Jump to content
Annons

Har jag börjat med Reason i onödan?


yngwieh

Recommended Posts

Hej!

Till att börja med vill jag säga att jag är ny här på forumet och jag vill säga hej till alla där ute! Jag heter Yngwie, och jag är ny på området "musikskapande", men har studerat konstformen noggrant det senaste dryga året.

Över till min fundering:

Jag började traggla med Reason för någon månad sedan.

Jag började med att göra lite egna versioner (covers) av låtar med samma karaktär som den musik jag själv vill skapa. Dvs, smutsig, lite industri, men med organiska instrument som blås, sträng- och avstämda percussioninstrument. Kort sagt ungefär som den musik man finner på Tom Waits' senare album.

Det viktigaste är att det inte ska låta allt för elektroniskt. Och därför gav jag upp ganska tidigt med att försöka använda samplade vst-instrument för banjo, mandolin och gitarr. Jag kommer naturligtvis att spela in den biten.

Men fortfarande tycker jag inte att soundet är tillfredsställande. Det låter fortf syntetiskt. Jag är medveten om att det finns otroligt många finesser, funktioner och tekniker för att kunna skapa ett mer realistiskt ljud, och att det kommer ta otroligt lång tid att lära sig behärska det till fullo.

Men!

Kommer man kunna nå mitt slutgiltiga mål med Reason?

Finns det ett annat program som är mer lämpat för "min" typ av musik?

De faktorer som jag anser vara av betydenhet är (ej i rangordning):

- någorlunda lättarbetat gränssnitt

- möjlighet till ett stort samplingsbibliotek

- kunna åstadkomma ett naturtroget sound på ett förhållandevis enkelt sätt (jag inser alltså att det krävs övning för ett program, och söker därför heller inte det simplaste programmet)

Min ambition är således att skapa så mycket musik i datorn som möjligt, utan att behöva hyra in musiker och köpa alla slags instrument, vilket ni troligen förstår. Därför önskar jag att ni undviker kommentarer såsom: "spela in på riktigt! annars är det inte som Tom Waits" etc.

Hoppas någon av er har stött på samma problem, och kanske provat er fram... Kanske har någon av er gjort sådan musik, och ni kanske vill dela med er, så man får höra hur det kan låta? Har någon av er hittat en bra refill eller ett bra samplingsbibliotek som ni vill dela med er av? ("Berätta om" alltså, inte ska man väl kopiera programvaror och dela med sig av?).

Slutsats:

Vilket sequencer-program lämpar sig bäst för sådan som musik som står beskriven ovan? Har ni tips på bra samplingsbibliotek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är allså inte banjo, mandolin och gitarr du bekymrar dig om. För dessa kommer du att spela in med riktiga instrument? Tror annars det är väldigt svårt att få det att låta "riktigt" med samplingar.

Vad är det som låter syntetiskt då? Trummor, pianon, elpiano, orglar, basar, percussion? När du gör vissa saker med dem?

Jag är själv ny(gammal) och har bara tittat lite på Reason och Cubase samt en del vst-instrument.

Enligt min mening så låter t.ex. NI B4 skitbra. NI Elektrik Piano har många sköna sounds.

Reason hade t.ex. någon flygel och ac.gitarr som var helt ok för låtsnickrande (Fast gitarr låter det bara ibland). Mer besviken blev jag på då jag sökte nåt som skulle vara bra att använda som "riktig elbas". Saxar & trumpeter m.m låter väl inte så himla naturligt. Inte i mina händer i allafall.

Det jag minns när jag en gång för länge sedan satt och jobba med en synt (Ensoniq VFX) som ljudkälla var att det var svårt att få till de sound jag eftersträvade. Jag ville helst ha ut nåt som lät som riktiga saxar, trumpeter, elpianon osv. Någon gång kämpade jag med ett saxljud och gick in i synten och förändrade det samt in i sequencern (Cubase) och efterarbetade och pillade med saxsolot för att det inte skulle låta som bara en syntsax. Och visst det blev bra mycket bättre och rätt fräckt med glissandon och små intonationer och bräk. Ganska levande men fortfarande mil från det riktiga och tog tid. Fast jag var också väldigt tafflig på keyboard. Men, även om det har gått framåt jättemycket med ljud m.m så tror ändå att vissa instrument och sätt att spela är svåra att få till.

Kan tyvärr inte ge bra råd om bibliotek men det får du säkert av andra.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara lyssnat på demon, men tänkte ändå att man kanske kan nämna Colossus. Vet inte om det är något du är intresserad av, men ett ljudbibliotek på 35GB med alla möjliga instrument. Kostar 8000 kr på Jam har jag för mig. Vet dock inte om det fungerar till Reason. Lite mycket pengar kanske, men känns som ett bra ljudbibliotek för det mesta :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är förmodligen redan medveten om det, men det kan vara värt att nämna att du inte kan spela in audio i Reason.

Så för att spela in gitarr, mandolin och banjo behöver du ett annat program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Viktigt att tänka på är ju även anslag och hur instrumenten spelas när de spelas på riktigt. Är man medveten om detta så är det ju lättare att efterhärma. Att göra ett levande spel och använda velocity, modulation, och andra varierande parametrar gör ju enormt mycket för att få liv i ljudet. Du kan få vilka feta trummor som helst att låta syntetiska om du inte programmerar dem på ett sätt som en riktig trummis skulle spelat på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnts så är det oerhört viktigt att man spelar (eller programmerar) naturtroget, dvs. på det sätt som det verkliga instrumentet spelar.

Själv använder jag Logic Pro 7.1 och brukar starta med att lägga en passande trummloop i Appelloop format (på grund av slöhet eftersom det tar ganska mycket tid att programera trummor naturtroget, om man inte som min trummspelande kompis kan spela in trummor naturtroget direkt på tangenterna, vilket han även har gjort live när trumset saknats...). Därefter lägger jag de övriga instrumenten "för hand", men då har jag spelat piano i över 20 år...

Mitt program tips är då Logic eller garageband (om man vill ha något billigare), men Reason skall ju också vara bra sägs det, dock utan inspelning.

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skall jag svara . . . ? Jo du behöver använda riktiga instrument och levande musiker för att få det som TW. Samt en hes sångare . . . Men det visste du innan . . . . :-)

I ditt fall så anser jag att R bara är bra som sampleplayer dvs använda dess utmärkta sampler att spela tramporgel, etc etc.

För att spela in dina egna instrument behöver du (som andra redan har svarat) ett program för att spela in audio, som Cubase eller Logic (eller varför inte Garageband).

[Logic/Garageband = Mac, Cubase = PC]

Jag har haft förmånen att samarbetat (och samarbetar med) TW trummis och slagverkare. Och jag har vid flera tillfällen fårgat honom hur gjorde ni? varför? etc etc. Men det är ett ämne för en längre artikel . . . 😄

Däremot så kan du och ni andra som är lite sugna på TW trummor ladda hem gratis och för fritt användande några trummloopar: http://www.directionsinmusic.com/news.html

de finns både i Rex-format för Reason/Cubase/etc samt i Apple-loops format.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

ChrisB... jag avundas dig något enormt! En mer redogörande artikel om detta samarbete skulle verkligen uppskattas!

En snabb fråga angående det: Hur mycket spelar TW percussion själv? Har han gjort något själv förutom beat-boxat på Real Gone... Du borde ju veta.

Angående Logic så är jag mäkta konfunderad? Jag har hittat Emagic Logic Audio Platinum v 5.5.1, till PC.. Är det inte samma Logic som ni pratar om?

Jag har tittat lite på Logic, men gränssnittet känns svårarbetat så där vid första anblick. Någon som vet en bra tutorial?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat Emagic Logic Audio Platinum v 5.5.1, till PC.. Är det inte samma Logic som ni pratar om?

Det är samma Logic, men gammalt. Eftersom PC-sidan är nerlagd får du köpa en begagnad version och det är ont om support till programmet. Men det betyder inte att Logic 5.x är dåligt.

Logic 6.x och Logic 7.x finns bara till Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...