Jump to content
Annons

MXL-990 + Alto-6

el_fantastico

Recommended Posts

Hej gott folk. Jag är ny i det här underbara forumet. Måste bara Tacka admins för att det finns ett SVENSKT forum.

Jag sysslar mkt med orientalisk musik och är i behov av högkvalitativa orientaliska instrument. Det som erbjuds av marknaden idag är väldigt begränsat så jag tänkte att jag skulle ta o sampla direkt. Mitt mål är till slut att använda de som trumset / sololjud i min Korg Pa1X PRO.

Hursomhelst. För drygt en vecka sen köpte jag en MXL-990 (Kondensator stormembransmik) och en enkel mixer (Alto-6) just för fantommatningens skull.

Jag har provat att spela in diverse instrument men jag får för hög brusnivå?!? Jag har provat att sampla i datorn och i keyboarden men det är samma probelm. Jag har alltså kopplat från micen (XLR-XLR) till Alto-6mixern och fantommatat sen vidare till Korg Pa1X pro. eller från mixern till datorn och hur jag än gör får jag väldigt mkt brus!

Så min fråga är: Är det min mixer som brusar? Det är ju en budget modell? Jag har tänkt att köpa en Behringer Mic-100 separat preamp för att kolla om den brusar mindre. Tycker ni att det är en bra idé? Har ni några idéer som kan hjälpa mig o få rent, krispigt och brusfritt ljud?

Tack på Förhand

/

Paul Artinian

Annons

Jag har personligen ingen erfarenhet av just de produkter du använder. Men generellt sett då:

Nu vet jag inte vilket ljudkort du använder i datorn och alltså hur anpassningen där är, men förutsatt att du har ett acceptabelt ljudkort i datorn så skulle jag gissa att den billiga mixern är den största boven, förutsatt att du gjort rätt med nivåer och anslutningar i övrigt.

Skall du köpa något nytt så skulle jag i så fall rekommendera dig att köpa en bättre preamp och utesluta mixern. (återigen förutsatt att du har ett OK ljudkort) Och jag kan väl också tillägga att jag inte tror att då får speciallt mycket bättre resultat med den Behringerpreamp du nämner. Några snäpp bättre blir nog min rekommendation...

Jag ställer mig också litet frågande till när du säger att du "fantommatat vidare till". Efter mixern ska du inte ha någon fantommatning och inte ansluta utgången på mixern till en mikrofoningång utan till en ingång med linjenivå. Det blir helt fel anpassning, du kan till och med ställa till med skador om du släpper på 48 volt fantommatning till fel ut- eller ingångar på andra enheter.

Till mikrofonen måste du dock ha 48 volt fantommatning för att den över huvud taget skall fungera som den ska.

Edited by Violiner

Jag ägde tidigare ett Alto s6-bord och var grymt missnöjd med det. Brusade alldeles för mycket och EQ:n på det är ett stort skämt.

Byt till en vettig preamp så ska du se att resultatet blir mycket bättre :rolleyes:

Ett exempel på en sådan preamp är den mycket väl omtalade Studio Projects VTB1.

/Micke