Jump to content
Annons

vilka monitorer ska jag köpa


Sebskater (oregistrerad)

Recommended Posts

Sebskater (oregistrerad)

jag har börjat jobba och har nu stärkt min ekomomi men jag kan inget om monitor prestanda.

jag vill inte köpa nån förstärkare finns det bra aktiva monitorer för hiphop musik

funderar på ett par M-AUDIO DX4

det behöver inte vara ett par proffs monitorer jag menar jag sitter på ett par billiga sony från 82 så vad som helst är väl bättre en dom 😆

Redigerat av Sebskater
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För hiphop kan jag tänka mig att du kommer att behöva mycket bas. DX4 räcker inte så långt då om du inte kompletterar med en sub, vilket ju drar upp priset. Det finns ju även BX8 som antagligen skulle funka betydligt bättre. Eller Phonic P8A. Båda kostar runt 4.000 paret.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det handlar om så låga priser kan det vara värt att titta på en bättre hifi stereo istället, då får du antagligen mer för pengarna

Absolut INTE.

Att mixa in en Hifi stereo är inte att rekomendera om man vill ha en

neutral lyssning.

Behringerna tror jag skulle passa till Hip-Hop.

Har ett par som jag brukar referenslyssna i och dom låter bra om än lite basiga kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det handlar om så låga priser kan det vara värt att titta på en bättre hifi stereo istället, då får du antagligen mer för pengarna

Absolut INTE.

Att mixa in en Hifi stereo är inte att rekomendera om man vill ha en

neutral lyssning.

Behringerna tror jag skulle passa till Hip-Hop.

Har ett par som jag brukar referenslyssna i och dom låter bra om än lite basiga kanske.

Håller totalt med dig på denna punkt, oftast så har ju en hifi-stereo en liten eq också, oftast är den inte rak 😏

Edit: förutsatt att användaren i fråga har ställt in den efter sitt eget behov av att lyssna 'vanligt' på musik i stereon, men för detta ändamål så kan man ju faktiskt ställa eq'n rakt men tror mer på riktiga monitorer.

Redigerat av DjHex
Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig mixa i förskönanande HIFI monitorer. Regel nummer 1!

Ska man mixa behöver man snabba kalla och läskigt rättvisa monitorer.. Bäst i klassen enligt mitt tycke är som du också fått tips om ovan Behringer 2031A. 8" bas som knappast behöver subwoofer.

Det finns dock vissa undantag från regel nummer ett.. I varjefall då det gäller närmonitorer. Det passiva byggsatshögtalarna SQ-50 har förvånat många med sitt rättvisa ljud.. Mycket högtalare för pengarna men det kräver att du har en hyfsat bra förstärkare att mata dom med också förståss.. Men är du händig då det gäller snickerier så får du enormt mycket för de futtiga pengar som ett par SQ-50 kostar.. Funkar suveränt för referenslyssning i studio.. Har precis byggt ett par nu som blivit lämpligt inspelade.. Mm.. Mumma.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa in en Hifi stereo är inte att rekomendera om man vill ha en neutral lyssning.

Neutral Lyssning... o det får man från ett par billiga monitorer 😱

Gå och dra nåt gammalt över dig.. Driv inte med våra nybörjare här.. Eller så får du ta och förklara din mening om vad som menas med neutral lyssning Viktor 😕

Eller försöker du vara ironisk? 😏

Neutral lyssning kräver dyra och bra monitorer.. Hrm..

edit: fälstafning

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa in en Hifi stereo är inte att rekomendera om man vill ha en neutral lyssning.

Neutral Lyssning... o det får man från ett par billiga monitorer 😛

Gå och dra nåt gammalt över dig.. Driv inte med våra nybörjare här.. Eller så får du ta och förklara din mening om vad som menas med neutral lyssning Viktor 😠

Eller försöker du vara ironisk? 😏

Neutral lyssning kräver dyra och bra monitorer.. Hrm..

edit: fälstafning

Oj... peace man! 😉

Jag har också billiga monitorer. Låter kul bara när man säger att HiFi-högtalare färgar ljudet, men billiga monitorer absolut inte gör det... :rolleyes:

Det är ju bara inse att vill man ha helt ofärgat ljud, så får man också betala för det...

.Viktor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj... peace man! 😏

Jag har också billiga monitorer. Låter kul bara när man säger att HiFi-högtalare färgar ljudet, men billiga monitorer absolut inte gör det... :rolleyes:

Det är ju bara inse att vill man ha helt ofärgat ljud, så får man också betala för det...

.Viktor 😛

Ja men då förstår jag din ironi 😉

Jo.. Självklart så låter inte billiga monitorer så neutralt.. Men bättre att man verkligen kan sin lyssning än att man ska ha det dyraste..

Peace 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en hyffsad stereo är passiva Behringer med 8"-bas B2031P för 750/st (i Tyskland, Sverige?) väldigt bra och låter enligt mig bättre

än samma (B2031A) modell i aktivt utförande. Det där med hifihögtalare kan ha stämt förr men det senaste åren har hyffsade monitorer blivit så

otroligt billiga att dessa är att föredra! Hifihögtalare kan(?) nog i vissa fall också gå sönder ifall man exempelvis sitter och laborerar med eq och

då höjer nån för högtalarelementen känslig frekvens med 18 dB medan (de flesta?) studiomonitorer är byggda för att tåla detta samt förhoppningsvis

att dom fraktas runt och kanske t.o.m. tappas i marken, o.s.v! Om man har barn (och/eller katt) är många studiomonitorer dessutom "petsäkra"!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att du inte gör gitarrpop för då hade Genelec 8020 varit givet val! Suveräna för 2995/st men eftersom dom är stora som mjölkkartonger har dom ingen

djupbas och är begränsade om man vill spela högt med mycket bas! Till pop (eller i stort sett all musik innan typ anno 1990) så funkar dom dock utmärkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa in en Hifi stereo är inte att rekomendera om man vill ha en neutral lyssning.

Neutral Lyssning... o det får man från ett par billiga monitorer 😛

Gå och dra nåt gammalt över dig.. Driv inte med våra nybörjare här.. Eller så får du ta och förklara din mening om vad som menas med neutral lyssning Viktor 😠

Eller försöker du vara ironisk? 😏

Neutral lyssning kräver dyra och bra monitorer.. Hrm..

edit: fälstafning

Oj... peace man! 😉

Jag har också billiga monitorer. Låter kul bara när man säger att HiFi-högtalare färgar ljudet, men billiga monitorer absolut inte gör det... 😳

Det är ju bara inse att vill man ha helt ofärgat ljud, så får man också betala för det...

.Viktor 🙂

Sen så har du qoutat fel där 😛 efter vad jag tycker så får jag själv ingen bra ljudbild eftersom jag själv har en fet hifi-stereo och lyssnar/spelar in med.

eftersom jag inte har pengarna till att både spendera pengar på mitt eget lyssnande och den producerande biten så väljer jag att prioritera mitt eget lyssnande.

make peace not war.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...