Jump to content
Annons

equality

Recommended Posts

Om nån orkar skulle jag vilja ta upp några saker som säkert har med min träskalle att göra men vissa grejor måste ha med buggar, konflikter med andra program eller själva datorn att skaffa. För det mesta använder jag Giga-Studio 160 med Sonar. GS är ökänt för att vara instablit men en del problem kan inte ha med detta att skaffa då de uppträder när detta program är avstängt (även ljudmotorn).

1) Allt som oftast får jag felmedd om att Sonar inte hittar midi-signalen vid uppstart. Felmeddeleandet: "Choose midi-inputs" dyker upp trots att de bevisligen finns installerade. Räcker oftast att starta om datorn för programmet "tar" inte ominstallation av ljudkortets midi-drivrutiner.

2) Nån enstaka förfärlig gång hänger sig hela datorn och det går inte att komma ur situationen med mindre än att manuellt stänga av datorn varför även autosäjvat

(snygg stavning) arbete går förlorat. Hemskt då flera timmars arbete går till spillo.

3) Stora vågspelet är att installera VST-instrument t ex EWQLSO, Guitar Rig. Sonar kan då få helspatt om det funkar ö h t eller göra om alla spår (midi och audio) till DXi-synthar!

Kan inte komma på nåt mer nu men det kanske räcker så länge... 😱🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Ok, på förra datorn hade jag problem med hängningar. Fast det kan ha berott på att datorn var äldre, lite minne, oreda i registret. Ett problem uppstod när jag råkat blanda minne från olika fabrikat. Guitar Rig ballade ur efter kanske ett halvår. Men för det mesta funkade det. Jag har bytt till en laptop nu med Intel 3.6 processor. 1 Gig ram och Sonar 5. Allting fungerar mycket smidigt och Jag verkar kunna lassa på ganska rejält med både Dxi och Vst instrument. Har DirectX:ier installerat. Men vet inte om det är nödvändigt egentligen..Ett hart när omöjligt projekt verkar ju dock vara att föra över äldre material till hundra procent.

Men som sagt inga kracher hittills. Och då har jag installerat pluggar som garanterat sänkte gammla datorn.

Inte för att detta väl hjälper dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för du delar med dig av dina erfarenheter. Alltid nyttigt att läsa vilka plattformar som är stabila med samma program och pluggar som man själv använder. Har rätt så kraftiga misstankar mot GS som sagt men har bara så svårt att undvara denna darling och även paradiset har sina ormar... 😏🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ser att du skrivit Sonar 4 i rubriken. Har du den uppdaterade versionen av CW ? (tror den heter 4.02) Den är tämligen ökänd för att strula. Men v 4.0 är känd för att vara stabilare.

Själv hade jag mycket trassel förut p.g.a lågbudget-moderkort med VIA chipset. Burken mår mycket bättre nu med det nya Gigabyte kortet med Intel chipset.

Hoppas det kan vara til någon hjälp 🤪 Det är ju trist att tvingas skippa gamla kära godingar bara för att tekniken spökar.

Ha det bra!

Leif

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar verkar inte vilja dela MIDI-interface med andra program (iallafall om de andra programmen är startade först, vet inte hur det funkar tvärtom). Men det verkar det ju som att du tänkt på....

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...