Kraset Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Hejsan Experter, Jag har en 3 GHz Pentium med SB Audigy 4 + medföljande Cubase LE (man kan göra massor med denna light version!), lite fräcka VST plugins som Groove Agent och Slayer 2 som jag köpt, samt lite gratis pluggar som Crystal, Synth1, SuperWave8, etc. När jag gör en låt med, säg 5-7 VST instrument som lirar parallellt, så knastrar det till ibland. Jag har koll på Master Gain, och den går inte i taket. Kan det vara CPU-lasten? Tycker inte att den ligger i taket heller (i task managern). Känns som någon annan begränsning. Det händer ofta när jag kör Slayer 2 och SuperWave8 samtidigt. Har ni något tips hur man blir av med det? Ska jag kanske göra Audio Mixdown -> wavefile på några av instrumenten? Man vill ju helst vänta så länge det går med sin Mixdown så att man kan dribbla och ha sig om man kommer på någon extra grej man vill lägga till, rent MIDI-note-mässigt. Fast det är kanske fel att tänka så? Tacksam för alla råd. Hälsningar... /Christian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Hur mycket minne har du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraset Posted November 28, 2005 Author Share Posted November 28, 2005 1 GB minne. Borde räcka, tycker man. Fast där kanske man tycker fel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eternal Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Minnet skall inte vara några problem nej! Jag funderar på dina Asio-inställningar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pico Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Låter som "Latency-knaster". Går det frysa VSTi:er i Cubase LE? Det borde du kolla upp. Jag får knaster ibland jag med då jag försöker drar runt några tyngre pluggar samtidigt. Men, det är inte direkt något jag tänker på eller bryr mig om, eftersom det ändå inte sätter sig i den färdiga downmixade låten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraset Posted November 28, 2005 Author Share Posted November 28, 2005 Tack för feed-backen så här långt. Intressant. Min driver är CREATIVE ASIO, jag har satt - Latency värdet i Control Panel till 5 ms (det var kring 50 från början). - 4 diskbuffers (default) - 128 KB diskbuffer size (default). Inte för att det säger mig så mycket, men det kanske ser galet ut för er? VST Engine Exper Settings: Audio Prio = High (finns även Very High) Preload Amount = 2 seconds. Non-buffered read = Yes. Non-buffered write = Yes. Lower Latency = Yes Multiprocessing = Yes. Frysa VSTi:er... det vet jag inte vad det betyder. Men det kanske är något bra som man borde göra. Kan du förklara väldigt kort vad det betyder eller var man kan hitta info om det? Hälsn/Christian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraset Posted November 28, 2005 Author Share Posted November 28, 2005 (edited) En sak till... du kanske har rätt att jag inte ska bry mig så mycket om knastret. Men jag brukar faktiskt "fuska" genom att köra CreativeRecorder och generera en MP3-låt direkt genom att spela upp från Cubase (utan mixdown) och recorda direkt. Då sparar jag lite utrymme på HD:n istället för att spara ner som en wav-fil först. Det här låter säkert som idioti för er som kan det här med mixning och mastering. Men då tar jag gärna till mig av kritiken och gör som ni säger att man ska göra. 😕 Edited November 28, 2005 by Kraset Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraset Posted November 28, 2005 Author Share Posted November 28, 2005 Läste en annan knaster-tråd här nu... Det verkar som man borde höja sin latency från 5 till kanske 10. Någon hade tydligen blivit av med knastret genom att höja latency från 2 till 8 ms. Så kanske mina 5 ms är för lågt när jag kör några feta plugins. Slayer 2 är ganska fet. Troligtvis även SuperWave8... Jag provar! 😕 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pico Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Läste en annan knaster-tråd här nu... Det verkar som man borde höja sin latency från 5 till kanske 10. Någon hade tydligen blivit av med knastret genom att höja latency från 2 till 8 ms. Så kanske mina 5 ms är för lågt när jag kör några feta plugins. Slayer 2 är ganska fet. Troligtvis även SuperWave8... Jag provar! 😕 Jepp, jag sa att jag inte bryr mig om knastret. Vilket stämmer till viss del. Blir det allt för mycket knuffar jag upp latencyn litegrand, som du är inne på. Men, vad gäller mixdown. Kan du inte mixa ned till mp3 direkt, istället för att först göra en wav och sedan konvertera? Har inte koll på vad LE kan och inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eternal Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Ja, höj din latency! Det har funkat för mig också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraset Posted November 28, 2005 Author Share Posted November 28, 2005 Jo, det verkar vara latency. Även på 10 ms fick jag faktiskt, tyvärr, lite knaster. Men mycket mindre. När jag ryckte upp till 50 ms blev det inget knaster alls. Med Cubase LE har man bara 20 stycken MP3-audio-mixdowns - den håller koll på något sätt. Sedan måste man betala licenspengar, eller vad det är... eller uppgradera till en full-version. Troligen en av grejerna som är nerbantade jämfört med fullversionen av Cubase antar jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eternal Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Jo, det verkar vara latency. Även på 10 ms fick jag faktiskt, tyvärr, lite knaster. Men mycket mindre. När jag ryckte upp till 50 ms blev det inget knaster alls. Med Cubase LE har man bara 20 stycken MP3-audio-mixdowns - den håller koll på något sätt. Sedan måste man betala licenspengar, eller vad det är... eller uppgradera till en full-version. Troligen en av grejerna som är nerbantade jämfört med fullversionen av Cubase antar jag. Du får väl köra Mcgyver-varianten: Tryck på "play" i Cubase. Spela in "what you hear" i valfritt inspelnigsprogram. Sound Forge, Wavelab, ljudinspelaren eller vad du vill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraset Posted November 28, 2005 Author Share Posted November 28, 2005 Japp. Det är den varianten jag kör! 😉 Det var därför knastret måste bort. Och nu är det borta! Med 50 ms latency. Jag kan ju sänka igen till 5 ms när jag lattjar med midi-keyboardet... Tack för tipsen allihop! /Christian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pico Posted November 28, 2005 Share Posted November 28, 2005 Jo, det verkar vara latency. Även på 10 ms fick jag faktiskt, tyvärr, lite knaster. Men mycket mindre. När jag ryckte upp till 50 ms blev det inget knaster alls. Med Cubase LE har man bara 20 stycken MP3-audio-mixdowns - den håller koll på något sätt. Sedan måste man betala licenspengar, eller vad det är... eller uppgradera till en full-version. Troligen en av grejerna som är nerbantade jämfört med fullversionen av Cubase antar jag. Du får väl köra Mcgyver-varianten: Tryck på "play" i Cubase. Spela in "what you hear" i valfritt inspelnigsprogram. Sound Forge, Wavelab, ljudinspelaren eller vad du vill. Ja och när du gör det så kan du ju sätta latency på 4 dagar om det skulle behövas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts