Jump to content
Annons

Modemanpassad lÄtnedladdning


Björn Olsberg

Recommended Posts

Jag fick ett insiktsfullt PM frÄn medlemmen Burnin Sven tidigare idag:

Varför inte lÄta medlemmar tillhandahÄlla lofi-lÀnkar till sina lÄtar. Det Àr kort sagt ett mörker för en modemsurfare att lyssna pÄ lÄtarna som folk lÀgger ut till kritk hÀr pÄ forumet dÄ alla verkar ha bredband. Givetvis sÄ vill jag ju Àven ge feedback tillbaka, fÄr en del sjÀlv. Finns det en lofi-lÀnk sÄ kan man ju som modemsurfare snabbt scanna av dom lÄtar som man tror man kan sÀga nÄtt vettigt om. Dessa lÄtar kan man dÄ sen ladda hem i hifi för att lyssna pÄ i lugn och ro för att senare Äterkomma med lite synpunkter.

Tog mig friheten att redigera nÄgot i brevet.

IdĂ©n Ă€r god och fullt genomförbar. NĂ€r man postar sin lĂ„t, svara pĂ„ det egna inlĂ€gget och posta ytterligare en bilaga med den lĂ„gupplösta versionen. Är det en bra idĂ©?

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Visst, tanken Àr ju fin, men lÄt oss se nykter pÄ det hela.

1. Hur mÄnga kommer egentligen att fixa upp en andra lÀnk?

2. Hur mÄnga Àr det egentligen som sitter pÄ 56k-modem? Det mÄste röra sig om en vÀldigt liten del av forumet...Eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

IdĂ©n Ă€r god och fullt genomförbar. NĂ€r man postar sin lĂ„t, svara pĂ„ det egna inlĂ€gget och posta ytterligare en bilaga med den lĂ„gupplösta versionen. Är det en bra idĂ©?

Tanken Àr god. Skriv in en uppmaning i demopostningsreglerna och mallen, sÄ kan var och en som lÀgger upp lÄtar ta stÀllning till om det kÀnns aktuellt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

IdĂ©n Ă€r god och fullt genomförbar. NĂ€r man postar sin lĂ„t, svara pĂ„ det egna inlĂ€gget och posta ytterligare en bilaga med den lĂ„gupplösta versionen. Är det en bra idĂ©?

Jepp!!! Det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n alla som har tillgĂ„ng till bredband. VĂ€ldigt mĂ„nga Ă€r lĂ„sta till modem eller radio-LAN med vĂ€ldigt varierande speed... đŸ˜±

edit:snygg avatar Olsberg 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bygg in en funktion som autokonverterar uppladdad lÄt till alternativ och lÀgre bitrate, dvs sÄ att den som laddar upp bara behöver vÀlja "Skapa kopia med lÀgre bitrate".

InnebÀr det merarbete för de som laddar upp tror jag inte sÄ mÄnga kommer att göra det, men Àr det inte svÄrare Àn att klicka i en checkbox kan det funka.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är man modemare sĂ„ kan man ju lyssna pĂ„ början av lĂ„ten under tiden man laddar ner.

Beror pÄ vilken player du anvÀnder.

Àr man modemare och inte har den bÀsta spelaren för sin utrustning fÄr man skylla sig sjÀlv. Jag anvÀnder weblÀsaren FireFox och laddar ner alla lÄtar, och det Àr bara att köra igÄng dom under tiden de laddar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tycker det lÄter som en Ok idé. LÀgg till det i infon om hur man lÀgger upp lÄtar.

Sen skulle man önska att filstorleken för vanliga demos ökades till en 8-9 mb. För oss som har egna domÀner spelar det kanske inte nÄn roll men vi skulle i alla fall slippa en del krÄngliga nedladdningar frÄn "mÄnga-klick-siter".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är man modemare sĂ„ kan man ju lyssna pĂ„ början av lĂ„ten under tiden man laddar ner.

Beror pÄ vilken player du anvÀnder.

Àr man modemare och inte har den bÀsta spelaren för sin utrustning fÄr man skylla sig sjÀlv. Jag anvÀnder weblÀsaren FireFox och laddar ner alla lÄtar, och det Àr bara att köra igÄng dom under tiden de laddar.

Funkar Àven sÄ med IE/WMP.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Rent generellt Àr jag för iden! Sedan finns en annan anspekt i det hela, och det Àr att mÄnga som lÀgger upp sina alster för kritik, önskar tips och annat rörande ljudbilden och mixningen, vilket kanske Àr svÄrt att bedömma nÀr det rör sig om musikfiler med lÄg bitrate. Men det Àr inte svÄrare Àn att man fÄr vÀlja vad man vill lyssna pÄ. Man kanske tar sig lite tid att ta hem en hög bitrate lÄt nÄgon gÄng man vill höra det som kanske förvinner pÄ det lÄga alternativet.

Men jag skulle jubla om denna funktionen gick att införa, och jag tror det finns en hel del modemÄkare kvar pÄ forumet som skulle göra detsamma.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En converter i .php? 😄🙂😆😆😳

NĂ„gon som tror att det skulle gĂ„?? 😛. Jaja nĂ„got för moderatorerna att bita i iallafall.

Ps:Det tar nog Ă„ratal att ladda upp filen om man ska konvertara den smatidigt 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det jag vill försöka sĂ€ga det Ă€r att det blir lĂ€ttare som modem surfare att ta reda pĂ„ vilka lĂ„tar man faktiskt kan ge konstruktiv kritik pĂ„ om det erbjuds ett lofi alternativ. DĂ„ kan man i lugn och ro scanna av det som ser intressant ut för att sedan bara ladda dom lĂ„tar i hifi dĂ€r man anser sig kunna hjĂ€lpa till pĂ„ ett konstruktivt sĂ€tt. Man kan fĂ„ en ganska bra bild av mix etc. Ă€ven i lofi, Ă€r grundkvaliten OK sĂ„ lĂ„ter det helt OK Ă€ven i lofi. Jag har samarbetat med en rysk Worldmusic kompositör Shkirman Miush som fĂ„r till det jĂ€kligt bra kort sagt. Ta och lyssna sjĂ€lva pĂ„ en av hans lĂ„tar i lofi sĂ„ fĂ„r ni höra. Är hantverket Ă€r ok sĂ„ funkar lofi mycket bra för att snabbt kunna kolla upp vad man eventuellt vill ladda ner.

http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=423286

Min lÄt (Om du Àlskar) finns i ett tidigare inlÀgg pÄ demosidan. Den lÄter ocksÄ ganska ok Àven fast jag först har laddat ner den via modem (nÀr hans skickade mixen till mig) för att sen lÀgga upp den till min Sound Click sida.

Göran

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GÄr ju att fÄ php att kalla en extern konverter pÄ webservern. Men detta skulle ta tid och vara lite liten nytta för mycket möda. BÀttre att de som vill ha mycket feedback ser till att göra en lofi-version av sin lÄt istÀllet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

GÄr ju att fÄ php att kalla en extern konverter pÄ webservern. Men detta skulle ta tid och vara lite liten nytta för mycket möda. BÀttre att de som vill ha mycket feedback ser till att göra en lofi-version av sin lÄt istÀllet.

Jag tycker det lÄter som en vettig idé att de som vill ha feedback laddar upp en Lo-fi version och de som inte behöver massiv feedback ska ha möjligheten att lÄta bli.

Ska man införa det som en regel tror jag att mÄnga struntar i att anvÀnda demosidan helt och hÄllet.

.. Men hur lĂ„ng tid tar det att konvertera en lĂ„t till lĂ€gre bitrate? đŸ„°

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En converter i .php?  😆  😆  😆  😆  :rolleyes:

NĂ„gon som tror att det skulle gĂ„?? 😛. Jaja nĂ„got för moderatorerna att bita i iallafall.

Ps:Det tar nog Ă„ratal att ladda upp filen om man ska konvertara den smatidigt 🙂

Det Àr ju inget svÄrt att lÄta php-scriptet köra mp3-filen genom en extern konverter i batch-mode OM uppladdaren har valt att lÄten Àven ska finnas tillgÀnglig i lo-fi. Och detta görs sjÀlvklart inte förrÀn efter hela lÄten Àr uppladdad och pÄverkar sÄledes inte tiden det tar att ladda upp.

Vad tjÀnar man pÄ att göra det manuellt sjÀlv och ladda upp tvÄ olika versioner, istÀllet för att fÄ detta gjort automatiskt OM man nu vÀljer att klicka i "automatiskt skapa lo-fi kopia"? Man skulle t.o.m kunna vÀlja vilken bitrate lo-fi versionen skulle konverteras automatiskt till...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, det lÄter ju som en bra ide (som han sa björnen). Men undra hur mÄnga det Àr som sitter pÄ modem och som Àr (kommer att bli) aktiva i demotrÄden?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mkt bra ide burningsven+olsberg !

Jag sitter pÄ ett modem (lite hÄrt jag vet:-) o tror att aktiviteten kommer öka bland modemarna, jag kommer helt klart ladda ner fler lÄtar !

Redigerat av robc
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst har vi haft en gallup över vilken uppkoppling man har? NÄn som orkar leta? :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=uppkoppling

🙂

Tack! 🙂

Drygt 10% pĂ„ modem... mer Ă€n jag trodde. Inte helt ovĂ€senlig siffra ju. Fan oxĂ„. 🙂

Men det Àr snart tvÄ Är sedan. Mycket har hÀnt sedan dess. Det skulle kanske vara vettigt att starta en ny gallup sÄ att folk kan rösta igen?

Edit: Jag gör det pÄ momangen. Om moderatorerna tycker att det Àr överflödigt med en ny fÄr de strunta i att godkÀnna den.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst har vi haft en gallup över vilken uppkoppling man har? NĂ„n som orkar leta? 😛

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=uppkoppling

🙂

Tack! 🙂

Drygt 10% pĂ„ modem... mer Ă€n jag trodde. Inte helt ovĂ€senlig siffra ju. Fan oxĂ„. 😎

Men det Àr snart tvÄ Är sedan. Mycket har hÀnt sedan dess. Det skulle kanske vara vettigt att starta en ny gallup sÄ att folk kan rösta igen?

Edit: Jag gör det pÄ momangen. Om moderatorerna tycker att det Àr överflödigt med en ny fÄr de strunta i att godkÀnna den.

Faktiskt administratörerna som godkÀnner. Dvs Olsberg och mats.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst har vi haft en gallup över vilken uppkoppling man har? NĂ„n som orkar leta? 😛

https://www.studio.se/index.php?showtopic...&hl=uppkoppling

🙂

Tack! 🙂

Drygt 10% pĂ„ modem... mer Ă€n jag trodde. Inte helt ovĂ€senlig siffra ju. Fan oxĂ„. 😎

Men det Àr snart tvÄ Är sedan. Mycket har hÀnt sedan dess. Det skulle kanske vara vettigt att starta en ny gallup sÄ att folk kan rösta igen?

Edit: Jag gör det pÄ momangen. Om moderatorerna tycker att det Àr överflödigt med en ny fÄr de strunta i att godkÀnna den.

Faktiskt administratörerna som godkÀnner. Dvs Olsberg och mats.

JasĂ„? Det visste jag inte! DĂ„ fĂ„r vi hoppas att de gillar min gallup. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...