Jump to content
Annons

Cymbal - takt


Soxic

Recommended Posts

Jag håller på att programmera trummorna till mina låtar just nu vilket har fått mig att börja fundera över något som jag inte funderat på dig jag skrev låtarna. Jag är helt värdelös när det gäller att snacka musik och förklara tekniska aspekter, men jag ska göra mitt bästa för att förklara (jag är inte heller trummis).

Problemet för mig är hur jag ska veta när cymbalerna ska komma in. Alltså, jag vet var de ska vara men ska de läggas

in I I I X eller I I IX...hoppas ni förstår denna kod, kan inte förklara det på ett annat sätt. Detta påverkar ju också hur gitarren ska spelas.

om takten på trummaskinen ser ut såhär

0.00 cymbal

0.12 hi-hat

0.24 hi-hat

0.36 hi-hat

1.00 hi-hat

1.12 hi-hat

1.24 cymbal här?..

1.36 hi-hat

2.00 ..eller cymbal här?

2.12 hi-hat

2.24 hi-hat

2.36 hi-hat

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hörde en trummis säga en gång att man sa lägga cymbalerna samtidigt som någon annan av trummorna spelar. Då låter det okej. Om man lägger en cymbal helt ensam kommer det att låta konstigt. Jag vet dock inte riktigt om detta stämmer eftersom jag själv är ganska rutten på att programmera trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

om takten på trummaskinen ser ut såhär

0.00 cymbal

0.12 hi-hat

0.24 hi-hat

0.36 hi-hat

1.00 hi-hat

1.12 hi-hat

1.24 cymbal här?..

1.36 hi-hat

2.00 ..eller cymbal här?

2.12 hi-hat

2.24 hi-hat

2.36 hi-hat

Är det ett 6/8 komp du ska göra (ser så ut)? Jag vet ej ifall maskinen du använder kan ha mer än en "ton" per inlägg, men kan den så borde det se ut något sådant som det här:

0.00 KICK, cymbal

0.12 hi-hat

0.24 hi-hat

0.36 SNARE, hi-hat

1.00 hi-hat

1.12 hi-hat

1.24 KICK, cymbal

1.36 hi-hat

2.00 hi-hat

2.12 SNARE, hi-hat

2.24 hi-hat

2.36 hi-hat

Eller ifall det är ett 3/4 komp så ska det troligen se ut så här:

0.00 KICK, cymbal

0.12 hi-hat

0.24 hi-hat

0.36 hi-hat

1.00 SNARE, hi-hat

1.12 hi-hat

1.24 hi-hat

1.36 hi-hat

2.00 SNARE, hi-hat

2.12 hi-hat

2.24 hi-hat

2.36 hi-hat

Jag kan vara helt fel ute men jag tänkte att jag skulle testa och se ifall jag förstod vad du ville ha klart för dig.

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu börjar vi närma oss. Du angav följande...

0.00 KICK, cymbal

0.12 hi-hat

0.24 hi-hat

0.36 hi-hat

1.00 SNARE, hi-hat

1.12 hi-hat

1.24 hi-hat

1.36 hi-hat

2.00 SNARE, hi-hat

2.12 hi-hat

2.24 hi-hat

2.36 hi-hat

...och det är helt korrekt! MEN, i vissa punklåtar som är lite snabbare (jag spelar punk) så kan cymbalen ibland istället komma på 1.24, istället för 2.00. Om du lyssnar på t ex Green Day's låt "Basket case" så hör du detta. Men man kan ju också spela låten "vanligt". Det är väldigt svårt för mig som inte är trummis att förklara. Jag antar att det hela handlar om "känsla", men det skulle underlätta om det fanns någon regel som bekräftar i vilket läge cymbalen bör komma in om man valt att köra i ett tempo med snabbare svängningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu börjar vi närma oss. Du angav följande...

0.00 KICK, cymbal

0.12 hi-hat

0.24 hi-hat

0.36 hi-hat

1.00 SNARE, hi-hat

1.12 hi-hat

1.24 hi-hat

1.36 hi-hat

2.00 SNARE, hi-hat

2.12 hi-hat

2.24 hi-hat

2.36 hi-hat

...och det är helt korrekt! MEN, i vissa punklåtar som är lite snabbare (jag spelar punk) så kan cymbalen ibland istället komma på 1.24, istället för 2.00. Om du lyssnar på t ex Green Day's låt "Basket case" så hör du detta. Men man kan ju också spela låten "vanligt". Det är väldigt svårt för mig som inte är trummis att förklara. Jag antar att det hela handlar om "känsla", men det skulle underlätta om det fanns någon regel som bekräftar i vilket läge cymbalen bör komma in om man valt att köra i ett tempo med snabbare svängningar.

Ah, jag tror jag vet hur du menar nu! Jag gissar att varje heltal är varje fjärdedel i takten... Tänker vi då basket Case så hoppas jag på att jag gör rätt ifall jag skriver så här...

0.00 KICK, cymbal

0.12

0.24 hi-hat

0.36

1.00 SNARE, hi-hat

1.12

1.24 hi-hat

1.36

2.00 KICK, hi-hat

2.12

2.24 KICK, hi-hat

2.36

3.00 SNARE, hi-hat

3.12

3.24 KICK, cymbal

3.36

Sedan takten efter:

0.00 (hi-hat ifall du vill det)

0.12

0.24 hi-hat

0.36

1.00 SNARE, hi-hat

1.12

1.24 hi-hat

1.36

2.00 KICK, hi-hat

2.12

2.24 KICK, hi-hat

2.36

3.00 SNARE, hi-hat

3.12

3.24 hi-hat

3.36

Kan detta vara så som du menar? MvH

Edit: Jag är inte helt hundra på exakt hur Tre(?) Cool spelar det kompet.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu börjar vi närma oss. Du angav följande...

0.00 KICK, cymbal

0.12 hi-hat

0.24 hi-hat

0.36 hi-hat

1.00 SNARE, hi-hat

1.12 hi-hat

1.24 hi-hat

1.36 hi-hat

2.00 SNARE, hi-hat

2.12 hi-hat

2.24 hi-hat

2.36 hi-hat

...och det är helt korrekt! MEN, i vissa punklåtar som är lite snabbare (jag spelar punk) så kan cymbalen ibland istället komma på 1.24, istället för 2.00. Om du lyssnar på t ex Green Day's låt "Basket case" så hör du detta. Men man kan ju också spela låten "vanligt". Det är väldigt svårt för mig som inte är trummis att förklara. Jag antar att det hela handlar om "känsla", men det skulle underlätta om det fanns någon regel som bekräftar i vilket läge cymbalen bör komma in om man valt att köra i ett tempo med snabbare svängningar.

Punk brukar väl spelas i 2-takt!? (marchtakt)

Då kan man omöjligen spela tre hihat-slag mellan kick och snare.. 😳 Möjligen ett! Det finns väl inget "rätt" eller fel när det gäller trumvariationer utan de går väl mest på känsla.. Det finns väl en vedertagen grund men med olika variationer..

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas ni förstår denna kod, kan inte förklara det på ett annat sätt.
Kan du inte förklara med MIDI-fil eller en (mp3-)ljudfil? :rolleyes:
Hehe, skum trumnotering ni har skapat.
Ord! 😕 Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ett jäsikens mickel när någon inte använder musiktermer och vanlig notation 😳

Men Linus hade en poäng där: Lägg upp någon ljudfil där du spelar accenter på de ställen du vill ha en cymbal på så blir det enklare att svara A eller B.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...