Jump to content
Annons

Tidig skiss - You'll be in my mind


danieel

Recommended Posts

* LÅTNAMN: You'll be in my mind

* ARTIST/GRUPP: Terrible Sundays

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD: 4.19

* KOMPOSITÖR: Erik Järdhage

* PRODUCENT: Terrible Sundays

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4 mb

* STATUS: Skiss

Hejsan! Vi håller på att spela in en ny ep med bandet nu. Vi har precis kommit igång och jag tänkte att man kan utnyttja forumets enorma kunskaper genom att slänga ut en halvfärdig låt här. Det är första gången som vi har hand om en inspelning utan hjälp från någon annan, därför är alla åsikter och idéer välkomna.

Den här skissen spelade jag snabbt ner innan jag drog från studion, den har inte rätt volymer på resp. kanal och jag missade att höja ett solo någonstans i slutet. Det saknas också körer, en till gitarr och tamburin (kanske också ett ägg).

Det är en del som ska på alltså, och det som ligger inne nu ska givetvis eqas och pillas rätt, men jag tänkte ändå det vore kul att kasta ut den och se om ni har några bra idéer på hur man, t.ex., skulle kunna få ett "lyft" i refrängen. För låten är ju väldigt mycket i samma lunk hela tiden (och det vill vi ha! Men lite lyft är helt ok 😄

Dom enda öronen som lyssnat på den här versionen tyckte att det va lite väl mycket samma hela tiden, men jag tror att det kommer att färgas med det jag tidigare räknade upp. Men själva låtupplägget vill vi ju inte ändra på. Va de fel öron som lyssnade på låten, eller är den trökig?

Mycket funderingar, och invecklat. Men jag är alltså ute efter alla idéer om vad man kan göra med låten. Allt från inspelande till hatering av befintliga ljud.

EDIT: Låtlänk borttagen. Förstår att det var svårt att få ut någonting vettigt av den versionen ja la upp. Återkommer i januari eller så. Tack för svaren i alla fall!

Redigerat av danieel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnade på det jag fick med från studion en gång till nu och kan ju konstatera att volymerna var lite mer fel än vad jag trodde. 😉 Hoppas ändå på lite idéer om hur man kan utveckla den här låten, denna skakiga version till trots! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, låten går ju lite i samma lunk hela tiden, men jag tycker ändå det är tillräckligt bra för att funka. I nuläget hörs basen för dåligt, och gitarrerna smälter ihop till en gitarrgröt, så fixa olika sound på de olika gitarrerna och panorera annorlunda.

För att få lite mer variation så kan man ändra soundet genom låten. T.ex kör bara en gitarr ibland och flera ibland. Sen tycker jag att tjejen sjunger bra också. Hon har en så pass bärande röst att det skulle kunna gå att köra ett parti med bara sång ock trummor.

Lite tankar, hoppas det hjälpte till. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, låten går ju lite i samma lunk hela tiden, men jag tycker ändå det är tillräckligt bra för att funka. I nuläget hörs basen för dåligt, och gitarrerna smälter ihop till en gitarrgröt, så fixa olika sound på de olika gitarrerna och panorera annorlunda.

För att få lite mer variation så kan man ändra soundet genom låten. T.ex kör bara en gitarr ibland och flera ibland. Sen tycker jag att tjejen sjunger bra också. Hon har en så pass bärande röst att det skulle kunna gå att köra ett parti med bara sång ock trummor.

Lite tankar, hoppas det hjälpte till. 😳

Håller med om basvolymen och gitarrgröten 😄 just nu är det faktiskt bara en gitarr inspelad (plus lite plonk på slutet), men jag håller med om att det låter grötigt. Ska se om man kan styra upp det senare när det ska på en till (lite renare) gitarr. Då kan man ju sänka volymen på den som ligger på nu tänkte jag, och eqa till den lite.

Intressant förslag med bara sång/trummor. Ska försöka övertala bandet 😉

Tack för tankarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

mab (oregistrerad)

Bra låt!

Jag är lite inne på martinm´s spår...

Det finns en modell som gör att man öser på mellanspel och refränger. Resten kör man bas och kanske ett litet lick mot slutet på låten. Det är ju lite av en vedertaget rockupplägg men det brukar ofta göra att man fångar intresse genom hela låten...

Annars gillar jag personligen körer, dvs att skapa naturliga crecendon med lite nedtonad körsång (som ligger en bit in i rummet) mot slutet. 😕😳😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt!

Jag är lite inne på martinm´s spår...

Det finns en modell som gör att man öser på mellanspel och refränger. Resten kör man bas och kanske ett litet lick mot slutet på låten. Det är ju lite av en vedertaget rockupplägg men det brukar ofta göra att man fångar intresse genom hela låten...

Annars gillar jag personligen körer, dvs att skapa naturliga crecendon med lite nedtonad körsång (som ligger en bit in i rummet) mot slutet. 😕😳😉

Kul att du gillade låten (bra också att du kan höra att den är bra, trots att den här slaskmixen på de halvfärdiga materialet sög en aning 🙂 )!

Tanken nu är väl att klämma in lite stämmor mot refrängerna och slutklämmen, så det blir fylligt och mysigt. Ja ska framföra idéerna, tack för feedbacken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...