Jump to content
Annons

Välkommen till Reason forumet


chrisB

Recommended Posts

Hej på er. Där ser man . . . några är riktigt på här. 🙂

Som sagt så diskuteras Reason här.

Ämnen som: Tips o Tricks/här kan du hitta ljud/hur gör man?/Varför/Varför inte?

Men inga meningslösa datorkrig eller inlägg typ "mitt ljudkort är bättre än ditt" tack!

Reasonera mera!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Annons

Yooo man! i got this problem...

Reason ljud-nivån e alltid låg på programmet jämnfört med en vanlig ljudnivå på en normal låt utanför programmet. Är det så för er oxå eller? för jag börjar tro att de mitt ljudkort som ligger bakom de hela..de så genomruttet man får inte till de när man ska slutmixa allt!

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Aaa jo jag tror du har rätt för jag kolla genom lite i vad andra har skrivit om de o de verkar alla säga att de -6Db men hur gör du liksom när du ska slutmixa o exportera en låt? kör du då på -6db i programmet när du gör låten eller försöker du höja så mycket som möjligt tills de inte går o den därra röda audio out clipping börjar lysa! eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det är reason som ställer till detta. tror att den ska ligga på -6 db i reason om jag inte är helt ute och cyklar?

EDIT: Stavfel 😳

Jag ser till att det inte clipper i reason. Sen exporterar jag det och normaliserar det i wavelab och importerar i cubase för att spela in guror osv. Kanske lite onödigt att inte nyttja rewire men jag tycker det suger lite väl mycket CPU. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men damn då mastrar du inte ljud för ljud? o får en färdig produkt ut direkt ur reason efter så klart ha normalizerat ljudet...

är det någon vidare bra ide att använda kompressorer till varje kannal i reason?

hehe jag kanske låter lite väl som en newbie men när de gäller effekter o sånt e jag inte så super bra...annars när de har med självaste skapandet av musiken så de 😳😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men damn då mastrar du inte ljud för ljud? o får en färdig produkt ut direkt ur reason efter så klart ha normalizerat ljudet...

är det någon vidare bra ide att använda kompressorer till varje kannal i reason?

hehe jag kanske låter lite väl som en newbie men när de gäller effekter o sånt e jag inte så super bra...annars när de har med självaste skapandet av musiken så de 😳😄

Man mastrar inte spår för spår. En mastring innebär i stort att fila på slutprodukten och

ställa nivån till 0 db. Det du menar är att mixa/editera spåren. Det är en helt annan femma.

Kompressorer används till att trycka ihop ljud med. Ta bort dynamik och skapa häng eller attack i saker. Och det finns inget som säger att man ska ha eller inte ha en kompressor på varje kanal. Det anpassar man till materialen om det skulle behövas en kompressor. Men var försiktig så att du inte tar bort all dynamik ur musiken. Det kan bli ganska stelt att lyssna på.

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

På förekommen anledning:

1. Den som ställer "enkla" frågor har inte med automatik piratkopierat Reason.

2. Att inte vara registrerad användare är inte detsamma som att ha piratkopierat.

och det viktigaste:

3. Forumet tillåter inte diskussion om piratkopierade program.

Men, det innebär inte att det är ok att dissa folk för att man misstänker att deras Reason inte är köpt!

Den sortens attityd är inte bra, varken för forumet i stort eller för frågeställarna.

Svar som "det står i manualen" är kanske berättigade ibland, men inte per default.

Ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan, jag antar att du skrev det där med anledning av mitt svar i taktartstråden, och eh, jag har inte insinuerat att han skulle ha piratkopierat Reason (då borde han väl ha laddat hem 3.0 och inte 2.5, till exempel?), jag tycker dock att svar med sidhänvisningar till manualen fyller en funktion, eftersom att en titt där kan ge en mer information än vad man frågade efter - alldeles gratis och på nolltid.

Ett totalban på hänvisningar till manualen tycker jag vore mycket dumt. Att skriva "läs manualen" utan en sidhänvisning eller en hint om vad det är man ska leta efter är också bara dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Att inte vara registrerad användare är inte detsamma som att ha piratkopierat.

Tja, i stort sett va? Och är personen i fråga av någon anledning nu inte registrerad så gör han eller hon nog klokt i att göra detta eftersom detta är det enda sättet att få tag på viktiga uppdateringar ( samt support, refills etc ).

Att ge ett råd att läsa manualen är också fulldugligt eftersom t.o.m om personen i fråga nu skulle ha piratkopierat Reason så har han eller hon också en elektronisk kopia av manualen i Reasonmappen.

Att hänvisa till manualen eller Propellerheads sidor för registrerade användare tycker inte jag är konstigare än att referera till Electromechanicalrefillen eller tab-tangenten för att vända på racket. Allt ingår ju i programmet.

Ungefär som på ett cyckelforum bara: "Ehm...Har du hjul?"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
2. Att inte vara registrerad användare är inte detsamma som att ha piratkopierat.

Tja, i stort sett va?

Nej.

Framförallt - varför ska vi ens spekulera?

Vilken modell är bäst för forumet; din syrliga, med piratradarn ständigt uppfälld - eller min, där man helt enkelt svarar på dom frågor som ställs?

Fråga: "Kan man göra blablabla i Reason?", ska man svara 1."http://propellerheadsforum.för.registrerade.användare.com" eller 2. "japp, du kopplar in blablabla i blablabla".

Svårt val?

Det var bara så jag menade. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Om någon har piratkopierat så är det väl ändå bra att svara på ett schysst sätt? Då kanske personen blir intresserad av musikproduktion för att han/hon förstår det bättre och därmed köper programmet?

Så är det för mig iaf, testa först så man vet vad man köper.

Dålig attityd är för dåliga människor som saknar integritet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att göra diskussionen infekterad på något sätt, men i mitt tycke det bästa sättet att "omvända" folk till att på lagligt sätt införskaffa program är att vara ödmjuk och låta dem inse sitt eget misstag. Det gör du inte genom att ha pekfingret upp hela tiden. Att vara informativ och saklig räcker långt, faktiskt. Dessutom gör misstänksamheten att hela atmosfären blir laddad. Jag har inhandlat alla mina musikprogram, men jag tror inte att jag är inte den enda som som trots betalda program då och då frågar "dumma" frågor. Frågor som vana programanvändare himlar med ögonen för. Varför? Det kan vara av olika orsak:

1. lathet

2. manualspråk kan ibland vara krånglig

3. ofta får man flera aspekter vilket ger mer info

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Att inte vara registrerad användare är inte detsamma som att ha piratkopierat.

Tja, i stort sett va?

Nej.

Jo.

Jag känner Reasonanvändare som inte registrerat sig, trots att dom köpt programvaran. En kille jag gör musik med har inte uppgraderat sedan 2.0, eftersom han "inte orkar" - även hans kopia är laglig.

Slutsats: Alla är inte lika intresserade och uppdaterade som vi. Det innebär inte att dom är skurkar. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner Reasonanvändare som inte registrerat sig, trots att dom köpt programvaran. En kille jag gör musik med har inte uppgraderat sedan 2.0, eftersom han "inte orkar" - även hans kopia är laglig.

Slutsats: Alla är inte lika intresserade och uppdaterade som vi. Det innebär inte att dom är skurkar. 🙂

Ok...! Självklart är det inget tvång att registrera sig på propellerheads hemsida om man nu inte orkar ( en procedur som annars tar cirka...hur mycket...2 minuter? 1? ), men då kan man å andra sidan inte heller komma och gnälla när någon länkar till material från medlemsavdelningen, som man för den sakens skull inte kan ta del av. Någon slags motprestation ska man väl ändå kunna begära från den som frågar?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Ifall jag använder Redrumplugin'en och skriver trumkomp med Patterngrejen, kan jag på något sätt föra över detta direkt till noter i editeringsvyn eller Måste jag använda automation för att nyttja Patternfunktionen?

Inte för att jag tycker att det är allt för jobbigt, men känns som att man skulle spara lite tid ifall det funkade på något sätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall jag använder Redrumplugin'en och skriver trumkomp med Patterngrejen, kan jag på något sätt föra över detta direkt till noter i editeringsvyn

Sätt ut L- (till vänster) och R-markörerna (till höger) runt det område där du vill kopiera ut din pattern.

Högerklicka Redrum och välj Copy pattern to track.

Klicka bort Enable Pattern section efteråt. Annars spelas det upp dubbelt, både från not-sequencern och från din Redrum-pattern.

För mer info, läs sida 9 i manualen...

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (TheAuthorTheTitle @ 17 May 2007, 18:48)

Ifall jag använder Redrumplugin'en och skriver trumkomp med Patterngrejen, kan jag på något sätt föra över detta direkt till noter i editeringsvyn

Sätt ut L- (till vänster) och R-markörerna (till höger) runt det område där du vill kopiera ut din pattern.

Högerklicka Redrum och välj Copy pattern to track.

Klicka bort Enable Pattern section efteråt. Annars spelas det upp dubbelt, både från not-sequencern och från din Redrum-pattern.

För mer info, läs sida 9 i manualen...

Tack för hjälpen!

Jag är inte mycket av en läsare, men jag får väl ta fram glasögonen och kika lite till än den snabbläsning jag gjorde sist!

Hursomhelst, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 10 månader senare...
anarkisten1 (oregistrerad)

Ja det funkar sisådär med Logic pro 8 faktiskt (har en nyinköpt 3 laglig version uppgraderad till 3.5) och deras forum hm hjälp. Men strunt samma det låter riktigt jäkla bra om programmet så jag får väl lära mig det istället och bounca till wav eller vad det heter i Reason och dra in i Logic och jag fick det ju billigt på en 4 Sound konkursutförsäljning så ja......

Ett stalltips till Studio: gärna ljudexempel till tipsen i sista numret, typ skillnad före efter tweakningen. För en nybörjare så säger alla dom där tipsen iom. sin tekniska karaktär inte speciellt mycket faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...