Jump to content
Annons

musikdatorer

Perikles

Recommended Posts

Jag sökte på google efter "musikdator".

Jag tror att de företag som konfigurerar musikdatorer gör ett bra jobb och producerar pålitliga, stabila, tysta och snabba system. Därför kommer jag nog köpa en dator av dem och inte bygga själv.

Nu är frågan, är det någon som kan rekommendera en viss tillverkare eller ge nån slags jämförelse? Någon som har köpt en musikdator från någon av dessa företag? Eller bygger alla sina själva?

Jag hittade två svenska företag:

www.cluster-svm.se

http://www.frostnetwork.se/index.htm

Frågan är väldigt flummig, jag vet. Men vem ska man välja lixom?

Vad är viktigt att ta hänsyn till?

Kan man jämföra dessa två företag på ett lätt/bra sätt?

Annons

Frågan har ställts många många gånger i forumet.

Skriv in musikdatorer i sökfunktioner och välj "Alla dagar" istället för "30 dagar" under tidsperioden.

Vad gäller stationär dator så är det egentligen inga problem att få ihop en stabil konfiguration bara man är nogrann när man väljer komponenter och gör några få enkla inställningar i operativsystemet (vi pratar XP i det här fallet förmodar jag?).

Kontrollera kompabilitetslistor hos programvarutillverkare och hör dig för vad andra användare kör med för konfigurationer så kan du komma undan mycket billigare.

När det gäller laptops kan det vara lite klurigare, (köpte själv en frostlaptop för att slippa ev. problem) men om man lägger ned en del tid på research och ominstallation av en laptop så är det fullt möjligt att göra.

Lite mer info om Desktops/Laptops till PTLE finns här: Digidesign User Conference

Länken riktar sig till Pro Toolsanvändare men de datorerna fungerar även utmärkt med cubase, live mf.

antar att man får kolla själv...

problemet med många tidigare trådar är ju att folk gör det själva. "funkar den här konfigurationen?" osv.

det finns så otroligt många tillverkare och modeller av hårdvara..

försök sätta ihop en dator på datorbutiken.se där du konfigurerar allt själv.

Förutom att det är en dålig sida eftersom rullningslisterna t.ex. inte kan dras åt sidan och det är FÖR MKT fakta..så vet man inte var man ska börja.

Därför frågade jag om nån slags recension av någon frost-dator eller annan.

Har just börjat prenumerera på studio så jag har inte läst nummer 05-3 och det finns inte att läsa om någonstans. Där kom ju på delad förstaplats med nån annan dator en frost-dator med ett modellnummer som inte längre finns på deras sida..

Därför vill jag påstå att jag i alla fall försökt leta i gamla trådar innan jag startade tråden.

När du köper en musikdator betalar du 5000 kr för support och att någon bestämmde att DE delarna ska vi ha.

Samt tar på sig ett ansvar för att det faktiskt ska funka prickfritt? Själv tyckte jag att jag var väldigt nogrann när jag köpte ny dator förra hösten, både vad gäller installation, val av hårdvara o s v. Fast det tog ett bra tag innan det funkade ändå. Sen jag uppgraderade till SX3 verkar det dock flyta på lite bättre, peppar peppar... Likadant, första versionen av Battery skapade lite konstiga klickljud och sånt ihop med DFH, hur mycket saker jag än stängde av. Däremot, med Battery2, så kan jag utan vidare köra två instanser (room-samples i ena, close i andra) plus en gäng andra instrument och ljudfiler utan vidare, och utan klickljud.

Hursomhelst, hade jag köpte dator i dagsläget hade jag utan vidare köpt en färdig musikdator, så hade man kunnat lägga lite mer tid på att göra musik istället för att felsöka och leta info på internetet...

Det finns några välfungerande exempel på byggen, i mitt recensions-forum (som fler borde ta sig tid att skriva i... 😲 ).

Hade jag kännt på mig att min dator kvalificerade sig som ett stabilt bygge lovar jag att jag skrivit där! Men jag vill icke leda andra in i det stora felsökningsträsket. Funkar som sagt för tillfället, men jag har inte någon aning om varför.

Åsså finns ju förståss det ypperliga alternativet Mac G5. Funkar också med Cubase Reason etc.. Fast Logic borde vara ett mer logiskt val 😲

En Mac behöver du inte pilla lika mycket med som en PC för att den ska funka stabilt. Mac OsX/G5 har ett bra optimerat "musik"-datorstöd redan från början och Mac G5 är byggd på stabilt fungerande komponenter från början.