Jump to content
Annons

Hjälp mig välja synth


gum

Recommended Posts

Hej. Jag har just börjat spela i ett synthpopband och måste köpa en ny synth som är relativt lätt och smidig (och billig!). Är mest intresserad av begagnat då ekonomin är lite tajt. Jag kommer mest att spela bas, men kanske även lite syntstämmor och pads. Efter ha kollat runt lite så verkar det stå mellan dessa:

Alesis Micron

Fördelar: snuttig som få. vocoder. lätt.

Nackdelar: väl snuttig? liten klaviatur.

Roland JP-8000

Fördelar: sägs vara lättjobbad och inspirerande.

Nackdelar: ful som stryk

Roland Juno 106

Fördelar: högst coolhetsfaktor antar jag, då den är halvanalog.

Nackdelar: det känns lite labilt att gigga med en 20 år gammal synth...

Yamaha AN1x

Fördelar: om den verkligen avänder samma VA-syntes som min EX5:a så låter den ju bra. Anser jag.

Nackdelar: Fjantig på nåt vis =)

Så. Har ni några spontana kommentarer på detta? Vilken är det uppenbara valet? Är det kanske någon annan som skulle passa ännu bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudfrågan är väl en smaksak, men personligen gillar jag inte ljuden ur varken Micron eller Jp 8000 speciellt mycket. An1x är väl inte så pjåkig egentligen, förutom att den är lite småful (om det skulle spela nån roll).

Junon är ju snabbjobbad och gör nästan bara bra ljud. Tänk dock på att den är rätt stor och väger ca 10 kilo. Vet inte hur mkt du har hört från den men här har du lite ljudexempel från den om du vill. Låt inte åldern döma ut den, den pallar nog med rätt mycket, se däremot till att få ett väl fungerande ex. Ett vanligt fel på den är att man tappar en röst. Att tänka på är kanske att choruset är brusigt. Du borde kunna hitta en för mellan 3 och 4 tusen.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis micron är en sån där synt med himla bra specifikationer, men som inte kanske är så himla kul att programmera. Massa menydykning. Om du hittar begagnat till ett lågt pris kanske du till och med borde satsa på mina hatobjekt: microKorg och Korg MS2000. Dom går för himla lite pengar ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en kraftfull "riktig" synt som tammetusan kan låta som vad som helst.. Fett sprött plippeploppigt, mäktigt (Yo name it) så ska du leta efter en begagnad Kurzweil K2000 har en sån och har haft den sen 1992.. Det ljud som en K2000 kan frambringa kräver många andra syntar (V.A.S.T fixar wavtable, FM-syntes, Aditiv syntes, subtractive syntes, sampling/sampleplayer). 96 oscillatorer att tillgå.. Tänk dig ett monoljud byggt på 96 osscilatorer med blandade syntesformer. 😏

Det är inte världens mest lättprogramerade synt men du kan hitta en begagnad från 3500:- (jag gav 32.000:- för min 1992) och still going strong 😄

Massa (999) presets och ljud att ladda hem från nätet så du slipper med största sanorlikhet programera egna ljud.. 16 kanalers real/step sequencer är grädden på moset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Massa (999) presets och ljud att ladda hem från nätet så du slipper med största sanorlikhet programera egna ljud.. 16 kanalers real/step sequencer är grädden på moset.

Det är ju det som är skoj ju! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Massa (999)  presets och ljud att ladda hem från nätet så du slipper med största sanorlikhet programera egna ljud.. 16 kanalers real/step sequencer är grädden på moset.

Det är ju det som är skoj ju! 😏

Jamen visst.. Men det kan ju vara en hög tröskel att kliva över om man är ny.. Men vill man programera då finns massor algoritmer funktioner att gräva ner sig i.

Det följde med 2 tjocka böcker samt en video om hur man bygger egna ljud med sin K2000 då jag köpte min.. Minns att jag skrattade då jag läset "musicans manual" då den var full av matematiska formler och fourieranalyser kaosteorier etc hur man kunde manipulera ljud.

Inte för inte så är Kurzweils syntar välanvända inom film och videospelsbranschen 😄

Nu görs ju inte K2000 längre men dess V.A.S.T system lever vidare i nyare syntar

Vill man lyssna på hur det kan låta så kolla in K2600 ljuden på http://www.kurzweilmusicsystems.com/downloads.html?Id=1703 en K2000 låter i princip likadant. Faktum är att det är fullt möjligt att ladda ner ljud avsedda för K2500/k2600 och spela dom i en K2000 om man har tillräckligt med minne och skippar effektdelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

EX5 går för under 5000 har jag sett vid fler än 2 tillfällen, mycket bra!

Trinity V3 likaså under 5000 och också den mycket bra!

Korg MS2000 är en annan billig kandidat! Nordlead är väl billiga dom med, mycket bra likaså!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju lite på vilken sorts ljud du är ute efter... Vill du ha lite skitigare ljud är nog MS2000 ett bra val. Mer "cleant" ->NordLead. (-Fast nu förenklar jag nog det hela väl mycket kanske...?)

Jag har dock inte testat Ion/micron så jag vet inte vart de hamnar i den skalan...

Annars finns det ju fler "gamlingar"... Korg Polysix är en klassiker som är rätt så kompetent, och den brukar går för knappt 3000kr.

Håller med Neko om att du inte behöver oroa dig så mycket när det gäller stabilitet hos gamla synthar. Visst, du måste kanske kolla stämningen innan gigget (men det är du ju van vid som bassist antar jag? 😛 ), men annars borde det inte bli nåt mer problem. -Har haft med min gamla Polysix lite här och var utan bekymmer.

Och när det gäller "image" så är det ju absolut nåt äldre med mycket rattar som gäller! 😄

Skulle inte välja AN1x eller JP8000, de lät trist (iallafall enligt mig) redan när de var nya, och nu har utvecklingen när det gäller VA-syntes verkligen sprungit ifrån dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Neko om att du inte behöver oroa dig så mycket när det gäller stabilitet hos gamla synthar. Visst, du måste kanske kolla stämningen innan gigget (men det är du ju van vid som bassist antar jag? 😆 ), men annars borde det inte bli nåt mer problem. -Har haft med min gamla Polysix lite här och var utan bekymmer.

Och när det gäller "image" så är det ju absolut nåt äldre med mycket rattar som gäller! 🙂

Och vad gäller Juno 106 så behöver du knappt ens kolla stämningen. 🙂

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

EX5 går för under 5000 har jag sett vid fler än 2 tillfällen, mycket bra!

Tack för alla svar!

En EX5:a har jag redan, och jag skulle gärna använda den i bandet om den inte vägde 20kg plus flightcaset. Utan bil blir det rätt kämpigt =)

Därför tänkte jag i banorna AN1x (som använder samma VA?). Men å andra sidan är det ju lite trist att ha två likadana synthar när man kan köpa en ny.

Jag fingrade lite på Ion och Micron i en butik, men jag fick ingen riktig uppfattning. De tog mig inte precis med storm i alla fall. Rätt fina är de dock.

Det lutar faktiskt lite åt Junon... Den kanske är mysigast? Borde nog försöka testa en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. Leksaksynthar ni snackar om.. är det nån som över huvud taget fattar hur kompetent en Kurzweil K2000 egentligen är? Som jag sa.. för ca 3500:- hittar man en begagnad.. En killer ju... Kan låta som alla synthar ni nämner och dessutom skitsnabb i livesitiationer.

Jag fnyser år såna leksaker som Juno106.. Snacka om att begränsa sig mot enklare "analoga" pliplopp_plaststråk_pads ljud etc.. Huga..

Även en EX5 är ordentligt begränsad i sitt ljudomfång.. hrm.. 😕

edit: urk.. stava fel i brådrasket..

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

En EX5:a har jag redan, och jag skulle gärna använda den i bandet om den inte vägde 20kg plus flightcaset. Utan bil blir det rätt kämpigt =)

Därför tänkte jag i banorna AN1x (som använder samma VA?). Men å andra sidan är det ju lite trist att ha två likadana synthar när man kan köpa en ny.

Vad tycker du om din EX5? är själv i köpartankar 😆

Redigerat av TheQuo
Link to comment
Dela på andra sajter

En EX5:a har jag redan, och jag skulle gärna använda den i bandet om den inte vägde 20kg plus flightcaset. Utan bil blir det rätt kämpigt =)

Därför tänkte jag i banorna AN1x (som använder samma VA?). Men å andra sidan är det ju lite trist att ha två likadana synthar när man kan köpa en ny.

Vad tycker du om din EX5? är själv i köpartankar 😆

Jag gillar den! Stort klaviatur med supersköna (men "syntiga") tangenter. Låter riktigt, riktigt bra i mina öron. Den är rolig att spela på, men inte så inspirerande att arbeta med i produktionssammanhang kanske. Allt är lite för krångligt och det finns för mycket irriterande begränsningar. Men så kan man ju få den förhållandevis billigt begagnad numera. 5-6 tusen är den lätt värd. Jag betalade 10000 för några år sen, och när den lanserades gick det ju på runt 30000 😄

Problemet är väl att den inte riktigt håller som workstation, och som ljudmodul är den ju rätt stor alltså. Jag använder den mest att bara spela och öva på.

Sen har den ju en hängiven skara fans som dyrkar den fortfarande. Kolla in www.ex5tech.com. Jag antar att den har mycket mer att ge om man har tålamod och ger den en chans, vilket jag inte riktigt har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

En EX5:a har jag redan, och jag skulle gärna använda den i bandet om den inte vägde 20kg plus flightcaset. Utan bil blir det rätt kämpigt =)

Därför tänkte jag i banorna AN1x (som använder samma VA?). Men å andra sidan är det ju lite trist att ha två likadana synthar när man kan köpa en ny.

Vad tycker du om din EX5? är själv i köpartankar 😎

Jag gillar den! Stort klaviatur med supersköna (men "syntiga") tangenter. Låter riktigt, riktigt bra i mina öron. Den är rolig att spela på, men inte så inspirerande att arbeta med i produktionssammanhang kanske. Allt är lite för krångligt och det finns för mycket irriterande begränsningar. Men så kan man ju få den förhållandevis billigt begagnad numera. 5-6 tusen är den lätt värd. Jag betalade 10000 för några år sen, och när den lanserades gick det ju på runt 30000 😎

Problemet är väl att den inte riktigt håller som workstation, och som ljudmodul är den ju rätt stor alltså. Jag använder den mest att bara spela och öva på.

Sen har den ju en hängiven skara fans som dyrkar den fortfarande. Kolla in www.ex5tech.com. Jag antar att den har mycket mer att ge om man har tålamod och ger den en chans, vilket jag inte riktigt har gjort.

Okej...har hört av många att den inte är en bra workstation. Men vad ska man med en workstation, sequenser om man spelar live?

Redigerat av TheQuo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en AN1X. Den är knappast småfjantig som nån sa... 😎

Den är tyskt gedigen och slimmad på samma gång. Klaviaturet är riktigt skönt.

Men på grund av alla sköna pluggar så är det sällan jag använder den interna delen...

Känns som jag håller på att växa ur den...

Har själv funtat på CS6x. Kan den vara nått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du väl ändå kamma dig.

Ok då Jag kammar mig 🙂 .. Men jag minns känslan då jag köpte min flåny för 32.000:- med sampleoption, 32 MB RAM och hela 105 MB intern SCSSI hårddisk 🙂 och allt.

Under slutet av 80-talet så var Kurzweil en synt som räknades in i samma klass som t.ex NED Synclavier och Fairlight faktiskt.. Det var en sån där "måste ha" synt som man inte behövde punga ut en mille för.

Sen kom ju det deras "nu kan alla ha en Kurz-synt" K2000 1992 då.. Då var jag snabb som en iller att skaffa min.

Det som var coolt med den var att den hadde ett stort jogwheel precis som Synclavier etc. Bara namnet Kurzweil stod för kvalitet i sig.. I denna tid ansågs japanska syntar som Korg , Roland etc bara stå för plast och billighet. Tiderna ändras och numera verkar folket vilja ha tillbaks retroprylar. Analogt och mycket rattar ska det vara..

Men jag står fortfarande fast vid att en Kurzweil är en av det mest väljudande syntar man kan få tag i om man är ute efter ett brett ljudspectra... Samtidigt har den en egen ljudsjäl i och med sin avancerade V.A.S.T motor.

Inte för inte så är det nog fler än Bo Kasper som använder en K2000 eller vad sägs om t.ex: Robert Miles, Pink Floyd, Jean Michael Jarre, Depeche Mode, Hardfloor, Tori Amos, Stevie Wonder, Nick Rhodes (Duran Duran), Bon Harris (Nitzer Ebb), Front Line Assembly, KMFDM, LTJ Bukem, Nine Inch Nails, Massive Attack, Tangerine Dream, Laurent Garnier, and Luther Vandross.

Mer info om denna missförstådda drömsynth finns på http://www.vintagesynth.com/kurzweil/k2000.shtml

Att man dessutom kan hitta en begagnad för under 3000:- gör den till ett absolut fynd i dag som jag garanterar att ingen ångrar 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja rattarna tillhör det förgånga (och man saknar dom inte på en K2K heller) . Men är det expressions och möjlighet att variera ljudet live så har nog K2K det som krävs om det behövs. Aftertoch, velocity, alla controlers kan progarmeras hur som helst och styra vad som helst.. Utgå från att du bara har 2 händer och 2 fötter. Du har fullt upp med alla lemmar om du vill tweaka ljud live 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man ska utgå ifrån vad man hört andra säga, så tror jag att det ligger mycket i vad Hegobald säger. Kurzweil har i mina ögon alltid stått för nånting ganska så exklusivt, och dess modulations- och ljudtweakningsmöjligheter var åtminstone omtalade i slutet på 90-talet... Många synthband använde dom för dess "elaka"/hårda ljud, och bra filteralgoritmer...

Men visst, hade de bara slängt dit en bunt rattar så hade de garanterat sålt mycket bättre idag!

Jag lärde sig substraktiv syntes på en Korg M1 <- inte en ratt så långt ögat når! Så visst klarar man sig utan dom, men det är himmelens mycket enklare med... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...