Jump to content
Annons

Panorering i Cubase Sx 2

Nikolaus

Recommended Posts

Vill ha samma effekter på flera spår och använder Waves Q6 EQ, Waves C1 Comp som jag har lagt på en Fx-channel. Lägger till på send och slår på och drar upp effektens mätare i send på varje spår till 0. Då slutar panoreringen att fungera och spåret hamnar i mitten ljudmässigt. Har testat med både mono och stereovarianter av pluggarna och även att lägga pluggarna på Group track ist. för fx-channel. Andra standardpluggar fungerar att skicka och panorera spåren sen. Förövrigt verkar det fungera bra om jag kör med insert på varje spår. Går det att köra åvan pluggar på send?

Edited by Nikolaus

Annons

Har inget direkt svar på frågan, men kompressor är en typisk effekt som man vill ska påverka HELA signalen - och därför ska den normalt ligga som en Insert-effekt - och inte som Send.

Ligger den som Send-effekt, så kommer du ju fortfarande att ha signalen från den ursprungliga kanalen opåverkad - och dessutom genom ditt Group Track med kompressor-pluggen, så får du en komprimerad kopia. Du får alltså inte en kompression av hela ljudet från spåret, vilket brukar vara det man är ute efter...

Tack för informationen! Intresant att få veta hur de påverkar signalerna. Har lagt comp på insert på huvudinstrumenten, sång och tänkte lägga en send till 5 panorerade småtrummor. Ska testa med insert på varje, se hur mycket datorn pallar och kolla vart den verkligen behövs. Kör inte FX-channel och Group-channel samtidigt. Testade bara båda varianterna. Lite skumt dock de där med pannoreringen.

tänkte lägga en send till 5 panorerade småtrummor. Ska testa med insert på varje, se hur mycket datorn pallar och kolla vart den verkligen behövs.

Om du vill spara processorkraft så tycker jag att du ska skapa en grupp, adressera småtrummorna dit och lägga kompressor och EQ på gruppen. Se till att gruppkanalen är stereo bara. 😛