Jump to content
Annons

yngwieh

Medlem
  • Antal inlägg

    11
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om yngwieh

  • Födelsedag 1987-01-14

Om mig

  • Stad/plats
    Luleå

Socialt

  • Skype
    yngwie_hellberg@hotmail.com
  1. Du kanske redan har fått svar på din fråga på annat håll eller chansat på den ena eller den andra modellen. Men här kommer iaf en förklaring som andra kan ha nytta av. 600 Ohm är en lättare last för förstärkaren. Det betyder att du kan parallellkoppla flera enheter på samma utgång, vilket kan vara användbart för medhörning i studio, därav också den längre kabeln antar jag. Det behövs däremot högre spänningssving för samma uteffekt jämfört med 70 Ohms-modellen, vilken kan sägas vara känsligare. Men det innebär inte att de har olika verkningsgrad, så det är inte nödvändigtvis så att den ena drar mer batteri än den andra. Om du vill använda dem för portabelt bruk är det snarare viktigt att tänka på att din mediaspelare (eller dator) troligen kan spela starkare (högre ljudtryck) genom 70 Ohm. Dessutom tror jag att de flesta sådana källor är specade för 32-100 Ohm, så beroende på konstruktion kanske det tillochmed kan öka distorsionen i 600 Ohm trots att det är en lättare last. Jag använder 600 Ohms-versionen av K240 och de låter bra i mitt Waveterminal 192L-ljudkort som har en dedikerad hörlursförstärkare på ena utgången, men jag kan inte få okej ljud från min mobil.
  2. Tack Majken för ditt svar!
  3. .. som är ett Esi Waveterminal 192 L för att vara precis. Vågar inte anta att benämningen DirectWire används i samtliga tillverkares mjukvaror för ljudkort. Det är alltså en mjukvarufuntion där jag tillåts koppla virtuella sladdar mellan olika in och utgångar under beteckningar som WDM, MME, ASIO, GSIF. Jag vet inte riktigt vad alla förkortningar motsvarar och jag förstår inte syftet med funktionen. Någon som vill förklara när DirectWire är användbart, och hur det används? Tack! -Y
  4. Tack för tipset Pluffo! Ska testa CubasIS. Att köpa ännu ett keyboard för ljudbankens skull är det inte på tal om. Men Cubasis kanske är vettigt. Finns det inget program som emulerar mjukvaran som finns i t ex ett billigt Casio-keyboard? Jag tycker intuitivt att det borde finnas en marknad för ett sånt program jag är ute efter. Hmm.. Kom gärna med fler tips någon!
  5. Jag letar efter en enkel programvara som allra helst ska gå att köra stand-alone, som på midi-kommandon kan spela upp ljud i realtid utan att man ska behöva ladda in stora samplingar i ram-minnet. Tanken är att jag ska kunna använda min gamla laptop (233 mhz, 64 mb ram) istället för att köpa en hårdvarusampler/synthesizer. Kvaliteten på ljuden behöver inte vara så mycket bättre än GM (eller som på ett nybörjarkeyboard), men det ska gärna få finnas lika stor ljudbank typ som GM (stor och stor, men det ska finnas flera instrument och det ska, ur datorns synvinkel, vara ganska smärtfritt att ladda in ett annat ljud). Finns det kanske någon gratismjukvara någonstans? Jag gissar att det i princip borde räcka med mjukvarusynten som finns inbyggt i windows, men hur får jag den att spela upp ljud på MIDI-kommandon från mitt masterklaviatur? Det behöver alltså inte finnas stöd för effekter eller någon typ av utökning/uppgradering, eller sequencer, men det får gärna vara kompatibelt med standard midikontrollsignaler så att man kan byta patchar med klaviaturets kontroller (fungerar det så?). Som det kanske märks har jag inte så stor erfarenhet av hur MIDI och mjukvarusyntar fungerar mer detaljerat, så jag hoppas någon av er kan hjälpa mig! Jag antar att Sampletank är uteslutet i och med det programmets systemkrav (vilka jag iofs inte har sett på deras hemsida, men jag antar att det krävs mer prestanda än vad jag har att tillgå). Och jag vill undvika att köra Cubase och sedan använda vsti-pluggar eftersom jag inte tror att min laptops prestanda räcker till för det heller. Så om du som läser detta, har ett tips, så vore jag tacksam! mvh Yngwie
  6. Hejsan! Här kommer mitt bidrag till tråden. Jag är egentligen ingen musiker, jag är mer av den teoretiska sorten. Tanken med den här låten var att prova hur konsonant man kan få det att låta trots att tonikan i varje ackord inte går i samma tonart. Jag ville prova att använda alla 12 toner som grundton, en för varje takt. Regler: Ett ackord per takt (ett undantag, där jag inte kunde få det helt bra). Intervallen mellan ackorden är antingen en kvart upp eller en kvint ner. (Någonstans kanske det finns ett undantag även på den regeln.) Gjort i Reason. Har inte jobbat så mycket på soundet, eftersom jag bara ville testa teorin. Artist och låt osv: Hmm.. "Yngwie provar sig fram" med låten "12 ackord"?? Hursomhelst, här kommer massa toner på 39 sekunder. 1239.mp3
  7. Tack så mycket. Claes, jag har tittat på din testsida och klickat och jämfört tills min öron blöder. Men möjligtvis var det jag som var virrig, men jag kunde inte hitta några inspelningar med de mest grundläggande mikrofonmodellerna, shure's klassiska dynamiska. Är det för att de är för klassiska att du förutsätter att alla redan vet hur de låter?
  8. yngwieh

    12v fantommatning

    Jag råkar ha 12v fantommatning på mic-ingången på mitt ljudkort. Angående det har jag en fråga som ingen i min bekantskap kan ge svar på, på ett säkert och vetenskapligt sätt. Min fråga lyder: Vad blir konsekvenserna av att endast mata en kondensatormikrofon, vilken är konstruerad för 48 volts fantommatning, med endast 12 volt? Lägre output? Förändrad frekvenskaraktäristik? Följdfrågor: Vad är alternativen bland kondensatormikrofoner? Många av er vill säkert rekommendera att jag köper en mic-preamp med fantommatning, och det förstår jag ju är bättre. Men jag vill se vilka möjligheter man har utan att behöva köpa en mic-preamp. Dessutom så vet jag att en del av er skulle rekommendera en dynamisk mikrofon, och då undrar jag vilken dynamisk mikrofon, som är billigare än sm57/58, men som ändå håller samma ljudkvalitet, eller bättre, ni skulle rekommendera. (Ska spela in allt möjligt, så den bör vara mycket allround.) Tack på förhand! - Y
  9. Tack för alla tips! ChrisB... jag avundas dig något enormt! En mer redogörande artikel om detta samarbete skulle verkligen uppskattas! En snabb fråga angående det: Hur mycket spelar TW percussion själv? Har han gjort något själv förutom beat-boxat på Real Gone... Du borde ju veta. Angående Logic så är jag mäkta konfunderad? Jag har hittat Emagic Logic Audio Platinum v 5.5.1, till PC.. Är det inte samma Logic som ni pratar om? Jag har tittat lite på Logic, men gränssnittet känns svårarbetat så där vid första anblick. Någon som vet en bra tutorial?
  10. Hej! Till att börja med vill jag säga att jag är ny här på forumet och jag vill säga hej till alla där ute! Jag heter Yngwie, och jag är ny på området "musikskapande", men har studerat konstformen noggrant det senaste dryga året. Över till min fundering: Jag började traggla med Reason för någon månad sedan. Jag började med att göra lite egna versioner (covers) av låtar med samma karaktär som den musik jag själv vill skapa. Dvs, smutsig, lite industri, men med organiska instrument som blås, sträng- och avstämda percussioninstrument. Kort sagt ungefär som den musik man finner på Tom Waits' senare album. Det viktigaste är att det inte ska låta allt för elektroniskt. Och därför gav jag upp ganska tidigt med att försöka använda samplade vst-instrument för banjo, mandolin och gitarr. Jag kommer naturligtvis att spela in den biten. Men fortfarande tycker jag inte att soundet är tillfredsställande. Det låter fortf syntetiskt. Jag är medveten om att det finns otroligt många finesser, funktioner och tekniker för att kunna skapa ett mer realistiskt ljud, och att det kommer ta otroligt lång tid att lära sig behärska det till fullo. Men! Kommer man kunna nå mitt slutgiltiga mål med Reason? Finns det ett annat program som är mer lämpat för "min" typ av musik? De faktorer som jag anser vara av betydenhet är (ej i rangordning): - någorlunda lättarbetat gränssnitt - möjlighet till ett stort samplingsbibliotek - kunna åstadkomma ett naturtroget sound på ett förhållandevis enkelt sätt (jag inser alltså att det krävs övning för ett program, och söker därför heller inte det simplaste programmet) Min ambition är således att skapa så mycket musik i datorn som möjligt, utan att behöva hyra in musiker och köpa alla slags instrument, vilket ni troligen förstår. Därför önskar jag att ni undviker kommentarer såsom: "spela in på riktigt! annars är det inte som Tom Waits" etc. Hoppas någon av er har stött på samma problem, och kanske provat er fram... Kanske har någon av er gjort sådan musik, och ni kanske vill dela med er, så man får höra hur det kan låta? Har någon av er hittat en bra refill eller ett bra samplingsbibliotek som ni vill dela med er av? ("Berätta om" alltså, inte ska man väl kopiera programvaror och dela med sig av?). Slutsats: Vilket sequencer-program lämpar sig bäst för sådan som musik som står beskriven ovan? Har ni tips på bra samplingsbibliotek?
×
×
  • Skapa ny...