Guest Dottor_Dux Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Hejsan kamrater! Jag har då ljudkortet Waveterminal 192L och kör min JJlabs mic direkt in i ljudkortets port. Mitt problem är att när jag spelar in min röst så får jag inget högt ljud av min röst.. istället blir det små vågår och försöker jag höja så hör man mer o mer brus. vad ska jag göra? snälla hjälp mig ☺️ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Till vilken kontakt på ljudkortet kopplar du mikrofonen? Och är det en dynamisk eller kondensatormikrofon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dottor_Dux Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Hej där 😉 jag kopplar med en xlr - stereotele 🥰 det är en kondensator mic =) vet du vad de kan vara för fel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
brojd Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Hej där 😉jag kopplar med en xlr - stereotele 🥰 det är en kondensator mic =) vet du vad de kan vara för fel? Om det är en kondensatormikrofon så behöver den med största sannolikhet fantommatning. Du behöver ett ljudkort/en preamp som kan försörja micken med ström (48v eller phantom brukar det stå på utrustningen). Vad jag vet så går det inte att skicka fantommata en mikrofon via en sådan kabel du använder dig av, utan du måste ha en xlr-xlr kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Hej där 😉jag kopplar med en xlr - stereotele 🥰 det är en kondensator mic =) vet du vad de kan vara för fel? Kondensatormikrofoner behöver förstärkas och fantommatas, detta kan bara göras genom att koppla in dem med en xlr->xlr-kabel. Har ditt ljudkort inbyggda mikrofonpreamps med fantommatning kan du koppla in den där, förutsatt att du har kabeln som behövs. Annars får du köpa en separat mikrofonpreamp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 En kondensatormick måste ha fantommatning. Du måste alltså först se till att du har den strömmen fram till mikrofonen, från rätt uttag på ljudkortet alltså. Sedan lämnar väl ditt ljudkort bara 12 volt fantommatning? De flesta kondensatormikrofoner kräver 48 volt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Hej där 😉jag kopplar med en xlr - stereotele 🥰 det är en kondensator mic =) vet du vad de kan vara för fel? Kondensatormikrofoner behöver förstärkas och fantommatas, detta kan bara göras genom att koppla in dem med en xlr->xlr-kabel. Har ditt ljudkort inbyggda mikrofonpreamps med fantommatning kan du koppla in den där, förutsatt att du har kabeln som behövs. Annars får du köpa en separat mikrofonpreamp. Du kan lika gärna fantommata genom en stereopropp, detta görs också i många fall i billigare utrustningar. Själva XLR-kontakten har bara blivit standard, den är i sig ingen nödvändighet för fantommatning. Korttet han har HAR fantommatning (dock bara 12 volt) men ingen XLR-kontakt. Se: http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dottor_Dux Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Precis 😉 ni e ju sjukt grymma! 12volt har kortet i fantomatningen.. tror ni att jag måste ha starkate matning eller? blir de starkare med en såkallad preamp? och är den lätt att typ "fästa" fast? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Hej där 😉jag kopplar med en xlr - stereotele 🥰 det är en kondensator mic =) vet du vad de kan vara för fel? Kondensatormikrofoner behöver förstärkas och fantommatas, detta kan bara göras genom att koppla in dem med en xlr->xlr-kabel. Har ditt ljudkort inbyggda mikrofonpreamps med fantommatning kan du koppla in den där, förutsatt att du har kabeln som behövs. Annars får du köpa en separat mikrofonpreamp. Du kan lika gärna fantommata genom en stereopropp, detta görs också i många fall i billigare utrustningar. Själva XLR-kontakten har bara blivit standard, den är i sig ingen nödvändighet för fantommatning. Korttet han har HAR fantommatning (dock bara 12 volt) men ingen XLR-kontakt. Se: http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=5 Det förekommer många micar som inte fungerar något vidare med lägre spänning. Vissa fungerar utmärkt med 12V, vissa låter sämre än med riktig 48V fantommatning - och vissa fungerar inte alls med 12V... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dottor_Dux Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 okii då vet jag då lär det vara detta som är mitt problem! men vad kan jag göra då åt saken? det talades om en preamp.. vad kostar en sån typ o är de enkelt att installera o så? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Precis 😉 ni e ju sjukt grymma! 12volt har kortet i fantomatningen.. tror ni att jag måste ha starkate matning eller? blir de starkare med en såkallad preamp? och är den lätt att typ "fästa" fast? Använder du en preamp, så kopplar du micen i den och får fantommatning genom den. Preampens utgång kopplas i sin tur till lineingången på ljudkortet. Alla preamps levererar 48V fantommatning - åtminstone alla som jag har sett... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Precis 😉 ni e ju sjukt grymma! 12volt har kortet i fantomatningen.. tror ni att jag måste ha starkate matning eller? blir de starkare med en såkallad preamp? och är den lätt att typ "fästa" fast? Jag vet faktiskt inte om man kan köra JJLabsmicken på 12v fantommatning, det vanliga är väl 48v. Ring Jam och fråga! (om inte nån på forumet dyker upp och har koll) En preamp är inte något du sätter fast på ljudkortet, det är en låda som du har mellan mikrofonen och ljudkortet. Du kopplar in mikrofonen i preampen som fantommatar mikrofonen och förstärker signalen och sedan kopplar du sladdar ut från preampen in i ljudkortets lineingångar med en telekabel, om det är teleingångar du har på ljudkortet. Pröva att använda ljudkortets inbyggda preamps innan du ser dig om efter en extern. Behöver du tips på preamps, gör förslagsvis en sökning på forumet efter preamps eller mikrofonförstärkare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dottor_Dux Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 oki tusen tack!! men hur vet jag att kortet har inbyggd preamp? ere ngt ja trycker på i ljudkortspanelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 oki tusen tack!! men hur vet jag att kortet har inbyggd preamp? ere ngt ja trycker på i ljudkortspanelen? Om den har xlringångar med inbyggd fantommatning ska det fungera. Det är möjligt att du får slå på fantommatningen i ljudkortets inställningspanel, men jag är inte säker då jag inte har ett sånt ljudkort som du har. Ta en titt i manualen om du inte hittar det vettja 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dottor_Dux Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 hehe nee inge xlr kablar.. har med stereotele.. aa har testat att slå på 12v fantom i kortet men de e då de blir svag ingångs ljud o höjer jag volymen ökar bruset också Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 hehe nee inge xlr kablar.. har med stereotele.. aa har testat att slå på 12v fantom i kortet men de e då de blir svag ingångs ljud o höjer jag volymen ökar bruset också Du måste koppla in mikrofonen med en xlr-kabel för att det ska fungera. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 hehe nee inge xlr kablar.. har med stereotele.. aa har testat att slå på 12v fantom i kortet men de e då de blir svag ingångs ljud o höjer jag volymen ökar bruset också Då är det säkert så, att micen kräver riktig fantommatning, i stället för futtiga 12V. Fråga för säkerhets skull där du har köpt den, så borde de kunna ge dig besked om den fungerar med 12V eller inte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
brojd Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 (edited) hehe nee inge xlr kablar.. har med stereotele.. aa har testat att slå på 12v fantom i kortet men de e då de blir svag ingångs ljud o höjer jag volymen ökar bruset också Som jag påpekade tidigare som lär du skaffa xlr - xlr kabel om du vill kunna fantommata micken. edit, djävlar vad mornel var snabb. 😆 Edited November 17, 2005 by brojd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Det förekommer faktiskt i sällsynta fall (som just på det nämnda ljudkortet), att de har fantommatning i TRS-kontakten också - trots allt vad det innebär med risk för kortslutningar och annat "kul". Dumt, men så är det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Kikade lite i manualen... Testa följande: 1. Under analog in, välj mic. Du måste välja antingen mic eller line, och för mikrofon är det mic som gäller 😆 2. Under mic klicka på +12 volt. Detta fantommatar din mikrofon med 12 volt. Kan fungera om du har tur. 3. Under mic, justera volymen på insignalen. Om du använder en dynamisk mikrofon i framtiden, slå av +12 volt. Om du ska spela in något annat, klicka i line istället för mic under analog in. Hoppas det fungerar, annars får du nog tyvärr skaffa en mik preamp eller ett mixerbord med inbyggd mik preamp (så gott som alla har det). Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 edit, djävlar vad mornel var snabb. 😆 Hehe. Ja, jag har övat lite i längsta tråden 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 (edited) Med en drucken papegojas envishet: Mornel och Brojd: XLR ÄR INGEN FÖRUTSÄTTNING FÖR FANTOMMATNING även om det är vanligast! Sluta att lura i grabben att han inte har fantommatning i sin TRS-kontakt - FÖR DET HAR HAN - UTAN XLR-kontakt!!! Sen att han bara har 12 volt - som inte räcker för de flesta mikrofoner - är en annan sak. Läs min post ovan... Edited November 17, 2005 by Violiner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dottor_Dux Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Kikade lite i manualen... Testa följande: 1. Under analog in, välj mic. Du måste välja antingen mic eller line, och för mikrofon är det mic som gäller 😆 2. Under mic klicka på +12 volt. Detta fantommatar din mikrofon med 12 volt. Kan fungera om du har tur. 3. Under mic, justera volymen på insignalen. Om du använder en dynamisk mikrofon i framtiden, slå av +12 volt. Om du ska spela in något annat, klicka i line istället för mic under analog in. Hoppas det fungerar, annars får du nog tyvärr skaffa en mik preamp eller ett mixerbord med inbyggd mik preamp (så gott som alla har det). Tack, har redan testat allt detta och trotts de får jag svagt inljud och brus... efter att ha läst allas bra svar så tror jag problemet ligger i fantommatningen.. att jag helt enkelt behöver starkare.. men finns det ngt billigt typ man kan köpa? har inte så stor lust att lägga ut massa pengar på ngt ja bara tänkte använda för mic liksom.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brojd Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Med en drucken papegojas envishet: Mornel och Brojd: XLR ÄR INGEN FÖRUTSÄTTNING FÖR FANTOMMATNING även om det är vanligast! Sluta att lura i grabben att han inte har fantommatning i sin TRS-kontakt - FÖR DET HAR HAN - UTAN XLR-kontakt!!! Sen att han bara har 12 volt - som inte räcker för de flesta mikrofoner - är en annan sak. Läs min post ovan... Oja, och skitbra är det också. Läs även vad Claes skrev: Det förekommer faktiskt i sällsynta fall (som just på det nämnda ljudkortet), att de har fantommatning i TRS-kontakten också - trots allt vad det innebär med risk för kortslutningar och annat "kul". Dumt, men så är det. Det finns exempel där saker och ting slutat fungera/gått sönder i samband med fantommatning via tele. 😄 Bara för att man KAN ro över atlanten betyder det inte att man BORDE göra det. 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Billigaste varianten är nog en liten Behringer-preamp för typ 500:- eller något - men om du lägger till lite mer, så blir det mycket trevligare ljud... 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Med en drucken papegojas envishet: Mornel och Brojd: XLR ÄR INGEN FÖRUTSÄTTNING FÖR FANTOMMATNING även om det är vanligast! Sluta att lura i grabben att han inte har fantommatning i sin TRS-kontakt - FÖR DET HAR HAN - UTAN XLR-kontakt!!! Sen att han bara har 12 volt - som inte räcker för de flesta mikrofoner - är en annan sak. Läs min post ovan... Oja, och skitbra är det också. Läs även vad Claes skrev: Det förekommer faktiskt i sällsynta fall (som just på det nämnda ljudkortet), att de har fantommatning i TRS-kontakten också - trots allt vad det innebär med risk för kortslutningar och annat "kul". Dumt, men så är det. Det finns exempel där saker och ting slutat fungera/gått sönder i samband med fantommatning via tele. 🙂 Bara för att man KAN ro över atlanten betyder det inte att man BORDE göra det. 😄 Jag har inte sagt att det är bra. Men det hjälper inte att koppla dit en XLR-kontakt för att få det att fungera. Tvärtom, när han inte har nån XLR-kontakt i ljudkortet, vad ska han då med en XLR-XLR-kabel till? Ett råd skall väl vara meningsfullt för att man ska ge det? Verkligheten är ju att han måste skaffa ett nytt ljudkort, eller en preamp, eller en billig mikrofon som klara att fantommatas med 12 volt från en TRS-kontakt. Han har ju valt ett ljudkort med TRS-fantommatning. Att det - på äkta svenska - är rena skiten är ju en annan sak. Hans problem nu är ju att få det prylar han har att fungera. Och då kan du inte få mig att förstå hur han ska bli hjälpt med en XLR-XLR-kabel... (Det här kanske blir en grannträta, vi bor ju bara några hundra meter från varandra - bäst du ser upp brojd... 😆🙂 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mornel Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Jag ber om ursäkt om jag har fört någon på villovägar, jag visste inte att man kan ha fantommatning på trs-kontakter. Jag trodde att det var något exklusivt för xlr-kablar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brojd Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Jag har inte sagt att det är bra. Men det hjälper inte att koppla dit en XLR-kontakt för att få det att fungera. Tvärtom, när han inte har nån XLR-kontakt i ljudkortet, vad ska han då med en XLR-XLR-kabel till? Ett råd skall väl vara meningsfullt för att man ska ge det? Verkligheten är ju att han måste skaffa ett nytt ljudkort, eller en preamp, eller en billig mikrofon som klara att fantommatas med 12 volt från en TRS-kontakt. Han har ju valt ett ljudkort med TRS-fantommatning. Att det - på äkta svenska - är rena skiten är ju en annan sak. Hans problem nu är ju att få det prylar han har att fungera. Och då kan du inte få mig att förstå hur han ska bli hjälpt med en XLR-XLR-kabel... (Det här kanske blir en grannträta, vi bor ju bara några hundra meter från varandra - bäst du ser upp brojd... 😆😉 ) Jag påpekade visserligen i mitt första inlägg att han var tvungen att skaffa en preamp med xlr kontakt och 48v fantommatning samt en xlr-xlr kabel. I mitt senare inlägg hade trådstartaren redan börjat fråga om preamps och jag tolkade det hela som att han var på väg att införskaffa en sådan och sedan fortsätta köra med xlr-telekablen, vilket jag inte tycker bör uppmuntras. Ang. grannsämjan så väntar jag och mitt basebollträ på din ankomst. 😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Jag har inte sagt att det är bra. Men det hjälper inte att koppla dit en XLR-kontakt för att få det att fungera. Tvärtom, när han inte har nån XLR-kontakt i ljudkortet, vad ska han då med en XLR-XLR-kabel till? Ett råd skall väl vara meningsfullt för att man ska ge det? Verkligheten är ju att han måste skaffa ett nytt ljudkort, eller en preamp, eller en billig mikrofon som klara att fantommatas med 12 volt från en TRS-kontakt. Han har ju valt ett ljudkort med TRS-fantommatning. Att det - på äkta svenska - är rena skiten är ju en annan sak. Hans problem nu är ju att få det prylar han har att fungera. Och då kan du inte få mig att förstå hur han ska bli hjälpt med en XLR-XLR-kabel... (Det här kanske blir en grannträta, vi bor ju bara några hundra meter från varandra - bäst du ser upp brojd... 😆 😉 ) Jag påpekade visserligen i mitt första inlägg att han var tvungen att skaffa en preamp med xlr kontakt och 48v fantommatning samt en xlr-xlr kabel. I mitt senare inlägg hade trådstartaren redan börjat fråga om preamps och jag tolkade det hela som att han var på väg att införskaffa en sådan och sedan fortsätta köra med xlr-telekablen, vilket jag inte tycker bör uppmuntras. Ang. grannsämjan så väntar jag och mitt basebollträ på din ankomst. 😆 Baseballträ... 😉 Jag tar med mig mina ryggmärkeskompisar... Fråga Addic vad jag gör på fritiden... 😛😄 Men det kanske vore kul att ta en pilsner nån gång? OBS: Detta är skämt, på skoj, på låtsas - bäst att tillägga för intet ont anande forumläsare...!!!! Allt utom pilsnern vill säga... Link to comment Share on other sites More sharing options...
brojd Posted November 17, 2005 Share Posted November 17, 2005 Baseballträ... 😆 Jag tar med mig mina ryggmärkeskompisar... Fråga Addic vad jag gör på fritiden... 😉😛 Men det kanske vore kul att ta en pilsner nån gång? OBS: Detta är skämt, på skoj, på låtsas - bäst att tillägga för intet ont anande forumläsare...!!!! Allt utom pilsnern vill säga... BaseBOLL! 😆 .... 😄 Addic flyttar ju upp hit till oss om någon vecka, så jag skall försöka komma ihåg att fråga honom då. Ang. Ryggmärkeskompisar så börjar jag bli nyfiken på vilka du åker med? (lite nyfiken eftersom jag skall förbi några nästa helg och ge mig på deras pilsner) 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts