Jump to content
Annons

bästa gitarrarn för 10 000?


jesper_hell (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

svårt att säga. Men för dessa pengar har du lite mer att gå efter. SÅ du kan ju lätt gå och spana upp gitarrer. Leta gärna beggat! Du lär ju säkerligen få en bättre gura för 10000beggat än helt ny.

Jag förknippar hårdrock med aktiva EMG pickups 😄

Jag föreslår dig att du skriver din fråga här på planket. www.gmf.se

De lär ju svara på vilken gura du ska skaffa!

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker aktiva EMG pickups låter mest brumm och dovt, men det verkar ju hårdrockare gilla  😮

skulle vara kul att få veta vad du menar med brumm? 😎 Aktiva EMG har inbyggd noisegate så det siste dem gör är brummar 🙂

ok brumm kanske va att ta i, men dovt tycker jag att dom låter, Tyvker även att dom färgar ljudet på ett sätt som jag inte tycker om

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamahas tidiga 80-tals guror är bra. Sådan kan du komma över för ngn enstaka tusenlapp om du har tur, sedan byter du micar och lämnar in den till ngn riktigt duktig instrumentmakare som byter band på de och finjusterar. Kex å du har en skitbra gura som håller i 15 år som är bättre än alla polares 15.000SEK Gibson... för endast 5-6000.

Iof sig så kan man ju inte bli tuffare än om man har en Randy Rhoads.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen spelar ju inte valet av gitarr så stor roll. Jag har en kompis som spelar i ett Pantera coverband och han använder sig av en Fender Telecaster men det låter ändå hur bra som helst. 😎

Soundet sitter uteslutande i dina fingrar även om Ibanez och Jackson kanske är lite lättare gitarrer att hantera för hårdrocks ändamål. 😮

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte mig en Ibanez RG2820CTVV för drygt 10 000. Lite udda modell, gjordes bara 500 totalt, men är såna som Börsen brukar få tag i med jämna mellanrum.

Jävligt lättspelad, skön, snygg och håller stämning som en gud och nerstämt i B låter den grym :rolleyes:

Bild finns på: http://www.sledge.se/shit/ibanez.jpg

En prestige ? :rolleyes:

Samma mickar som på min 2570EX (Dimarzio/IBZ), låter toppen, de har lite mer attityd än vanliga V8 mickarna. Och jag gillar verkligen soundet i dom som halsmick (skruva upp den lite med). Men inget slår riktiga dyra Dimarzio mickar 😏

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Fundera också över en GIBSON SG Faded i Worn Brown för 7995;- hos 4Sound-kedjan (annars 9995;-). Modellen lirades av Blair Thornton i 70-talshårdrocken från BTO på Not Fragile. Kalassound.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill slå ett slag för Schecter gitarrerna med Saymour Duncan mickarna. Mummaligen.

Själv har jag en Schecter Tempest Custom, dock med Duncan design mickar men attans fett ljud i den ändå. Mumma.

Köpte min för 4500:- beggad. Känns som en dyrgrip...

Mumma!

:rolleyes::rolleyes:

Ungefär såhär ser min gitarr ut.

Tempest-Custom-sb-small.jpg

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Inegn som förespråkar hotrail mickarna?

Jag har själv en sån på min tele.. och den tycker jag att det är jävligt gött riv i.. fast det kanske är mer "ren" och klar dist än hårdrocksbrööt... Vad vet jag.. fick rådet när jag handlade den bara, att det kunde vara ett bra alternativ .. Även den är splitbar, som någon nämnde om sina EMG mickar... Så att man kan få humbuckern sill en single coil...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken är den bästa hårdrocks gura jag kan få för 10 000?

Både för live och studio.

tacksam för hjälp

Vad spelar du för typ av hårdrock/metal?

Valet av gitarr är mestadels personligt, men om du kan tala om ifall det rör sig om bon jovi's eller in flames sound du är intresserad av så underlättar det vid tipsandet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill slå ett slag för Schecter gitarrerna med Saymour Duncan mickarna. Mummaligen.

Själv har jag en Schecter Tempest Custom, dock med Duncan design mickar men attans fett ljud i den ändå. Mumma.

Köpte min för 4500:- beggad. Känns som en dyrgrip...

Jag håller som vanligt med Grahn vad gäller Schecter.

Köpte en beggad C1+ och bytte ut originalmickarna(Duncan design) som nog inte är lika vassa som original-Seymour's. Stoppade in en EMG 81 på bak och en 89 fram.

De brummar verkligen inte, helt knäpptysta hur nära skärmen man än sitter...

EDIT:

Har ett ljudklipp med lite kasst sololir, samma grej spelas 3 ggr med 81:an, 89:an i humbuckerläge och 89:an i singlecoil-läge:

Klicka

Har inte mixat eller fixat till ljudet alls i Cubase, utan bara ställt in POD:en med lite delay och grejer... Blev lite skrikigt...

Tycker själv att 81:an är mycket skarpare än 89:an i ljudet, använder 81 till komp och 89:an på solo och rent ljud.

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du under 10 papp så hittar du aggresivt ljud i Schecter.

Jag äger både en sjusträngad BlackJack med Seymore Duncan och en Celloblaster femsträngad.

Ljudet är argt!

Inte snyggt som i en Les Paul eller skirt som i en strata.

Det är bra drag i Schecter och det känns som att varenda seriös metalgitarrist äger en vid sidan av sin ESP.

Konstigt med tanke på att folk knappt vet vilka dom är.

Mina är väldigt vackra, känns som ryska stridsvagnar och är inte så snabba som en Ibanez. Men du får betydligt mycket mer klös i ljudet!

Lycka till hörru!

P.s En sexa Tempest BlackJack hägrar vid horizonten för min del!

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...