Jump to content
Annons

Italodisco/Space synth


Nisse

Dissar eller fnissar?  

5 röster

  1. 1. Dissar eller fnissar?

    • 5. Mycket bra
      0
    • 4. Bra
      0
    • 3. Okej
      2
    • 2. Duger inte
      1
    • 1. Helgerån
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Dragon Fighter

ARTIST: Mr J

GENRE: Italodisco/Space synth

LÅTLÄNGD: 5:26

KOMPOSITÖR: Jörgen Eliasson

PRODUCENT: Jörgen Eliasson

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,97 MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: Här

Hej go'vänner! Är detta en fin hyllning till italienarna eller bara ett taffligt försök?

Visst äger LinnDrum? Eller är italodiscon död? 😉

Tips på förbättringar mottages gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite för långsamt för att vara italodisco? eller? Space synth passar nog in bättre! Men nu ska vi inte haka upp oss på musikstilen! Jag tycker nog att du skulle kunna snabba upp den lite! Synthljuden är även ganska ojämna i volym. "melodisynthen" verkligen bara dränker allt annat och basen är alldeles för låg. Försök fetta till den lite också (jag vet dock att detta inte är det lättaste) Trummorna låter lite för basic också! Försök att göra något i dem som sticker ut lite! Som sagt, ändra mixningen lite, snabba upp det och så på med nån tjejsång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jo detta är LaserDance-musik, så space synth är väl rätt benämning. Basen vet jag är lite för dov, men jag ville inte att den skulle störa leadsynthen för mycket. Trummorna är LinnDrum, helt klart nr 1 i detta sammanhang. Eller menar du att trumprogrammeringen är basic?

Angående sång tror jag att det skulle fördärva allt. I denna musikstilen skall man inte ha sång, förstår du. 😠

Jag vet, nu låter det som att jag inte alls vill ta åt mig av kritiken, men det gör jag. Det är alltid intressant att få höra vad andra tycker och få tips på förbättringar. Tack för att du tog dig tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra detta till ordentlig spacesynth:

* Gör din stabbiga melodi synt mycket mycket tunnare, och den ska ligga mer i bakgrunden (dvs sänk volymen).

* För krångligt basljud. Enkelt ska det vara, och det ska ligga långt fram, det är ju halva grejjen med spacesynthen. Dugga dagga dugga dagga.

* Lite mer utstuderad melodi, den känns lite väl random. Spacesynthen är när allt kommer omkring faktiskt ganska utstuderad.

* Snaren behöver ett större reverb om den ska ha något.

* Kicken får gärna ha mer liv och en rätt djup botten faktiskt.

Bra med låten

* Rösten. Bitcrusha den gärna hårt också så att det knappt går att höra! 😳

* Lagom mycket, och rätt detaljer och bra toms.

Hårda ord kanske, men go all the way! Det behövs främst mixjobb med låten, och det tror jag nog du kan reda ut. Lycka till!

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

* Rösten. Bitcrusha den gärna hårt också så att det knappt går att höra! 🥰

Kul att du sa det, jag hade rösten bit-crushad från början, men tog bort det eftersom att det då hördes så dåligt vad jag sa.. Annars skall det väl vara otydligt vocoder-tal i sådana här sammanhang. 🥰

Annars skall du ha tack för konstruktiv och balanserad kritik. Du får gärna såga mig vid fotknölarna om du bara berättar varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuden måste krympas ihop och ljudbilden mixas igenom bättre.

(i små högtalare låter det nästan helt omixat.)

Visst får åtminstone jag scotch / mikomissionvibbar av det här men lite mer tralligare och, som Neko sa, utstuderad melodi skulle jag se som ett plus... det lallar lite för mycket i trista depplandet nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars skall det väl vara otydligt vocoder-tal i sådana här sammanhang. :rolleyes:

Nej, det ska vara bitcrushat tal 😆. Klart vocoder går bra, men bitcrusher är ju inte heller så dumt. Som typ "blades of steel" aktigt om du spelat det. Lyssna gärna på t.ex. berk van ozdenBerk Van Ozden secret power eller liknande. Försök hitta Crusader, grym låt.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars skall det väl vara otydligt vocoder-tal i sådana här sammanhang. 🙂

Nej, det ska vara bitcrushat tal 😉. Klart vocoder går bra, men bitcrusher är ju inte heller så dumt. Som typ "blades of steel" aktigt om du spelat det. Lyssna gärna på t.ex. berk van ozdenBerk Van Ozden secret power eller liknande. Försök hitta Crusader, grym låt.

Har tyvärr inte spelat Blades of Steel, antar att jag har missat nåt.. 😄

Berk van Ozden har jag liggandes på hårddisken, visst är det två fin-fina space synth-låtar. Särskilt basgångarna. Men något bit-crushat tal är det väl inte? Låter bara nerpitchat i mina öron i alla fall. 😮

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars skall det väl vara otydligt vocoder-tal i sådana här sammanhang. 🙂

Nej, det ska vara bitcrushat tal 😉. Klart vocoder går bra, men bitcrusher är ju inte heller så dumt. Som typ "blades of steel" aktigt om du spelat det. Lyssna gärna på t.ex. berk van ozdenBerk Van Ozden secret power eller liknande. Försök hitta Crusader, grym låt.

Har tyvärr inte spelat Blades of Steel, antar att jag har missat nåt.. 😄

Berk van Ozden har jag liggandes på hårddisken, visst är det två fin-fina space synth-låtar. Särskilt basgångarna. Men något bit-crushat tal är det väl inte? Låter bara nerpitchat i mina öron i alla fall. 😮

Hm du har rätt. Minnet svek mig. Men samplingen är ju inte superbra i vilket fall som helst, och det är lite det jag är ute efter. Och du har ju en mycket bra pratgrejj i låten. 🙂

EDIT, fel knapp först.. sorry att jag var och petade i ditt inlägg. Allt ska vara som förr nu. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars skall det väl vara otydligt vocoder-tal i sådana här sammanhang. 😎

Nej, det ska vara bitcrushat tal 😆. Klart vocoder går bra, men bitcrusher är ju inte heller så dumt. Som typ "blades of steel" aktigt om du spelat det. Lyssna gärna på t.ex. berk van ozdenBerk Van Ozden secret power eller liknande. Försök hitta Crusader, grym låt.

Har tyvärr inte spelat Blades of Steel, antar att jag har missat nåt.. 😛

Berk van Ozden har jag liggandes på hårddisken, visst är det två fin-fina space synth-låtar. Särskilt basgångarna. Men något bit-crushat tal är det väl inte? Låter bara nerpitchat i mina öron i alla fall. 😆

Hm du har rätt. Minnet svek mig. Men samplingen är ju inte superbra i vilket fall som helst, och det är lite det jag är ute efter. Och du har ju en mycket bra pratgrejj i låten. 😄

EDIT, fel knapp först.. sorry att jag var och petade i ditt inlägg. Allt ska vara som förr nu. 😉

Okej, då förstår jag. Annars kan man ju slänga på ruskigt mycket delay på rösten, sådär grötigt du vet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...