wiggo Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Tjena! Jag har i nuläget Edirol UA25 som audio interface kopplat till datorn. Problemet är då att det bara är 2 ingångar. Jag vill kunna spela in ungefär 4 mic och 3 line-in samtidigt.. vad behöver jag skaffa?? Om jag skaffar en mixer och kopplar in allt till den och sedan till interfacet, då får jag väl alla kanaler på samma spår i datorn, eller? hur undviker jag det? Sen undrar jag också om jag ska köpa en dynamisk eller en kondesator mic om jag vill kunna använda den både till sång och till att micka instrument.. lite dumma frågor kanske.. 😛 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Signert Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Du behöver ett ljudkort med fler ingångar. Fanns lite tester i förra numret av Studio. Köp absolut en kondensatormik (stormembran). Funkar bra till det mesta. Sök på forumet så hittar du tips om fabrikat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Keys Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 (edited) hmm......tyvärr tror jag enda lösningen är att skaffa ett nytt ljudinterface till datorn, med flera ingångar, om du vill kunna spela in flera kanaler samtidigt och dessutom få dom separat i datorn.....som du säger kommer dessa idag hamna på ett och samma spår i datorn, vilket ju oftast inte är önskvärt.... Tillägg: Jag skulle nog också rekomendera en kondensatormik, men att säga att du absolut ska köpa en sån är kanske att hårddra det lite väl......det finns många bra dynamiska mikrofoner som håller måtten bra.....Shure sm58 tex kan nog säkert slå många billiga kondensatormikrofoner på fingrarna.... Edited December 1, 2005 by Mr Keys Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Tror även att det har kommit mixerbord där man kan skicka ljudet direkt till datorn via USB. Har dock ingen koll på pris eller kvalitet eller funktionalitet, men det kan kanske va värt att kika lite på...? Tror att det var en Phonic-mixer jag såg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brojd Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Tror även att det har kommit mixerbord där man kan skicka ljudet direkt till datorn via USB. Har dock ingen koll på pris eller kvalitet eller funktionalitet, men det kan kanske va värt att kika lite på...? Tror att det var en Phonic-mixer jag såg. Makies ONYX mixers har den möjligheten. Hann prova ett i farten en gång, fungerade fint och lät bra. Men någon grundlig utvärdering hann jag inte med på den lilla tid jag använde utrustningen. Kan kosta några tusenlappar dock, men det är helt klart värt en titt om du har möjlighet att lägga ut pengarna och vill ha en hårdvarumixer. 😏 Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiggo Posted December 1, 2005 Author Share Posted December 1, 2005 de blir nog någon form av interface eller en sådan mixer då som man kan koppla via firewire(om de inte blir allt för dyrt).. jag kollade på ett interface med 10 inputs men bara två av dom för mic.. behöver man nån micpreamp då för att koppla in mic på line-in eller hur funkar de?? blir det dyrt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Blackbird Posted December 1, 2005 Share Posted December 1, 2005 Ja har samma funderingar märker jag! 😄 ja undrar om man har en mixer som man kan koppla via usb (som tex Phonic-mixer eller nått), får man då ljuden på olika spår om man kör Cubase?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiggo Posted December 2, 2005 Author Share Posted December 2, 2005 ja tror det är det som är grejen! 🥰 frågan är om det är bättre en ett annat interface/extern ljudkort?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts