Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Du kan ju göra som alla andra, och använda nån softsynt, typ ASynth, för att göra en triangelvåg/sinusvåg med ett tungt,långsamt vibrato och sätta på ett långsamt portamento. Går att få nästan alla syntar att låta theremin-aktiga. Theremin är ju trots allt ändå bara en oscillator.. typ.

Postat
The Imposcar har ju ett ljud som heter "Singing Theremine" som jag tycker funkar. Jag kanske blir dräpt nu, för jag har ingen koll på syntar, men jag tycker att The Imposcar är grym.
Postat

Hej!

Svarar det samma, ta ett rent synthljud och lek med pitch-hjulet!

Trodde alltid Portishead hade riktig av ngn anledning, tycker deras implementation är ibland den snyggaste av theremin som gjorts!

Clara Rockmore undantaget 😠!

Postat

Har kollat nu och Spook Keys låter överlägset mest lik en riktig theremin.

Nu ska här lekas! 😠

Mvh / djonas

Postat
Trodde alltid Portishead hade riktig av ngn anledning, tycker deras implementation är ibland den snyggaste av theremin som gjorts!

Clara Rockmore undantaget 😆!

De använde ju en moog-synth till ljudet om jag inte minns fel... 😕

Postat

Clara Rockmore undantaget 😄!

De använde ju en moog-synth till ljudet om jag inte minns fel... 😉

😆

Inte ens Portishead körde med en riktig, utan spelade med en vanlig SH-101.

😕

Postat

😕

Jaja, ibland läser man ordentligt... Fast det vette katten om herr StefanE har rätt i det här fallet...?? Är i stort sett 100 på att det var en Minimoog!

Portishead don't use a real theremin--the thereminesque sound on their recordings is an approximitive patch on a Minimoog. The patch itself used to be on their website.

<- det är den patchskissen jag kommer ihåg att jag sett, men den verkar inte gå att hitta längre.

Så det är kanska så att de körde med en synth i studion och en annan synth live...?

Postat

Ett annat sätt att göra ett thereminliknande ljud på en synth är att köra upp filtret i självsvängning, och sedan styr man pitchen genom att koppla filtrets cutoff till lämpligt reglage (cutoff-ratten, pitch-/mod-hjulet)...

Jag har gjort ett där jag ställer cutoffen grovt med mod-hjulet och lite "finare" med pitchhjulet.

Kul, men totalt jävla ospelbart om man inte har gehör som en gnu...! 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.