Jump to content
Annons

Tips på extern hårddisk tack


suprapappa

Recommended Posts

Annons

Hej!

Japp, jag har hårddiskar med antingen bara USB 2 eller med både Firewire och USB och Firewire-400 går alltid snabbare än USB!

Ingen direkt stor skillnad, dock skillnad! En som faktiskt är bra och billig är Lacie´s nya 250 GB à 1395:-, design Porche (skitful 😆!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som USB 2 är snäppet snabbare än Firewire 400 (Firewire 800 hanterar inte datorn)

Är det snabbhet du är ute efter så köp firewire annars funkar usb2 mycket bra och så stor skillnad är det iallafall inte om man ska ha en extern lagringsenhet.

Men visst är det väl så att du kan köpa till firewire 800?! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en hårddisk med både USB och firewire.

Sedan vet jag att det finns en del forummedlemmar som använder LaCie. Jag är dick litet tveksam till deras kvalitet när det gller externa lagringsburkar. De är bra på att göra skärmar, men jag har sett en rad andra produkter som inte hållit måttet.

Jag skulle köpa en Maxtor Onetouch istället för LaCie när det gäller extern disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen

det tar emot lite att köpa maxtor....har "endast" haft 2 hårddiskcracher mitt liv men i båda fallen var det maxtor (oxå enda 2 gångerna jag har haft maxtor) men det kanske bara är en slump....dock fick jag höra i en datorbutik att maxtor var överrepresenterade vad gäller problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du frågade mig skulle du i stället få svaret att IBM/Hitachi är överrepresenterade i min felstatistik. Liksom LaCie som ibland, till exempel, till och med levererat prylar som inte ens suttit ihop ordentligt...

Jag har bland annat en nära vän som är datachef på ett större företag och köper pallvis med prylar. Han har liknande erfarenheter av LaCie och köper f n inte deras produkter (nu pratar vi inte om skärmar) som en följd av kvalitetsproblem som han upplevt. Men det finns ju de som har LaCie och är nöjda så uppenbarligen finns det prylar som håller ihop också.

Däremot har jag personligen inte haft problem med Maxtor, och då har jag monterat ganska många. Det är nog de hårddiskar jag köpt mest av de senaste åren. Men det är klart, allt kan gå sönder, oavsett vad man köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag kan för skojs skull ta ett exempel, självupplevt, för att ge litet mer substans, innan jag för min del avslutar den här "LaCie-debatten":

Extern brännardrive från LaCie. Packas upp, ansluts provas.

När man trycker på ejectknappen händer ingenting. Det visar sig att knappen på fronten över huvud taget inte har någon förbindelse med den vanliga "interna" standardinbyggnadsdrive med en vanlig beige datorfront som gömmer sig innanför det designade skalet! På den finns det i och för sig en knapp, men den sitter för långt ifrån LaCies front för att de skall få kontakt med varandra hur mycket man än trycker. Delarna passar över huvud taget inte ihop!

Eländet skickas tillbaka. Kommer åter efter ett tag. För säkerhets skull kollar jag om man nu har satt dit någon del som fattats tdigare eller hur man löst det hela. Vad hittar jag? Jo innanför sitter en självhäftande bit syntetmaterial, typ självhäftande gummibit och vickar betänkligt. Den skulle kanske suttit kvar en kortare tid, i bästa fall. Då struntar jag i garantin och limmar dit en plastbit med epoxy för att det skall hålla.

Döm själv Men sådana konstruktioner och reparationer skapar inte något förtroende hos mig i alla fall...

edit: ...sen finns det ju externa drivar från till exempel både Seagate och Western Digital också om man nu är allergisk mot Maxtor.

Då vet man dessutom vad som sitter innanför höljet. När man köper LaCie vet man inte vad som döljer sig innanför...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Firewire 400 är snabbare än USB2. Inte på papperet men i verkligheten.

2. Vi hade en massa servers på Maxotrhårddiskar för ett par år sedan. De höll inte öht. Vissa pajade efter tre veckor och andra efter ett år. Det enda de hade gemensamt var att alla pajade. Vi köpte samtidigt en del Seagate och de funkar fortfarande. Maxtor KAN ha blivit bättre iofs, men jag undviker dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

förklaringen (hört i en datorbutik) på att fw400 är snabbare än usb2 är att fw-gränssnittet från början är gjort för höghastighetsöverföring.

fw400 är snabbare på att flytta över stora filer medan usb2 är lite snabbare på att flytta över många små filer.

ett tips är också vad gäller lagringen: är det så att ni ska lagra samplingsbibliotek på hårddisken och den ska stå igång ofta eller länge så tänk på det när ni väljer. Kolla/fråga vilka hårddiskar som bara är gjorda för lagring och vilka som är gjorda för att stå igång konstant.

Lacie d2 som jag har är specialgjord för att stå igång, sa de. Jämfört med t.ex. lacies p3-serie som bara är för lagring/backup.

varma hårddiskar pajar fortare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte detta var intressant så:

Har idag kollat med LaCie vilka hårddiskar de använder i sina externa hårddiskar. Resultatet:

"Det är beroende på tillgång. Men vi har ett samarbete med Hitachi och Maxtor i första hand, så det är de diskarna vi använder främst."

Min kommentar: Hitachi skulle jag aldrig köpa idag efter alla de krascher som de bjudit mig och andra på och det rykte de har efter det att de på IBM-tiden försökte bluffa och kränga undermåliga hårddiskar som fullgoda.

Maxtor tycker jag är OK. Men det finns ju andra som inte gillar dem, se Logichead ovan till exempel... 😆

Hur som helst: Köper du en extern LaCie hårddisk kan du i alla fall vara säker på att du inte vet vad du får...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en Maxtor IDE-disk som började brinna i våras. Ja, det kom flammor ur den innan jag hann stoppa eländet!

Har även haft problem med IBM innan dom blev Hitachi.

Däremot har jag ett par riktigt gamla (i datortid räknat) 🙂) Seagate som bara tickar och går.

Externt kör jag IDE-diskar i case. Funkar bra och är flexibelt. Trist att flytta runt diskarna, bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kommentar: Hitachi skulle jag aldrig köpa idag efter alla de krascher som de bjudit mig och andra på och det rykte de har efter det att de på IBM-tiden försökte bluffa och kränga undermåliga hårddiskar som fullgoda.

Maxtor tycker jag är OK. Men det finns ju andra som inte gillar dem, se Logichead ovan till exempel... 🙂

Jag håller med. IBM/Hitachi håller jag mig ifrån.

Maxtor är okej, även om min knappt 3 år gamla Maxtor(!)-systemdisk kraschade för ett tag sedan och orsakade en hel del bekymmer i min budget.

Nu kör jag helt och hållet Seagate och känner mig faktiskt lugn och trygg. Seagate har de bästa garantierna på sina diskar också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har såväl en Maxtor One-Touch (200GB USB2.0 och FW400) och en LaCie d2 Extreme Triple 250gb (USB2.0, FW400 och FW800). Min Maxtor har fungerat bra sedan start, utan tvekan, men börjar kännas lite slö med dagens standard (den är bara 5400rpm). LaCie:n köpte jag i somras och den fungerade till en början konstigt, väldigt segt, men jag tror det beroedde på en felaktig formatering i början. Jag formaterade hur som helst om den med NTFS och nu fungerar den som en dröm!

Jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt, men det är i alla fall min erfarenhet inom området 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag tycker är viktigt i sammanhanget är att alla bör veta att LaCie som genom bra marknadsföring och design skapat sig en image som kvalitetsmärke kanske inte egentligen alltid har dessa fantastiska egenskaper. De stoppar in det som finns på "spotmarknaden" i designade men inte alltid kvalitetsmässigt perfekta lådor, och säljer för priser som svarar mot design och image...

Något som de i och för sig inte är ensamma om.

Link to comment
Dela på andra sajter

var precis på gång att beställa en men så kom jag på en sak

det står att diskarna har 6-pinnars firewire.....datorn har 4-pinnars

det funkar väl ändå bara att hårddisken inte kan strömförsörjas från den bärbara datorn?

annars är det ju inte så mkt mening med att jag skaffar en fw disk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att USB faktiskt belastar processorn en hel del vid hög trafik, något som firewire inte gör.

Betyder det att en extern hårdisk med firewire är bättre än en intern IDE.

Själv har jag nyligen beställt scsi. Hur står den sig i förhållande till firewire? Det jag främst vill är att avlasta prosessorn som är en Intel pentium III 1GHz.

Och det rör sig om en stationär PC med win/linux.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...