Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Letar efter en bra synt med pianoljud. NĂ„gon som har nĂ„gra tips? 😕

Mvh Kristoffer

Annons
Postat

Har sjÀlvklart försökt det men hittar inga tips pÄ syntar som lÄter som pianon. Jag vill ha alla möhliga sorter, flygel, elektriskt m.m. men alla tips pÄ denna sida Àr pÄ "vanliga" syntar men "syntljud" :rolleyes:

Hehe.. hoppas ni förstÄr vad jag menar.

Mvh Kristoffer

Ps. kan ju ocksÄ vara sÄ att jag söker med fel ord .ds

Postat

Hej. Det finns faktist inga göttiga piano syntar...tyvÀrr. Det du mÄste göra Àr att köpa nÄgon samplingsskiva med samplade pianon, undantag för Steinberg The Grand som lÄter OK. Sen beror det ju pÄ i vilket sammanhang man ska ha pianoljudet. Ska det ÀnvÀndas lite lÀngre bak i mixen i en poplÄt kanske det duger med pianoljuden som finns i tex edirols softsynthar men dom kommer fortfarande inte lÄta sÄ bra, utan jag tycker du ska köpa nÄgot piano ljud som funkar ihop med din favvosampler, dom kostar ju en slant men det Àr det vÀrt. Kolla in PMI bibloteken, The Old Lady eller Sampletekks white/black grand lÄter bra och Àr populÀra..

Kolla in den hĂ€r lĂ€nken dĂ€r dom testar pianon sĂ„ kanske du hittar nĂ„gon favorit 😼

purgatorycreek

Postat

hmm... ok! Ska se om jag hittar nÄgot jag gillar. Tack för tipsen =)

Postat

Vilken budget har du?

Clavia Nord Stage kanske?

nsbildindex.jpg

Demos:

• 3 veckor senare...
Postat

Hej

tipsar om Yamaha motif serie!!

kolla demos och butikerna!

//Erik

Postat

Jag testade Ivory hÀrromdan och höll pÄ att trilla av stolen. Blev fullkomligt knÀckt över hur bra det lÀt. Var nÀstan som ett sitta bakom en riktigt bra flygel, vilket jag trodde jag aldrig skulle fÄ uppleva med samplade ljud. Rekommenderas!

laregina (oregistrerad)
Postat

Kurzweil PC88 har nÀstan bara riktiga samplade instrument.

Piano ljuden Àr toppen. (Fast effekterna kan vara lite jobbiga ibland men det gÄr att stÀnga av.) Allt frÄn sustain piano 440 till Tack piano till electric grand till westernpiano till ... PC88 har dessutom 88 tangenter som Àr vÀgda.

Mycket pianokÀnsla dÀr. Jag har mx versionen (lite mer ljud bara.)

En mindre och nÄgot populÀrare Àr K2000 med typ 64 tangenter = inte sÄ tung att slÀpa runt pÄ. Men jag kommer aldrig att göra mig av med min PC88mx.

Fantastiskt ljud i allmÀnhet.

Linda

Postat (redigerat)

The Old Lady (EastWest Bösendorfer290 Àr detsamma?) samt N.I. Akoustik Piano Àr de bÀsta jag testat! Men finns nog hur mÄnga somhelst som Àr grymt bra!

Ibland mjukvara/samplingar dÄ för pÄ (digital-)hÄrdvaru-fronten har jag aldrig stött pÄ nÄgot som Àr (riktigt) bra, för piano/flygel! Mjukvara kan nog i bakgrunden

lÄta Àkta t.o.m. för en pianist medan hÄrdvara lÄter "synth" - kan visserligen lÄta riktigt bra för det, dock inte orginalet troget!

Redigerat av Hans
Postat

NI akoustik piano var ju galet 😄

Postat
Alternativt, om man nu letar efter ett elpiano, sÄ Àr ju Casios modeller inte helt dÄliga.

Skulle sĂ€ga att casios modeller Ă€r sĂ€mst 🙂

Hatar klaviaturen pĂ„ dem! 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.