Guest nikk Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 Hej på er!! Jag lägger ned en massa tid på att programera trummor i sonar(midi).. Det är akustiska trummor som är på tapeten för mig just nu iaf.(rock/hårdrock) Det jag undrar över är om det går att få till det lite halvtight, visst det går ju att fixa för hand. Men eftersom jag lägger en jävla massa tid på att progga dom så vill jag inte lägga mer, ni förstår säkert... Jag kollade lite på groove-quantize, men jag vet inte om jag fattar hur det fungerar eller om det fungerar överhuvud taget. Har ni tips, ideer om hur jag ska/borde gå till väga så vore jag väldigt glad i så fall... Tack i förväg!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nikk Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 Ingen?? hmm!!! Ingen ide´att posta på studio forumet allstå.......... 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
equality Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 (edited) Försökt att lära mig detta i Sonar (använder fyran) men inte fått till det. Tyvärr. 🙂 Edited December 16, 2005 by (e)qualitymusic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 Använd cubase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 Använd cubase. Därför att Cubase kvantiserar bättre än Sonar 😛😏 ?! tjong Bengt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nikk Posted December 17, 2005 Share Posted December 17, 2005 Men, jag gillar sonar juh!!! Jag får väl skaffa cubase och exportera midifilen därimellan och tillbaka då!? 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted December 17, 2005 Share Posted December 17, 2005 (edited) Ibland förstår jag mig inte på svaren i det här forumet. 😕 Lägg inte pengar på Cubase om du redan har Sonar. Titta närmare på Groove Quantize. Markera en/två/tre takter där du redan gjort trummorna halvtajta. Gör sedan så här för att skapa en kvantiseringsmall efter dina halvtajta trummor. Creating Your Own Groove TemplatesHere are the steps to create your own Groove templates. 1. Record a track in Cakewalk. 2. Determine what region of the track you want to use for the groove template. 3. Highlight the track, set From and Thru to the appropriate region, choose Edit | Copy and click OK. This copies the selected region to the clipboard. 4. Choose Edit | Groove Quantize. 5. Select <Clipboard> as the Groove Source. 6. Click Define. 7. In the Define Groove dialog box type in a name for the File and the Pattern, then click OK. Now your groove will appear in the Groove Source drop-down list. Har du en midifil med ett gott sväng, knyck kvantiseringen på detta sätt, och applicera svänget på dina egna låtar. 😳 Edited December 17, 2005 by Linus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vallhagen Posted December 17, 2005 Share Posted December 17, 2005 Men, jag gillar sonar juh!!! Jag får väl skaffa cubase och exportera midifilen därimellan och tillbaka då!? 😕 Jag gillar oxå Sonar. Och jag håller med Linus; en del svar är tämligen meningslösa. Chilones replik ovan är bara dum. Jag programmerar själv trummor i Sonar, och av de midieditorer / midifönster jag sett, så är Sonar bäst på detta (min åsikt, smaksak osv...) Att man skulle behöva Cubase för att editera midispår, när man redan har Sonar, är bullshit. kör hårt och hoppas det går bra! /Bengan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nikk Posted December 17, 2005 Share Posted December 17, 2005 Tack!!! Gillar dom sista svaren iaf.. Ska testa med att fixa en egen groove enligt tabellen som beskrevs där... Tack så mycket!!!!!! 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted December 17, 2005 Share Posted December 17, 2005 Varsågod! Välkommen till forumet. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 Ja, jag är väl jättedum då som gav han en nödlösning, tänkte nämligen hjälpa honom om han fick tag på cubase. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hegobald Posted December 18, 2005 Share Posted December 18, 2005 (edited) Nu kan ju inte jag ett jota om Sonar men.. det flesta program som har funktionen "quantisize" (att flytta till närmaste föutbestämda notvärde) brukar också har en funktion som heter "swing" som slumpmässigt flyttar ut för stela noter.. Finns ingen sån funktion i Sonar??? 😏 Edited December 18, 2005 by hegobald Link to comment Share on other sites More sharing options...
MusicGene Posted December 22, 2005 Share Posted December 22, 2005 Nu kan ju inte jag ett jota om Sonar men.. det flesta program som har funktionen "quantisize" (att flytta till närmaste föutbestämda notvärde) brukar också har en funktion som heter "swing" som slumpmässigt flyttar ut för stela noter.. Finns ingen sån funktion i Sonar??? 😉 swing i sonar flyttar inte slumpmässigt utan kvantiserar från raka noter mot triolfeeling. Då blir det svängigt! 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarCruiser Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 Nu kan ju inte jag ett jota om Sonar men.. det flesta program som har funktionen "quantisize" (att flytta till närmaste föutbestämda notvärde) brukar också har en funktion som heter "swing" som slumpmässigt flyttar ut för stela noter.. Finns ingen sån funktion i Sonar??? Som "MusicGene" skriver så är "swing" något annat i Sonar, men naturligtvis finns en "humanise" funktion, dvs möjligheten att inte flytta till exakt rätt position. I Sonar kallas den "strength": The human ear is tuned to the slight "imperfections" we hear from most musicians. If you quantize a project so that all notes are perfectly in position, it may end up sounding mechanical or rigid. To avoid this, SONAR lets you adjust the strength of the adjustment. A strength of 100 percent indicates that all notes are moved so that they are in perfect time, while a strength of 50 percent means that all notes are moved half-way towards the desired position. This lets you "tighten up" the timing as much as you want, without going too far. Mvh Magnus Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarCruiser Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 Hej på er!! Jag lägger ned en massa tid på att programera trummor i sonar(midi).. Det är akustiska trummor som är på tapeten för mig just nu iaf.(rock/hårdrock) Det jag undrar över är om det går att få till det lite halvtight, visst det går ju att fixa för hand. Men eftersom jag lägger en jävla massa tid på att progga dom så vill jag inte lägga mer, ni förstår säkert... Jag kollade lite på groove-quantize, men jag vet inte om jag fattar hur det fungerar eller om det fungerar överhuvud taget. Har ni tips, ideer om hur jag ska/borde gå till väga så vore jag väldigt glad i så fall... Tack i förväg!!! Ett tips om man programmerar från scratch är att använda "pattern brush tool" i "Drum Grid Pane". Där finns en massa förprogrammerade patterns för t.ex. Hihat-figurer eller Kick/Snare som inte bara är lite "naturligt halvtajta", utan också varierar i styrka på ett naturligt sätt. Ger väldigt snabbt en bra start att jobba från. //Mvh Magnus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 4, 2006 Share Posted January 4, 2006 Ett tips om man programmerar från scratch är att använda "pattern brush tool" i "Drum Grid Pane". Där finns en massa förprogrammerade patterns för t.ex. Hihat-figurer eller Kick/Snare som inte bara är lite "naturligt halvtajta", utan också varierar i styrka på ett naturligt sätt. Bra tips! 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts