Jump to content
Annons

Köpa nytt billigt ljudkort


lordset (oregistrerad)

Recommended Posts

lordset (oregistrerad)

Jag ska uppgradera min dator till AMD64 3000+, 2Gb Ram och lite annat smått å gått. Just nu sitter jag på ett Audigy Platinum men det är inte speciellt bra. Undrar nu vad ni experter tycker att jag ska köpa. Det jag ska göra är att spela in el gura å sitta med mjukvaru syntar/samplers och kanske en och annan sång i Cubase. Så vad rekomenderar ni? Max 2000 spänn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tidningen Studio (någon som har hört talas om den? 😳 ) hade ju ett trevligt test av lågbudget-ljudkort i somras (Nr 6 -05).

Du kan antingen beställa tidningen här eller så kilar du ner på bibblan och tjuvläser på skattebetalarnas bekostnad... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

lordset (oregistrerad)

Jag kan inget om ljudkort direkt så jag ska nog ta å kolla upp det där nummret. det lär väl finnas nåt "Bäst i test" eller?

Fick erbjudande om ESI Pro Waveterminal 192x för ett bra pris. Ska jag slå till? Det verkar ju mycket bra av det som jag läst.

Link to comment
Dela på andra sajter

lordset (oregistrerad)

ja jag håller med :rolleyes:

men som sagt jag kan ju inte ett skit om olika ljudkort bara vad dom gör. ska jag köpa ett ESI eller EMU.

Link to comment
Dela på andra sajter

lordset (oregistrerad)

jag hittade iofs inget EMU kort varken på blocket eller tradera å ditt erbjudande känns ändå bra. tror nog att jag slår till. ska bara snacka lite med plånboken lite 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

lordset (oregistrerad)

tror du verkligen det? jag ska i princip bara koppla in min gura via en distbox. jag har ändå inte råd att köpa det 🙂

Redigerat av lordset
Link to comment
Dela på andra sajter

lordset (oregistrerad)

tack då mycket!! det är därför jag nöjt mig med Soundblaster än så länge 😱

Jag har en Boss MT2 (metal all the way 😱 ) Men jag vill ju även skunna "sunga" nån gång ibland så där.

har du nåt å rekomendera så var så god 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tjo!

Som alla andra söker jag efter ett billigt men bra extern ljudkort.

Vill helst få med så mycket som möjligt i ljudkoret för så lite pengar som möjligt.

Ska vara intrument ingång (tele)

Mic ingång är inte säker på hur det fungerar med micpreamp. Måste man ha en sådan för att kunna spela in i Cubase? Om man måste ha en sådan så ska det också ingå i ljudkortet. Det här med fantom matning hur stor nytta av det har man egentligen?

Är det ett måste om man vill spela in sång?

Och det här med fördröjning när man spelar ska vara så kort som möjligt (latency? va?)

Har tittat lite på line 6 ux1 och ux2 korten. ux1 har inte fantomatning men innehåller mic preamp? eller? och ux2 har fantomatning och micpreamp?

Annars ge mig förslag! =)

//Zipzap

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ux2 är ett helt ok kort för sin peng. Där ingår dessutom lite olika stärkar/gitarr/bas-ljud etc som kan vara bra att ha. Angående preamp/förförstärkare så är detta endast nödvändigt om ljudkortet inte har en (doh?!) vilket ux2:an har.

Angående fantommatning är ju detta ett måste om du ska använda dig av en s.k kondensatormikrofon: Vilket du troligtvis vill om du ska spela in sång eller akustiska instrument. En kondensatormic (ex studio project b1:a för att nämna ett prisvärt alternativ) är känsligare än en vänlig sk dynamisk mic (en typiskt sångmic) och spelar in mer ljud och är tydligare , för att förklara det enkelt...

Har du bara tillgång till en vanlig dymaisk mic så räcker det ju att lajna den in i ljudkortet. Problemet blir då ofta att signalen inte blir säkrskillt stark (om ljudkortet saknar förförstärkare), samt att du inte får tillgång till ett lika stort omfång...

Ska du ha en mic, är en kondensatormic alltid bra att börja med....

Latency är ju ett ständigt problem och där är det många aspekter som spelar roll. En snabb processor, korrekt installerade drivrutiner och ett väl tweat windows... och såklart ett snabbt ljudkort 😏 etc. etc..

Ofta har ju externa ljudkort högre latency eftersom de använder USB/USB2 eller firewire. Dock borde detta inte vara ett problem för normalanvändaren. Allt under 10ms (vilket både usb och firewire bör klara av) är godkänt för direktinspelning/monitoring.

Jag är ingen expert på ljudkort, men om du frågar i affären och berättar vad du är ute efter så kan de säkert hjälpa dig. Men hur som helst, ux2:an är ett bra alternativ, men det finns säkerligen andra.

Tjo

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle personligen köpa en Digidesign Mbox 2. Ett riktigt bra ljudkort med Focusrite-preamps. Programvaran som medföljer är proffsens val av inspelningsprogram, Pro Tools.

Om du hellre vill köra Cubase så skulle jag kolla in Motu's sortiment.

.Viktor

Mbox är kanon! Visserligen dyrare, men Mbox-mini kanske kan vara ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo grabbar =)

Thx för svaren men finns det något kort då ni kan rekomendera, mbox mini är fortfarande lite väl dyrt.

Kortet skall dock ha

Intrument och teleingång

Micpreamp

fanomatning

och vara externt usb2.

Och kort latency

Så billigt som möjligt.

//Zipzap

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle personligen köpa en Digidesign Mbox 2. Ett riktigt bra ljudkort med Focusrite-preamps. Programvaran som medföljer är proffsens val av inspelningsprogram, Pro Tools.

Om du hellre vill köra Cubase så skulle jag kolla in Motu's sortiment.

.Viktor

Är det inte bara den första Mboxen som har preamps från Focusrite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Externt ljudkort med AD/DA, mic pre-amp, fantommatning, lineingång, direktmonitorering och lite mjukvarugitarrförstärkare får du för 3000 om du köper ett Audio Kontrol 1 från Native Instruments. Dessutom är det fint.

Länkar:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=15462&artno=180711

http://www.native-instruments.com/index.ph...udiokontrol1_us

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Den första versionen av Mbox har Focusrite preamps, inte version 2. Punkt.

Vet inte riktigt varför men det kanske hade att göra med att Focusrite började med egna ljudkort.

Det går att hitta begagnade Mboxar för ca 1500:-, dock har de börjat gå upp lite i pris på sistone då fler Pro Tools användare skippar Mbox 2 och kör version 1 igen p g a preamparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara ska spela in gitarr via line-ingången, vad behöver ljudkortet vara bra på?

Det måste i så fall ha en högohmig instrumentingång - och inte bara en vanlig line in. Instrumentingången ska ha en ingångsimpedans på 1Mohm eller mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tja, jag tänkte börja lite inom musikens skapande, men jag känner mig något förvirrad.

Har tittat runt lite på forumet, och läst trådar om ljudkort, men det verkar som att priserna ligger upp emot tre-, fyra tusen.

Är det så att man måste lägga ut sådana summor bara för att komma igång, eller kan man komma ner rätt mycket i pris om man är villig att ge upp en stor del av prestandan?

Jag skulle uppskatta lite tips och länkar, samt funderingar gällande detta. Är det så att om man går ner mycket i pris att själva slutprodukten tar mycket skada? Hur mycket kan man pressa priserna? Har i övrigt en "top of the line" dator, men har hört att det krävs speciella ljudkort. Vad är det exakt som urskiljer ett kompatibelt ljudkort från ett som inte är kompatibelt med te.x synthar?

Tack på förhand.

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag tänkte börja lite inom musikens skapande, men jag känner mig något förvirrad.

Har tittat runt lite på forumet, och läst trådar om ljudkort, men det verkar som att priserna ligger upp emot tre-, fyra tusen.

Är det så att man måste lägga ut sådana summor bara för att komma igång, eller kan man komma ner rätt mycket i pris om man är villig att ge upp en stor del av prestandan?

Jag skulle uppskatta lite tips och länkar, samt funderingar gällande detta. Är det så att om man går ner mycket i pris att själva slutprodukten tar mycket skada? Hur mycket kan man pressa priserna? Har i övrigt en "top of the line" dator, men har hört att det krävs speciella ljudkort. Vad är det exakt som urskiljer ett kompatibelt ljudkort från ett som inte är kompatibelt med te.x synthar?

Tack på förhand.

Du kan titta på t ex Terratec Phase X24FW, som kopplas på Firewire. Det är ett kampanjpris på det just nu, så att det bara kostar 2595:- (normalt 3495:- ) - och där följer bl a Cubase LE med - ett program som kan vara lagom i början. Med det ljudkortet kommer det att dröja innan du känner att du behöver byta upp dig.

Distributörens kampanjen på det gäller tills siste september - samma tid som man kan uppgradera för ungefär halva priset från just det medföljande Cubase LE till de större versionerna Cubase4 och Cubase Studio 4... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Claes förslag är för dyrt, så är EMU 0202 USB ett bra alternativ.

Det här USB kortet duger bra ett tag. Kostar under 1500 kr.

http://se.europe.creative.com/shop/product...oduct=1414&

Det finns i en PCI version som du sätter i datorn som är några hundra billigare.

Tänk bara på att om du köper t.ex. 1212m eller annat kort som du stoppar i datorn så måste du skaffa en liten mixer eller separata mick-förstärkare och hörlursförstärkare.

Jag har själv 1212m och är mycket nöjd, men det tillkommer ju en del saker då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om Claes utmärkta förslag är för billigt så kan du istället titta på Zoom H4 (ca 3000kr) som dubblerar som enkelt ljudkort och portabel stereoinspelare och 4-kanals porta. Även där får du med Cubase LE och kan dra nytta av den pågående kampanjen. Särskilt bra tror jag det kan vara eftersom du säger att din dator är top-of-the-line. Det brukar oftast betyda att den också är högljudd. Med Zoomen kan du knalla iväg och lägga dina sångtagningar eller andra mickinspelningar med 4-kanalsfunktionen. Sedan importerar du bara dina brusfria filer i projektet på datorn och mixar vidare. Lysande för att slippa få med datorfläktar på alla inspelningar.

Det var en parentes. Som huvudregel litar jag på Claes som alltid brukar veta vad han pratar om. Jag gillar verkligen min Zoom, men den är inte riktigt lika bra som ljudkort som de som är byggda speciellt för att bara vara just ljudkort. Och kanske lite dyr i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan beror ju det en del på vad du vill göra för musik!

Lite sång och akustisk gitarr? Trance? Rockband ?

Tex, om dina "planer" är att göra trance/techno/electronica eller dylikt och du inte har planer på att spela in sång,

så finns det ljudkort från 1000 kr som duger hur bra som helst.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan beror ju det en del på vad du vill göra för musik!

Lite sång och akustisk gitarr? Trance? Rockband ?

Tex, om dina "planer" är att göra trance/techno/electronica eller dylikt och du inte har planer på att spela in sång,

så finns det ljudkort från 1000 kr som duger hur bra som helst.

🙂

Passar på att hålla med här. Jag började med att köpa ett Audiophile 2496 från M-audio och en billig Behringerpreamp. Köpte en liten Tapco mixer när jag behövde en bättre preamp till sånginspelningar och liveinstrument. Ljudkortet i sig går väl nytt för under tusenlappen idag och är fortfarande allt man behöver. Borde fås begagnat för några få hundringar. Inga preamps dock - finns lika billiga som faktiskt har det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...