Jump to content
Annons

2,5" Seriel ATA eller IDE till bärbar PC?


Michael

Recommended Posts

hallå, jag funderar på att uppgradera min nuvarande 5400rpm till den bärbara till en 7200rpm men är lite osäker på vad jag ska köpa. kollade in komplett.se där både Serial ATA och IDE finns för i stort sätt samma priser så jag har ju såklart lite frågor angående detta då jag inte har en aning om vad det är som skiljer dem åt!

1) finns det en prestandaskillnad?

2) förutom dessa eventuella skillnader, kopplar jag in dom i den bärbara på samma sätt eller är det olika kontakter dessutom? i så fall, hur vet jag vad jag har nu då jag antagligen måste köpa en likadan..

3) om man ser till prestanda, hållbarhet, oväsen och värme (om det är itnressasnt? - är framförallt intresserad av hastigheter och hur mycket dom låter), vilken/vilka skulle ni rekommendera av de här alternativen:

2,5" IDE:

Hitachi Travelstar 7K100 100GB 7200RPM IDE ATA/100 2,5" 9,5mm

- lite billigare än seagates

Seagate Momentus 7200.1 100GB 7200RPM IDE ATA/100 2,5" 9,5mm

- dyrare men ett märke som jag känner igen som hårddiskmärke...inte för att det betyder något iofs.

2,5" Serial ATA: (om det är av intresse för mej)

Hitachi Travelstar 7K100 100GB 7200RPM SATA 2,5" 9,5mm

- samma pris som IDE

Seagate Momentus 7200.1 100GB 7200RPM SATA 2,5" 9,5mm

- några hundra kronor dyrare än seagates IDE

är seagates extra 500kr värda de pengarna eller skulle en hitachi fungera lika bra förutom att jag har råd att dricka öl hela månaden istället för halva?

tack,

~ f

som är hungrig som saaaaatan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måset börja med att kolla vad för standrad din bärbara har först. Kan den hantera SATA? eller har den vanlig IDE?

Sen tror jag inte att det gör så revulutionerande prestandavinster på en bärbar dator att du kommer att märka de.. Det är väl som så att SATA är en modernare standrad helt enkelt och rent teoretiskt så har det en aning större prestanda (då det gäller gränsnittet, själva interna prestandandan på hårddisken kan inte ändras av IDE eller SATA).

Däremot så har jag i alla tider använd Seagate hårddiskar till datorer med kristiska krav (Ljud video etc..) Seagate har visat sig vara en synnerligen pålitlig hårddisktillverkare

Link to comment
Dela på andra sajter

Hitachi skulle jag definitivt undvika i största möjliga mån. Jag har sett väldigt, väldigt många kraschade 2.5" Hitachi - så de brukar lite skämtsamt kallas "hittat skit" i stället för det vanliga namnet... 😏

Seagate är däremot mycket bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

fan.

då kommer jag alltså inte ha råd med öl mot slutet av månaden.

och det är ert fel! 😏

tihi 😄

tack för hjälpen grabbar.

jag köper kanske en 80gb för straxt under två tyyyysen istället för 100gb för närmre tre, så får jag mej en seagate och öl. klarar mej ju bra på 40Gb just nu så det finns nog minne där så det räcker och blir över.

~ f

som nu är mätt och belåten efter lunch!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...