Jump to content
Annons

Elixir är inte bara bra


tordA

Recommended Posts

Annons

Efter en stund lät jag mig övertalas av försäljaren att köpa ett svindyrt set Elixir-strängar till min akustiska 6:a. Även om de var drygt dubbelt så dyra som andra, skulle de hålla fyra gånger så länge.

Hem och skruvar på dem. PANG! Där gick G-strängen.

Tillbaka ner till butiken för att köpa en ny, varpå jag möts av beskedet att Elixir-strängarna inte finns lösa, utan bara i hela set...

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en stund lät jag mig övertalas av försäljaren att köpa ett svindyrt set Elixir-strängar till min akustiska 6:a. Även om de var drygt dubbelt så dyra som andra, skulle de hålla fyra gånger så länge.

Hem och skruvar på dem. PANG! Där gick G-strängen.

Tillbaka ner till butiken för att köpa en ny, varpå jag möts av beskedet att Elixir-strängarna inte finns lösa, utan bara i hela set...

Det har hänt mig också. 2 paket på 30 min.

Gick sen ner och köpte något 85 kronors sträng paket,

varade i 6 månader.......

Elixir strängar är väl mer användbara i studio sammanhang

då de faktiskt kostar en större slant en "vanliga" strängar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elixir strängar är väl mer användbara i studio sammanhang

då de faktiskt kostar en större slant en "vanliga" strängar!

Helt korrekt.

Elixir strängar låter otroligt bra på inspelning men är som sagt känliga och dyra.

Vi brukar oftast köra med dom men på våra Plonk gitarrer duger

Ernie ball utmärkt.Håller längre och låter nästan lika bra.

Framför allt som får man ett tydligare ljud med elixir strängarna.

På strator eller Les paul så tror jag att dom kan hålla lika bra som vanliga strängar men

på Floyd Rose stall är dom inte att rekkomendera om man ska spela Live eller köra mycker Solon.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag använder Elixir på några plattor jag lirar akke på. Och jag tycker dom låter bra till plock, dom låter sådär till ranga-ranga tycker jag. Finns ingen som helst botten i dom. Då är Taylor strängar överlägsna.. Samma topp och känsla, men mkt mer botten, tydlig botten, men dom räcker inte alls lika länge ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är Taylor strängar överlägsna.. Samma topp och känsla, men mkt mer botten, tydlig botten, men dom räcker inte alls lika länge ...

Nu vet jag inte om vi pratar äpplen och päron, men Taylor (de som gör gitarrerna) monterar Elixirsträngar från scratch i alla fall.....

Trivs med elixirsträngarna för all del, de låter nytt länge, men lite anonymt och tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han fick köpa ett vanligt set för en hundring. De håller än efter 1 år.

Oj oj oj, hans gitarr kan inte ha mycket diskant kvar?

Jag kör bara på Elixir och byter strängar minst varannan månad trots att dom skulle hålla tonen betydligt längre. Visst kostar det men sjuhelskotta va lättspelat det blir och va magiskt det låter 😲

Men ska dock testa Taylors för att se det där med bottenmumset.

Kan omöjligt vara bättre än Elixir men det återstår att se 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har elexir och tycker de låter bättre än d-ardigia (eller vad de hteer) som jag använde innan. Men eftersom de är så dyra kan jag inte byta så ofta. De har ja har nu har jag haft i ett halvår snart, all fin ludd är bortskrapad på stränganra, typ rost under 😛

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag instämmer med det någon sa, att man byter ju inte strängar när de går sönder utan när de blir gamla. Alla strängar har ju skiftande kvalité, även om vissa är värre än andra, och har man otur går en sträng när man sätter på dem. Det tjänar man dock igen när Elixir håller ton och diskant betydligt mycket längre än andra strängar jag testat. De sämsta jag testat hittills är Jams strängar Eagle som både gick av lätt och tappade tonen snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han fick köpa ett vanligt set för en hundring. De håller än efter 1 år.

Oj oj oj, hans gitarr kan inte ha mycket diskant kvar?

Jag kör bara på Elixir och byter strängar minst varannan månad trots att dom skulle hålla tonen betydligt längre. Visst kostar det men sjuhelskotta va lättspelat det blir och va magiskt det låter 😆

Men ska dock testa Taylors för att se det där med bottenmumset.

Kan omöjligt vara bättre än Elixir men det återstår att se 😱

Ehhh öhh... Taylor var gitarren han införskaffade, inte strängarna! : 😱 En sådan där dyring. 20 tkrs gitarr . Inte strängarna...

Jo jag trodde det va underförstått eftersom det är svårt för en gitarr att tappa diskant i sig själv men om strängarna är ett år så spelar det ju ingen roll hur grym gitarr man har, sustainen och diskanten dör ju likt förbaskat 😆

Be din kompis byta strängar så kommer han att kunna uppleva att det faktiskt va värt dom 20.000 han la på sin Taylor, eftersom den nu inte kan låta optimalt. 1 år gamla strängar är ju som att lira på ett par trumskinn som är slitna, det hörs och känns skillnad.

Elixir/EXP säljs fortfarande inte lösa vilket gör dom till överhajpade i mitt tycke

Som sagts tidigare så byter man inte bara strängar när dom går sönder utan när dom tappat ton eller börjar gnissla. Det gör iaf jag och säkert många andra som spelar akustisk gitarr ofa.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

bassdude (oregistrerad)
Gamle basisten Anthony Jackson (studiobasist ej släkt med ngn mer känd Jackson) bytte två set om dagen.. på bas! Och jadå, han var sponsrad långt upp över öronen. Han spelade dock också 12 timmar om dagen.

anthony jackson är EN av dem... de flesta studiomusiker (i hans klass) byter minst lika ofta. jag förstår ju att man måste ha fräscha strängar i studion, men när man byter så ofta känns det som att strängarna aldrig hinner bli inkörda... då de, i mina öron, låter bäst.

men å andra sidan kanske de är sponsrade av nåt skitmärke som bara håller klangen i 6 timmar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Efter en stund lät jag mig övertalas av försäljaren att köpa ett svindyrt set Elixir-strängar till min akustiska 6:a. Även om de var drygt dubbelt så dyra som andra, skulle de hålla fyra gånger så länge.

Hem och skruvar på dem. PANG! Där gick G-strängen.

Tillbaka ner till butiken för att köpa en ny, varpå jag möts av beskedet att Elixir-strängarna inte finns lösa, utan bara i hela set...

Lustigt... exakt samma sak har hänt mig.

G-strängen har gått inom 10 timmars(en gång gick den efter 30 minuter) speltid tre paket på rad.

Det är bara att konstatera att det är någonting fel på Elixir när man börjar göra låtar där G-strängen inte är med... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har mycket diskant kvar. Elixir/EXP säljs fortfarande inte lösa vilket gör dom till överhajpade i mitt tycke. Om bara strängar har "stainless steel" i sig och inte korroderar p g a fukten ifrån huden och fingrarna så går det lika bra med selleri...

Det går bra att köpa både elexir strängar och exp strängar lösa. Bara att säga till i affären så tar dom hem.

Har köpt både exp och elexir strängar lösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...