Jump to content
Annons

JJlabs mic, låg röst, brusigt HJÄLP!


Dottor_Dux (oregistrerad)

Recommended Posts

Dottor_Dux (oregistrerad)

hahaha sköna ni är grabbar 😉

Tack för hjälpen alla!! ska försöka lösa det här nu

Tackar så mycket för ett stort intresse från er!!!

Tänkte skolka imorrn också.. har dragit ett lov hela jäkla veckan o njutit av vacker musik =D

det lär ju bli lov nästa vecka också när man ändå börjat!!

tack för allt och ha en skön helg ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är en C010B-mic så funkar den utmärkt med 48v iallafall 😉.

Hittar inte manualen till den (om det nånsin fanns någon..), så jag kan inte bekräfta om man verkligen behöver 48v, men jag skulle tro det iallafall.

(Stod ingenting inuti mikrofonen om det heller...)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Snappat från Jams hemsida ang. C010B:

Typ: Äkta kondensatormikrofon med 1-tums enkelmembran och FET förförstärkare

Karaktäristik Kardioid

Känslighet 12mv/Pa=-38dB(0dB=1v/Pa)

Frekvensomfång 30-16000Hz

Högpassfilter 120Hz -6dB

Impedans: <=200 Ohm

Rekommenderad lastimpedans >=1000 Ohm

Max spl för 1%THD @1000Hz 130 dB

Equivalent Noise level IEC 268-4(A Weighted)20dB-A

S/N Ratio Re 1Pa: 76 dB

Fantommatning +48 V (fast det funkar fint med 12V också)

Strömförbrukning <3 mA

Anslutning 3-pin XLR

Storlek 50.5x190mm (DxH)

Nettovikt 500 g

.. Det verkar som den ska funka med 12v också. Det kan mao vara fel på mikrofonen, så kontakta Jam och kolla med dem.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Den fick juh förövrigt ganska gott betyg av Studio, samt att jag själv tycker att den låter alldeles utmärkt (skaffade den ganska långt innan recensionen i Studio), så det är juh inget fel på själva konstruktionen från början 😉.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer faktiskt i sällsynta fall (som just på det nämnda ljudkortet), att de har fantommatning i TRS-kontakten också - trots allt vad det innebär med risk för kortslutningar och annat "kul". Dumt, men så är det.

Vissa proffskort använder Phantom i TRS-kontakter. Kompakta broadcasting interface t.ex. Det spar utrymme och vad kortslutningsrisken består i ställer jag mig frågande till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer faktiskt i sällsynta fall (som just på det nämnda ljudkortet), att de har fantommatning i TRS-kontakten också - trots allt vad det innebär med risk för kortslutningar och annat "kul". Dumt, men så är det.

Vissa proffskort använder Phantom i TRS-kontakter. Kompakta broadcasting interface t.ex. Det spar utrymme och vad kortslutningsrisken består i ställer jag mig frågande till.

Det kan ju bli kortis om kontakten inte sitter ordentligt intryckt - men största faran att ha fantomatning i TRS är väl egentligen att man kan koppla in annan utrustning som säger "tack och godnatt" om man kopplar in fantommatning på tgången... 😕 Visserligen är det trevligt med fyrverkerier - men inte i prylarna i studion... 😳😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina preamps håller inte om jag slår yxan i dem heller... 😕

Jag stoppar ALDRIG i en mikrofon i ett uttag med fantommatningen påslagen. Alltså, jag slår av den innan jag tar ut den också.

Man kan u så fall lika gärna knäcka prylar genom att ha fantommatningen igång i en XLR-kontakt också. Eller har du inga andra grejor med XLR än mikofoner som tål fantomspänning?

Några fyrverkerier lär det inte bli ens i värsta fall. Det är 220-voltskontakten du tänker på nu Claes. Men där ska du INTE stoppa i vare sig XLR- eller TRS-kontakten... 😳😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

Gå in på 4 sound och köp ART's preamp. Låter helt ok med JJ-labs konding mic. Antar att det är deras billigaste 795:- du har.

Arten kostar typ 495:- och har ju faktiskt ett rör inbyggt som du kan färga ljudet lite med.

Sedan kommer de XLR-XLR sladdar som Brojd pratar om.

Som alternativt finns ju massor att välja mellan, Behringer bl.a kolla JAM i så fall.

ROCK ON / Mr U 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina preamps håller inte om jag slår yxan i dem heller... :rolleyes:

Jag stoppar ALDRIG i en mikrofon i ett uttag med fantommatningen påslagen. Alltså, jag slår av den innan jag tar ut den också.

Man kan u så fall lika gärna knäcka prylar genom att ha fantommatningen igång i en XLR-kontakt också. Eller har du inga andra grejor med XLR än mikofoner som tål fantomspänning?

Några fyrverkerier lär det inte bli ens i värsta fall. Det är 220-voltskontakten du tänker på nu Claes. Men där ska du INTE stoppa i vare sig XLR- eller TRS-kontakten... 😄🙂

Jag stänger också av fantommatningen när jag ska göra några kopplingar - men det är ju lätt att bara göra det när man ska koppla in/ur mikrofonen - och glömma det när man kopplar in eller ur kabeln i ljudkortet. Välbyggda preamps klarar nog en kortlutning på fantommatningen utan problem, men i ett billigt ljudkort kan det kanske vara lite si och så med det - så där skulle jag inte vilja chansa... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...