Jump to content
Annons

Hjälp... är detta stulet?


tbruce

Recommended Posts

En melodislinga som jag skrev för ett ganska bra tag sen... eller gjorde jag det? Jag får för mej att jag har snott den, men kan inte komma på varifrån isåfall... ingen jag har spelat den för har kommit på nåt heller. Så det är det jag behöver hjälp med, är detta snott och isåfall från vad? Tack!

LÅTNAMN: inget

ARTIST/GRUPP: tovr brvuce

GENRE: beror ju på vad jag gör med den

LÅTLÄNGD: 1.11

KOMPOSITÖR: ja det är ju det jag undrar

PRODUCENT: tvovr brvuvce

EV. MEDVERKANDE: nix

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 1.2 mb

STATUS: skissigt så det skvätter om det.

PS, handlar alltså inte alls om arret eller så, det gjorde jag bara snabbt för att kunna visa den för er. PPS, om det nu visar sig att detta är stulet så ber jag om ursäkt för att jag ju isåfall postar en cover.

EDIT: Borttaget (06/04/04)

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Melodin låter helt obekant. Men trummorna är ju Symphaty for the Devil. Stones

Nix, en Apple-loop. 😄

Hmm, ja det här verkar ju lovande så långt iaf. 🙂 Ju fler som skriver att dom inte känner igen det desto bättre! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

pj (oregistrerad)

Hej, min första post på detta forum.

Jag håller med Mattv.... låter som någon FILM eller TV snutt. Kan dock inte säga vilken 😄

Tror nog att du kan fortsätta utan att bli kallad "Copy Cat"

MVH

PJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här verkar ju utmärkt. 😳 Det jag var rädd för var att det typ skulle vara snott rakt av från nån gammal känd poplåt som alla har hört... typ. Hade ju varit lite pinsamt. Men tack! Nu är jag ganska övertygad om att det inte är stulet.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En bit på slingan är identisk med en bit på en slinga på en tidig Depeche Mode låt. Jag gissar på "Dreaming of me" från Speak and Spell eller möjligen "New Life". Det skulle också kunna vara "The Meaning of Love" från A Broken Frame. Jag har bara dessa plattor på vinyl och ingen vinylspelare så jag kan inte kolla upp det närmare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror du gjort den själv! Skulle vara om det är ifrån nåt dataspel (har inte spelat så många sådana) men annars så

visst även jag "kände igen den" men är bara för den är catchy/bra! Kul, hade också tänkt skriva att den litegrann liknar

diverse olika låtar ifrån DM´s första två skivor, men bara liknar inte identisk och mycket är ljuden, som ju också låter som

dataspel! Hade det varit identiskt hade jag kunnat säga låten efter 2 sekunder, eventuellt behövt kolla vad låten hette.

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Något gammalt spel är det ifrån. NES eller Commodore 64. Fast inte exakt tror jag. Wounderboy kanske?

Definitivt! Det är säkert något Du snott från mig!

Allvarligt talat, fråga aldrig om någon annan tycker det Du gjort är stulet. Det dyker alltid upp ett antal personer som känner igen vad Du gjort. En gång efter en spelning kom det fram en självutnämnd musikkritiker till mig och sa att jag, som låtskrivare, var alltför tungt influerad av Michael Schenker Group. Jag hade aldrig hört talas om den gruppen. "Musikkritikern" trodde mig inte utan blev bara mer upprörd och ville hudflänga mig direkt. Efter mycket trixande smet jag iväg efter spelningen.

Några dagar senare fick jag tag i MSG:s första och dittills enda LP. Jag var väldigt spänd och oroad. Skulle det här vara som min musik fast bättre? Jag kände inte igen någonting - ärligt. Jag tog med mig skivan och spelade upp för bandkamraterna, likadant där. Faktum är att vi tyckte MSG var sådär överhuvudtaget.

Gör Dina musik, inse att Du influeras av det Du har omkring Dig. Bl a kan det vara andra personers musik. Kan Du själv inte komma på vilken låt det är Du skulle ha snott så är jag övertygad om att ingen anna kommer att kunna överbevisa Dig heller. Skapa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

wonderboy har helt rätt! Folk kan vara jättelustiga om vad som är snott! Om man gör "Yesterday" tycker ngn att man snott "Fur Elise"!

Garanterat! Jag har snott en refräng som ingen kan höra att jag snott! Om jag säger att jag snott den och sjunger låtarna efter varandra

ser folk fortfarande ut som fågetecken eller så tror dom man skämtar, refrängerna är inte speciellt lika, och då har jag medvetet snott 😳!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! 😳 Wonderboy, jobbigt med sånna tjurskallar. Kan också säga att jag aldrig har lyssnat på DM egentligen, så det är nog inte så troligt att det kommer därifrån, såvida det inte är några stora hittar som jag kan ha hört ändå i nåt sammanhang.

Jag har suttit och tänkt och tänkt nu... och det är lustigt att ni alla har pratat om tv-/datorspel, för jag kom just på att i spelet Bugdom så finns det en bana där musiken påminner om detta, så jag lyssnade just på den. Det visade sig att "känslan" i melodin, och de två första tonerna är lika. Resten är helt olikt. Ackorden har vissa likheter också, men inte heller identiska. Det känns lite som en aha-upplevelse, förmodligen så är det faktiskt inspirerat därifrån men helt ändrat, men så har jag kanske ändå nånstans undermedvetet trott att det kanske är helt stulet.

Om nån blir nyfiken finns Bugdom-låten att lyssna på här: http://www.nuclearkangaroomusic.com/HTML/Pond48.html 🙂 Lyssna på flöjtsolot mot slutet.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart man kan fråga om man är osäker, man bör kanske hålla sig ifrån ordet stulet dock. Jag brukar fråga om de tycker det aktuella stycket påminner om något annat de hört. Får du då samma svar från ett antal olika personer kanske du bör titta närmare på det. Sedan är det upp till dig om du vill använda stycket eller om du tycker det låter för lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen mig;

För en 16-17 år sedan börjande jag nynna på en melodislinga av den mer smöriga/vackra typen. Kunde inte komma på vad det var för något.

Spelade den sedan under 6-7 års tid för olika människor utan att någon kunde komma på vad det var. "Du får acceptera att du gjort den själv!"

Till slut gjorde jag väl det men inte riktigt helhjärtat.

Var sedan för 7-8 år sedan på konståkningsuppvisning med barn. Döm om min förvåning då jag hör "min slinga" strömma ut ur högtalaren: SNÖVIT och de sju dvärgarna från Disneys film!!!!!!

Befrielse, den var inte min

Hjärnan och minnet är synnerligen spännande skämtare :rolleyes:😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen den andra frasen eller hur jag nu ska förklara det. Alltså ca 0.09-0.13

Men jag kommer fan inte på vad det är. *irriterad* 😄

Får lov att återkomma.

Edit: tiden

Redigerat av claypool
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...