artisten

Jag är nyfiken på hur ni i forumet prioriterar ovanstående och hur ni då resonerar.

Jag tror att det i praktiken är så att kompositör och textförfattare får lika stor del av kakan. I mina ögon anser jag inte detta "rättvist" då jag anser att det är fullt möjligt (och vanligt 😄) att göra en hit av en kanonlåt med urusel text men inte tvärtom. Jag "tror" också att de flesta lyssnar på låten i första hand när man t.ex. hör den på radio. Det är liksom det som är "att fastna för" faktorn.

Jag tycker också arrangör/musiker kan spela en betydligt större roll än kompositören om den sistnämnda bara plitat ned en melodistämma och några enkla ackord.

Till slut har vi artisten. Då menar jag inte kvaliteten på t.ex. dennes sång utan "kändisfaktorn". Som kompositör skulle jag med stor sannolikhet tjäna mycket mer pengar på om Britney Spears framförde min låt än om Östen Med Resten gjorde detsamma.

I slutändan är det dock nog media och marknadsföring som kanske är den viktigaste faktorn. 😉

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu skall vi inte klanka ner på Östen med resten här, jag har

allt gått och nynnat ett otal gånger på Maria under fyllor både

här och där .

😉

Visst är det som du säger, först lyssnar man sedan LYSSNAR

man, är inte musiken något att ha så är det inte ofta jag lägger

ner tid på att försöka förstå hur textförfattaren mår eller tycker .

Jag tycker det är roligare när nya artister kommer och slår

igenom för då blir det lite mer 'in your face' än vad det blir när

en supermegakändis framför låten .

Han jobbar i butik och säljer dyra kläder . .

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall vi inte klanka ner på Östen med resten här, jag har

allt gått och nynnat ett otal gånger på Maria under fyllor både

här och där .

😛

Det var ingen nedklankning på Östen med resten 😉. Jag tycker själv de är "charmiga" och har nynnat friskt till "Hon kommer med solsken till mig".

Min jämförelse var strikt ekonomisk. Jag lägger inga värderingar i varken Britney Spears eller Östen med resten. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag tycker att fördelningen är rättvis.

Låtskrivare får sin del av STIM, musiker/arrangörer enligt SAMI's taxa & Artisten via sitt skivbolag/bokningsbolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall vi inte klanka ner på Östen med resten här, jag har

allt gått och nynnat ett otal gånger på Maria under fyllor både

här och där .

😛

Det var ingen nedklankning på Östen med resten 😉. Jag tycker själv de är "charmiga" och har nynnat friskt till "Hon kommer med solsken till mig".

Min jämförelse var strikt ekonomisk. Jag lägger inga värderingar i varken Britney Spears eller Östen med resten. 😄

Det var ett uselt försök att vara lite ironisk, återigen har jag

fått erfara att kaffe inte har den effekten på mig, får vänta

till helgen . .

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett uselt försök att vara lite ironisk, återigen har jag

fått erfara att kaffe inte har den effekten på mig, får vänta

till helgen . .

😄

Ingen fara Nelerion. Det var inget uselt försök, iallafall jag förstod din ironi och ville vara lite ironisk tillbaka. Därav smileys i min text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att fördelningen är rättvis.

Låtskrivare får sin del av STIM, musiker/arrangörer enligt SAMI's taxa & Artisten via sitt skivbolag/bokningsbolag.

Jajjemän, alla får praktiskt sett en del av kakan men min funderan är om den är proportionellt rättvis. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att fördelningen är rättvis.

Låtskrivare får sin del av STIM, musiker/arrangörer enligt SAMI's taxa & Artisten via sitt skivbolag/bokningsbolag.

Jajjemän, alla får praktiskt sett en del av kakan men min funderan är om den är proportionellt rättvis. 😄

Fördelning av STIM-pengarna kan man ändra på om man vill, i det enskilda fallet. Om man inte anger något annat så är det 50/50 musik/text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är roligare när nya artister kommer och slår

igenom för då blir det lite mer 'in your face' än vad det blir när en supermegakändis framför låten.

Håller med, här har vi dock ännu en intressant vågskål.

I vissa fall är det låten som skapar artisten i andra fall tvärtom.

Man skulle kunna resonera att en ny artist får mindre del av kakan medan en erfaren (storsäljande) får mer.

Tyvärr har jag nog blandat lite äpplen och päron i denna diskussion.

Jag känner att låtskrivare, textförfattare och arrangör tillsammans bidrar till "låten". Fördelningen dem emellan kan diskuteras för sig.

Fördelningen mellan artisten och "låten" är en annan diskussion.

Med detta inte sagt att vi inte kan fortsätta diskutera "båda" i denna tråd. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag vet inte den exakta fördelningen av "kakan" vid försäljning/uppspelning av en låt. Jag ser dock fyra viktiga roller för att skapa en storsäljare:

- Kompositören

- Textförfattaren

- Arrangören/musiker

- Artisten

Jag är nyfiken på hur ni i forumet prioriterar ovanstående och hur ni då resonerar.

Jag tror att det i praktiken är så att kompositör och textförfattare får lika stor del av kakan. I mina ögon anser jag inte detta "rättvist" då jag anser att det är fullt möjligt (och vanligt  😆) att göra en hit av en kanonlåt med urusel text men inte tvärtom. Jag "tror" också att de flesta lyssnar på låten i första hand när man t.ex. hör den på radio. Det är liksom det som är "att fastna för" faktorn.

Jag tycker också arrangör/musiker kan spela en betydligt större roll än kompositören om den sistnämnda bara plitat ned en melodistämma och några enkla ackord.

Till slut har vi artisten. Då menar jag inte kvaliteten på t.ex. dennes sång utan "kändisfaktorn". Som kompositör skulle jag med stor sannolikhet tjäna mycket mer pengar på om Britney Spears framförde min låt än om Östen Med Resten gjorde detsamma.

I slutändan är det dock nog media och marknadsföring som kanske är den viktigaste faktorn.  😛

Vad tycker ni?

Det var en väldigt nedlåtande syn du har på kompositörer. Jag antar att du inte anser dej vara en utan anser dig vara en arrangör/musiker och vill upphöja dej själv på bekostnad av kompositör och textförfattare (rätta mig om jag har fel).

Jag känner inte igen mig själv eller på någon annan kompositör jag känner till att de bara "plitat ner en melodistämma och några enkla ackord" utan i princip utan undantag gör jag alltid ett i det närmaste färdigt arrangemang till de låtar jag gör. Ofta underlättar det själva skapandet av låten eftersom det gör det lättare att addera fler delar till de usprungliga.

Det finns naturligtvis undantag men i de flesta fall anser jag att kakan fördelas rättvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en väldigt nedlåtande syn du har på kompositörer. Jag antar att du inte anser dej vara en utan anser dig vara en arrangör/musiker och vill upphöja dej själv på bekostnad av kompositör och textförfattare (rätta mig om jag har fel).

Jajjemän, jag måste rätta dig omedelbums. 😆

Min första korrigering gäller min roll. Jag är då rakt ingen arrangör eller musiker utan sjunger och skriver ibland en och annan låt. Jag skulle nog därför kalla mig kompositör och textförfattare.

Min andra korrigering gäller nedlåtande av kompositörer. Jag tog det som ett extremexempel att OM en kompositör bara skrivit melodistämma och några enkla ackord så kanske arrangören borde tillskrivas mer "credit". Jag har egen erfarenhet av att ha fått några låtar arrade och inspelade av "proffs". De lyfte då vill jag lova. Med det inte sagt att jag själv bara skrev melodi och några enkla ackord utan drog det väl lite längre än så.

Jag vet inte vad andra lägger för värderingar i rollerna kompositör resp. arrangör. Båda behövs och som jag ser det står oftast kompositören även för en liten, större eller hela arrangeringsarbetet. Vart gränsen går mellan komposition och arrangering vet'e gudarna.

Jag vill påpeka att jag inte startade den här tråden för att misskreditera någon utav rollerna utan bara för att höra vad andra tycker och tänker. 😱

Har jag uttryckt mig så att det kan tolkas som om jag smutskastar någon av rollerna så ber jag om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten parentes bara... men det finns ju faktiskt artister som gör det mesta helt själv. Då behöver de inte fundera hur pengarna ska fördelas 😱 Ett bra exempel är Laleh som skriver och producerar (det mesta) själv. Har egen studio och skivbolag (med Warner Music som samarbetspartner).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att fördelningen är rättvis.

Låtskrivare får sin del av STIM, musiker/arrangörer enligt SAMI's taxa & Artisten via sitt skivbolag/bokningsbolag.

Håller med!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

De musiker som proddar och skriver allt själva löser ju problemet?! Samma om låtskrivaren spelaroch sjunger själv..

Det finns ju inte så många som är duktiga på båda delarna (om man nu delar in det i två delar s.a.s.) så utan musik och text står musikerna sig slätt. . . .

Eller hur??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det som blir orättvist är ju att Stim bara går till låtskrivare, i ett band där flera skriver låtar, spelar dem tillsammans och så vidare, kan det ju bli så att bara en får $$$ beroende på vilken låt som tas upp av radion. I mina band har vi löst det genom att alla får stå som arrangörer, så får de i alla fall en liten del av pengarna. Några Samipengar har jag inte sett till, trots att jag är anmäld. Tror att det är ganska lite, i alla fall om man jämför med Stim.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...