Jump to content
Annons

Terratec Phase X24 FW - någon som använder?


El Gatto (oregistrerad)

Recommended Posts

El Gatto (oregistrerad)

Terratec Phase X24 FW

Är är det nån som kör detta kort?? Jag är bra sugen på att skaffa det!!

Jag har inte någon som helst inspelningsvana och har aldrig tidigare haft någon typ av inspelnigsutrustning så det blir mest för att lära sig lite om grunderna och att ha kul!! tycker att det verkar som om man får rätt justa prylar för stålarna! eller?

Cheers

Merry Fucking X-Mas everyhopa!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Jag köpte ett phase x24 för inte så länge sedan då jag var i samma sits som dig, helt oerfaren av inspelning. Det här kortet uppfyller alla mina önskningar som latecy och kvalitet!

Nöjer man sig med 2-xlr 2-stereo tele är det ett bra köp !

)(|in

Link to comment
Dela på andra sajter

El Gatto (oregistrerad)

O fan va gött!!

Spelar du in både midi och analogt med den eller??

Mitt kort ska dyka upp i nästa vecka hoppas jag.... vänta, vänta, vänta......

Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag funderar också på att skaffa detta kort. Hur är det med er nu? Trivs ni fortfarande med kortet? Inga jobbiga buggar osv?

Jag gillar även att kortet har 2st insert ingångar så att man kan ansluta externa effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snuda (oregistrerad)

Jag kör med detta kort och är helnöjd!

Har aldrig klyddat och har aldrig fått latency ensålänge!

Ska du bara sitta hemma och ha kul så är detta ett skitbra ljudkort!

När jag ska bygga ut med lite fler kanaler så ska jag absolut ha Terratec ljudkort igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad glad jag blir, verkligen kul att höra! Jag har nämligen precis lagt in en beställning på ett sådant kort. Detta gjorde jag trots att butiken precis hade skickat tillbaka tre st kort av denna typ pga att det krånglade något sannslöst för de som köpte korten.

Vad har du för dator? Laptop?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

har kollat runt här men ännu inte hittat något info om just denna kortet...

på tanke med denna prisklassen finns det något bättre ljudkort? kanske biligare o har lika bra prestanda?

det har tänkt att användas framför allt till sång..

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här skriver tidningen STUDIO i sitt test av 15 ljudkort (varav bara 5 var för FireWire) i oktober 2005:

"Terratec står för testets billigaste ljudkort och visar på faran i att vara fördomsfull."

"In- och utgångar håller genomgående hög kvalitet och drivrutinerna tycks vara helt i klass med konkurrenternas. På baksidan sitter en liten text som berättar att de analoga kretsarna har designats tillsammans med företaget SPL. Kanske är det delar av hemligheten bakom de fina mätvärden vi ser i Rightmark som faktiskt slår betydligt dyrare konkurrenter".

"Hörlursförstärkarna ger ifrån sig rejält med signal och vi får ge oss långt innan ratten är i botten."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hur är det med Terratec Phase X24 FW och drivrutiner, stabilitet och ljudkvalitet?

Verkar ju vara väldigt prisvärt!

Har varit inne på Fireboxen länge nu men hur kan ljudkvaliteten vara bra om det skiljer 9 dB mot

Terratec X24 FW??

Krossar ju Presonus Firebox gällande Dynamik:

Terratec Phase X24FW 108,4 dB

Presonus Firebox 99,5 dB

Har Mac och undrar om Terratec har stabila drivrutiner? kvalitet mm.

Tacksam för svar!

😄

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett mest positiva omdömen om Teratec - och just Phase X24 FW har jag sålt några stycken av. De som har köpt har i alla fall blivit nöjda med dem, såvitt jag vet... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett sådant för ca. 1 månad sedan och allt funkar klockrent.

Bra användarpanel, stryktålig hårdvara, schyssta pre-amps och stabila drivrutiner. Inget knaster, inget hackande - bara mjukt gött ljud i lurarna mina. 😏

(Värre var det med Cubase LE som följde med. Maken till buggar har jag aldrig sett i ett köpt program(!) :rolleyes: Men nu är det iaf installerat och tickar på)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ingen enorm skillnad på brusnivån. Vad jag hört har Fireboxen väldigt bra drivrutiner för Mac. Vet inte hur det är med terratec på den fronten.

Men båda är ju bra kort, tror inte du blir missnöjd vilket du än väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ju föredra Fireboxen pga drivisarna, men dynamiken är ju helt klart bland de absolut sämsta på marknaden så det måste vara hörbart när det är så mycket som 9 dB i skillnad mot de flesta andra kort.

Fattar inte hur Presonus kan ha så dålig dynamik som 99,5, det är ju som ett gammalt 16 bitars Creative (spelkort) för typ 400:-

Undrar om det är AD/DA omvandlarna som är billiga eller om det är något annat?

Självklart så kan Fireboxen låta bra, men mikrodetaljer och rumsinformation går ju förlorad med låg nivå på dynamiken och det kan jag inte leva med för jag är petnoga med sådant.

Får väl bli Terratec eller något annat lite dyrare kort?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att man ska stirra sig blind på specar. Kollar man noga i Terratec-bladet står det att dynamikspecarna rör "the converters used". Det får åtminstone mig att misstänka att siffran anger den teoretiska dynamiken hos omvandlarchipen som används. Ordet omvandlare/converter används lite dubbeltydigt. Ibland betyder det omvandlarchipet, och ibland betyder det hela omvandlingen där chipet bara är en del.

Jag är inte säker på att det ligger till på detta sätt, för hur det verkligen ligger till med de där siffrorna lär vi aldrig få veta. Men jag vill iallafall höja ett varningens finger för hur mycket som döljs i specifikationer, frekvenskurvor, mm.

Jag säger inte att Terratecen är dålig! Har inte själv testat den, men har liksom Claes bara hört gott från användare. Den är säkert prisvärd, men man kanske inte ska förvänta sig super high end till det här priset, oavsett vad man köper.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har använt Terratex Phase X24 FW sedan i mars och har aldrig haft problem. Har lite brus och brum jag störs vid när jag anväder XLR ingångarna, men det är pga av mitt strasser med sladdar, så jag får skylla mig själv. Jag kör ljudkortet på både min Pc med Cubase och min mac med Logic, och det funkar helt perfekt med båda.

Jag rekomenderar verkligen detta ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag är en av Claes nöjda kunder som har en X24 FW.

Inga problem här heller.

Preampsen låter bra till min ADK Hamburg också så jag kan inte klaga.

Meen... eftersom jag är 40+ så kanske jag inte hör brus och dyligt lika bra som ni med unga friska Ipodöron, så ta mina synpunkter med en viss nypa salt 😮

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Fick just hem mitt X24 idag efter flera veckors väntan...

Men det verkar vara värt det!

Jag kör MAC så det var ju bara att koppla in och köra direkt med Core Audio.

Bara att installera mjukvaruinterfacet.

Vissa FW-kort (ex. Presonus Firebox) i kombination med Macbook Pro

fixar inte uppstart utan AC-adaptern. Vill man vara mobil slipper man ju gärna den.

Det visade sig dock att X24 funkar klockrent vid uppstart utan adapter;).

Så efter dessa positiva första intryck rekommenderar jag detta kort varmt.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Hur är det med Terratec Phase X24 FW och drivrutiner, stabilitet och ljudkvalitet?

Verkar ju vara väldigt prisvärt!

Har varit inne på Fireboxen länge nu men hur kan ljudkvaliteten vara bra om det skiljer 9 dB mot

Terratec X24 FW??

Krossar ju Presonus Firebox gällande Dynamik:

Terratec Phase X24FW 108,4 dB

Presonus Firebox 99,5 dB

Har Mac och undrar om Terratec har stabila drivrutiner? kvalitet mm.

Tacksam för svar!

:rolleyes:

Jag står i samma val och kval som trådskaparen. Efterlyser ytterligare kommentarer när det gäller Terratec Phase X24 FW vs Presonus Firebox.

De ligger, när detta skrivs, i nästan samma prisklass. Den förra säljs från 2 595 kronor (Jam) och den senare från 2 995 kronor (4Sound).

Någon som testat båda och kan lägga ut texten om ljudkvalitet? Latens? Etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Hur är det med Terratec Phase X24 FW och drivrutiner, stabilitet och ljudkvalitet?

Verkar ju vara väldigt prisvärt!

Har varit inne på Fireboxen länge nu men hur kan ljudkvaliteten vara bra om det skiljer 9 dB mot

Terratec X24 FW??

Krossar ju Presonus Firebox gällande Dynamik:

Terratec Phase X24FW 108,4 dB

Presonus Firebox 99,5 dB

Har Mac och undrar om Terratec har stabila drivrutiner? kvalitet mm.

Tacksam för svar!

:rolleyes:

Jag står i samma val och kval som trådskaparen. Efterlyser ytterligare kommentarer när det gäller Terratec Phase X24 FW vs Presonus Firebox.

De ligger, när detta skrivs, i nästan samma prisklass. Den förra säljs från 2 595 kronor (Jam) och den senare från 2 995 kronor (4Sound).

Någon som testat båda och kan lägga ut texten om ljudkvalitet? Latens? Etc.

Jag tror inte du hör någon större skillnad mellan korten. Det handlar nog mer om drivisar och funktioner.

Fokusera på vilka funktioner du vill ha. Ladda hem instruktionsböckerna för båda korten och se vilka funktioner som du känner är viktiga.

Jag tycker ofta det fokuseras mer på en orimligt liten ljudskillnad mellan olika prylar.

Ett bra workflow är prioriterat, det gör att man blir kreativ och gör bättre grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis inhandlat ett sådant här ljudkort och jag har såklart problem..

Det knäpper. Alltid. Får knäppar enbart genom att lyssna på musik i iTunes, så det är inte ens värt att spela in något i Logic, där det är samma effekt...

Har skickat iväg mail till Terratec, men jag tänkte höra om ni kanske hade några tips 😮

Kör en iMac, 2.4Ghz, 2Mb Ram

Drivisarna är uppdaterade med senaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med Terratec Phase X24 FW och drivrutiner, stabilitet och ljudkvalitet?

Verkar ju vara väldigt prisvärt!

Har varit inne på Fireboxen länge nu men hur kan ljudkvaliteten vara bra om det skiljer 9 dB mot

Terratec X24 FW??

Krossar ju Presonus Firebox gällande Dynamik:

Terratec Phase X24FW 108,4 dB

Presonus Firebox 99,5 dB

Har Mac och undrar om Terratec har stabila drivrutiner? kvalitet mm.

Tacksam för svar!

😮

Var hittar du nuffran 99,5 dB för FireBox?

På Presonus hemsida står det 110/107 dB... (www.presonus.com/firebox-specs.html )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...