Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej jag har kollat runt lite pÄ forumet och det sÀgs ibland att man ska "A/B micka".

Vad sjutton betyder det? :rolleyes:

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Det Àr nÀr man anvÀnder tvÄ riktade mikrofoner placerade bredvid varandra mot en ljudkÀlla. Det anvÀnds för att fÄ en bra stereobild och tydlig riktning mellan ljudkÀllorna. AnvÀndbart om man ska Äterge stora ljudfronter, t.ex en körinspelning eller en symfoniorkester.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Om du stÄr 3 meter ifrÄn ljudkÀllan sÄ kanske 2 meter mellan mikrofonerna vore lagom. Jag tror trombonisten har skrivit i tidningen och nÄgonstans pÄ sidan om det hÀr.

Ändrar mig, rundtagande mikrofoner fungerar bĂ€ttre.

En snabb googling gav mig det hÀr: http://www.sttf.se/proscen/Ljudskola5.pdf

Jag har inte lÀst det utan litar givet pÄ att allt som finns pÄ nÀtet Àr genuin kunskap. UngefÀr som Bamses skola.

Postat

Det blev inte helt rÀtt i nÄt av svaret ovan. Jag fÄr försöka.

A/B bygger pÄ rundupptagande mikrofoner, Àven kallad omni. Det anvÀnds för att göra stereoinspelning av till exempel symfoniorkestrar, men man kan anvÀnda det pÄ andra saker ocksÄ men inom pop o rock Àr det ovanligt.

Jag sÀtter upp tvÄ omni-mickar pÄ en stereoskena, och sÄ upp i luften en bra bit. NÄgra meter bakom dirigenten. Funkar pÄ smÄ och stora orkestrar, körer, storband, konsertflygel, allt möjligt akustistiskt. Det svÄra Àr att sÀtta mickarna pÄ precis rÀtt stÀlle. Det gÀller att lyssna noga. Hittar man precis rÀtt stÀlle sÄ behövs ofta inget mer, klart för CD. Det gÀller att balansera ocksÄ för att fÄ med lagom mycket av efterklangen i lokalen. SÄ om rummet lÄter dÄligt Àr det inget bra alternativ att anvÀnda A/B.

AvstÄndet mellan mickarna beror pÄ mÄnga olika saker, men en knapp halvmeter brukar vara en bra början. Det kan skilja frÄn kanske 3 decimeter upp till 2 meter eller sÄ beroende pÄ.

G.

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Och parallellt.

Postat
man kan anvÀnda det pÄ andra saker ocksÄ men inom pop o rock Àr det ovanligt.

AB-teknik Àr vÀldigt vanligt förekommande inom pop och rock som overhead pÄ trummor.

Postat
man kan anvÀnda det pÄ andra saker ocksÄ men inom pop o rock Àr det ovanligt.

AB-teknik Àr vÀldigt vanligt förekommande inom pop och rock som overhead pÄ trummor.

Om man vill ha en bredare stereobild Àn vad XY mickning ger. Jag föredrar sjÀlv AB om jag inte spotmickar cymbalerna. 3:1 regeln Àr ganska viktig att tÀnka pÄ för att eliminera fasfel. Dvs 3m mellan mickar om du har 1m till ljudkÀllan.

Postat

NÀr vi spelade in en platta med mitt förra band roade vi oss med att spela in en hel del instrument med AB-mickning. Till exempel austiska gitarrer, elgitarrer, piano, körsÄng etc. Om man gör det i ett bra rum fÄr man ett vÀldigt hÀftigt resultat. Det kan nÀstan kÀnnas som om man sitter i rummet nÀr man lyssnar pÄ musiken.

Postat
3:1 regeln Àr ganska viktig att tÀnka pÄ för att eliminera fasfel. Dvs 3m mellan mickar om du har 1m till ljudkÀllan.

Vill inte va petig men du menar 1m mellan mickar om du har 3m till ljudkÀllan va? =]

AB Àr onekligen bland det vanligaste pÄ överhÀng frÀmst just för att det ger en bra klang. Dock ger det inte lika tydliga riktningsangivelser och det kan lÀttare uppstÄ fasfel. Just fasfelen Àr en stor del av orsaken till att mÄnga tycker bÀtter om klangen i AB sÄ det Àr bara att lyssna och kÀnna efter.

Postat

Om man har möjlighet sÄ tycker jag att man bör testa Blumlein som enligt mig ger en mycket bred och bra stereobild. HÀr anvÀnds tvÄ mikar (Ättor) som placeras i kryss gÀrna top mot top, den övre miken hamnar dÄ upp och ner.

Postat (redigerat)

AnvÀnder uteslutet X/Y nÀr jag mickar överhÀng pÄ trummor.

slipper fasfel och sĂ„ rĂ€cker det med ett stativ ocksĂ„ 😛

Med njure/supernjure pattern pÄ mickarna

Redigerat av sounden
Postat (redigerat)
Det blev inte helt rÀtt i nÄt av svaret ovan. Jag fÄr försöka.

A/B bygger pÄ rundupptagande mikrofoner, Àven kallad omni. Det anvÀnds för att göra stereoinspelning av till exempel symfoniorkestrar, men man kan anvÀnda det pÄ andra saker ocksÄ men inom pop o rock Àr det ovanligt.

Jag sÀtter upp tvÄ omni-mickar pÄ en stereoskena, och sÄ upp i luften en bra bit. NÄgra meter bakom dirigenten. Funkar pÄ smÄ och stora orkestrar, körer, storband, konsertflygel, allt möjligt akustistiskt. Det svÄra Àr att sÀtta mickarna pÄ precis rÀtt stÀlle. Det gÀller att lyssna noga. Hittar man precis rÀtt stÀlle sÄ behövs ofta inget mer, klart för CD. Det gÀller att balansera ocksÄ för att fÄ med lagom mycket av efterklangen i lokalen. SÄ om rummet lÄter dÄligt Àr det inget bra alternativ att anvÀnda A/B.

AvstÄndet mellan mickarna beror pÄ mÄnga olika saker, men en knapp halvmeter brukar vara en bra början. Det kan skilja frÄn kanske 3 decimeter upp till 2 meter eller sÄ beroende pÄ.

G.

men risk för att vara ytterligare petig sÄ var det lite felaktighter i ovanstÄende ocksÄ.... för att inte sjÀlv röra till det ytterligare sÄ fick jag leta fram min gamla stereoteknikbok frÄn PiteÄ.

A/B- stereo Àr tidsskillandsstereo dvs bygger pÄ att ljudet tar olika tid för att nÄ mikrofonerna till skillnad mot X/Y vilka sitter i samma punkt o bygger pÄ nivÄskillnad mellan vÀnster och höger. Mikrofonerna Àr riktade rakt mot ljudkÀllan och för att fÄ full stereobredd mÄste tidskillanden vara minst 3ms vilket motsvarar ca 1m. Ju nÀrmare man Àr ljudfÀltet desta mindre avstÄnd mellan mickarna, ju lÀngre ifrÄn desta mer kan man sÀra pÄ mikrofonerna.

NÀr det gÀller mikrofonval kan man anvÀnda bÄde njure, kula och Ätta. I de flesta inspelningar jag gjort har jag anvÀnt njure.

Vid stora orkestrar och körer kan det hÀnda att man inte kan tÀcka in hela orkestern med 2 mickar. dÄ sÀtter man helt enkelt in en tredje i mitten A-B-C panorerad V-M-H. Det förekommer Àven fyra (eller fler) mikrofoner och dessa panoreras dÄ som en solfjÀder.

A/B ger en bÀttre klangbild Àn X/Y men har lite dÄlig monokompatilibet.

NÀr det gÀller OH pÄ trummor sÄ anvÀnder jag oftast A/B men mÄnga tycker att X/Y Àr bÀttre hÀr speciellt ifall trumsetet Àr bredare pÄ trummisens högra sida (mÄnga golvpukor) DÄ Àr det risk att virveln hamnar för mkt i den en OH-micken eftersom den Àr nÀrmare den Àn den andra.

3:1 regeln gÀller inte hÀr utan vid nÀrmickning av t.ex. pukor. Om micken Àr 10 cm frÄn en puka sÄ skall det vara minst 30 cm till nÀsta mick för att man skall fÄ tillrÀcklig seperation mellan de olika ljudkÀllorna..

Mattias

Redigerat av Audiorent
MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
3:1 regeln Àr ganska viktig att tÀnka pÄ för att eliminera fasfel. Dvs 3m mellan mickar om du har 1m till ljudkÀllan.

Vill inte va petig men du menar 1m mellan mickar om du har 3m till ljudkÀllan va? =]

Nope, han menar 3m mellan mickarna, om avstÄndet till kÀllan Àr 1m.

men det Àr en grundregel, o som de flesta grundregler fÄr man lyssna sig fram till vad som blir bÀst vid varje tillfÀlle.

Redigerat av MrPhil
Postat (redigerat)

men det Àr en grundregel, o som de flesta grundregler fÄr man lyssna sig fram till vad som blir bÀst vid varje tillfÀlle.

men som jag sa innan den regeln (3:1) har ju inget med A/B-micking att göra.......

faller ju lite pÄ sin orimlighet. Ambienceparet som man har 50 m ner i lokalen kan man ju inte gÀrna ha 150 m i mellan !!

trevligt att du kör soundscape förresten.... vÀrldens stabilaste inspelningsytem. Det finns stunder nÀr man verkligen Ängra att man gick över till PT... blev lite OT nu... förlÄt

Redigerat av Audiorent
Postat

Om man har en stereomick, directive angle: 90 eller 120 grader switchable. Finns det nÄgon tummregel för avstÄng i höjd och avstÄnd frÄn ljudkÀllan?

Postat

Lite olika frÄn fall till fall. Vanligvis sÄ Àr det inte fel med att fÄ upp dem lite i höjd om man spelar en orkester i en sal med stor takhöjd o bra klang (typ konserthus). Om det Àr inspelning av enskilda instrument vi pratar om sÄ finns det lite riktlinjer beroende pÄ vad det Àr för instrumnet. Framförallt skall du gÄ runt o lyssna. En stereomick Àr ju en upptagning sÄsom du sjÀlv skulle hört sÄ nÀr du hittar ett stÀlle som lÄter bra, stÀll micken dÀr! NÀr det gÀller avstÄnd till ljudkÀllan sÄ fÄr du ju med mer av rummet ju lÀngre ifrÄn du Àr Har du inget rum som lÄter bra sÄ Àr det ingen hit!.

nÀr det gÀller 90 eller 120 grader vid x/y-mickning sÄ fÄr du full bredd vid 120-135 grader medan 90 grader ger en ganska bred stereokÀnsla. Men en allför stor bredd vid X/Y-mickning kan ge lite konstiga bi effekter (ping-pong).

Matte

Postat (redigerat)
trevligt att du kör soundscape förresten.... vÀrldens stabilaste inspelningsytem.

Synd att det körs pĂ„ MS Windows dĂ„... 😳

Redigerat av sounden
Postat
trevligt att du kör soundscape förresten.... vÀrldens stabilaste inspelningsytem.

Synd att det körs pĂ„ MS Windows dĂ„... 😳

ja det Àr MS DOS som gÀller!

Postat

HÀpp. Fel hade jag bÄde hÀr och dÀr. Ber om ursÀkt.

Rekommenderar lÀsning pÄ DPA-s hemsida. Leta er ner pÄ Microphone University och sedan vidare till Stereo Techniques.

http://www.dpamicrophones.com/

Gunnar.

Postat

Synd att det körs pÄ MS Windows dÄ... :rolleyes:

nu var det ju A/B mickning vi prata m hĂ€r men jag kan inte lĂ„ta bli...... PĂ„ 10 Ă„rs flitigt anvĂ€ndade av Soundscape sĂ„ jag jag inte haft en endaste krash... Å dĂ„ Ă€r jag Ă€ndĂ„ expert pĂ„ att fĂ„ program att hĂ€nga sig... Man behöver inga musiktrimmade datorer utan man ka ta vilken skitdator som helst. SSHDR tror jag rullar fint pĂ„ en 486:a !

ursÀkra att jag föll frÄn Àmnet ...

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)

men som jag sa innan den regeln (3:1) har ju inget med A/B-micking att göra.......

faller ju lite pÄ sin orimlighet. Ambienceparet som man har 50 m ner i lokalen kan man ju inte gÀrna ha 150 m i mellan !!

trevligt att du kör soundscape förresten.... vÀrldens stabilaste inspelningsytem. Det finns stunder nÀr man verkligen Ängra att man gick över till PT... blev lite OT nu... förlÄt

http://industryclick.com/magazinearticle.a...65366&siteid=15

Nu fĂ„r vi ta av oss nattmössan tror jag 🙂

"SPACED A spaced, or AB, stereo pair (see Fig. 9) consists of two identical microphones placed several feet apart and aimed directly at a sound source. The mics can have (or be set to) any polar pattern, but obviously the pattern must be the same for each mic. In addition, to maintain consistency of pickup, the mics are usually positioned parallel to one another. Not surprisingly, the stereo spread increases with the distance between the two mics.

When positioning spaced pairs, it's helpful to heed the 3-to-1 rule, which states that the distance between the mics should be at least three times the distance between the mics and the source. (For more information, see "Recording Musician: Avoiding Phase Cancellation" in the July 1997 issue of EM.) In practice, though, following the 3-to-1 rule sometimes results in too large a "hole" in the center of the image, especially with widely spaced pairs aimed at large ensembles."

Oftast Àr det nog inte tÀnkt att anvÀnda 50m frÄn kÀllan.

DĂ€remot har du HEELT rĂ€tt i att Soundscape Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta ljudinspelningssystem! 😏

Redigerat av MrPhil
Postat (redigerat)

Nu bara mÄste jag komma in igen.

3:1 - regeln har absolut inget med AB eller nÄgon annan stereouppsÀttning att göra! Den som skriver det, till exempel i citatet ovan, har helt fel. Den som skrivit det Àr tyvÀrr ute och cyklar ordentligt nÀr han blandar ihop avstÄndet mellan delarna i ett spaced pair med 3-to-1 regeln.

3:1 - handlar om nÀr man vill spela in olika ljudkÀllor med varsin mikrofon. DÄ Àr det en ganska bra tumregel. Om avstÄndet frÄn Pelle till hans mik Àr 1 meter, sÄ rÀkna med att nÀsta mik som Stina sjunger i bör vara 3 meter bort. Avsikten Àr att ljudet som spiller in i Stinas mik inte skall störa ljudet i Pelles och skapa en kamfiltereffekt. Men det Àr som sagt bara en tumregel.

A/B och X/Y och ORTF och andra uppsÀttningar Àr menade att spela in EN ljudkÀlla med EN mik. De handlar om att skapa en stereomik av flera element. En ganska stor mik visserligen, men avsikten Àr att varje element skall spela in hela ljudkÀllan. Alla instrumenten hörs i bÀgge mikrofonerna i ett A/B-par. LjudkÀllan kan vara mycket stor, en symfoniorkester till exempel, utan att avstÄndet mellan mikarna i ett A/B-par behöver vara sÀrskilt stort. Jag har vanligen kring en halvmeter vilket kanske kan sÀgas vara ett "europeiskt" avstÄnd. I USA verkar man gÀrna ha 2 meter eller mer.

Det finns standarduppsÀttningar med fler Àn tvÄ mickar. Decca tree Àr en sÄdan, och uppstÀllningen med tre omni i rad framför orkestern Àr ocksÄ rÀtt vanlig. Ingen av dem Àr vÀl i egentlig mening det man bör kalla för A/B men det finns nog de som har en annan syn Àven pÄ det.

G.

Redigerat av trombonisten
Postat

Off topic:

Å dĂ„ Ă€r jag Ă€ndĂ„ expert pĂ„ att fĂ„ program att hĂ€nga sig... 

DĂ„ Ă€r jag sĂ€kert mer expert, dĂ„ jag kraschade Soundscape efter en vecka. 😆

Men jag tycker ÀndÄ att systemet Àr det mest pÄlitliga.

On topic:

Jag Àr helt inne pÄ Audiorent och trombonistens linje, dvs. nÄgra meter mellan mikrofonerna för ett A/B-par.

Postat (redigerat)

Tack trombonisten!!!.

Skulle kommentera det dĂ€r med 3:1 innan men hade inte tid och nu hann du före sĂ„ dĂ„ slapp jag. Ännu ett exempel pĂ„ att man inte skall tro pĂ„ allt som stĂ„r pĂ„ Internet. Tjusningen med internet Ă€r ju att det drivs av en massa glada amatörer (som vi) men det Ă€r ju ocksĂ„ nĂ„got man mĂ„ste ta i beaktande innan man tar all fakta för given.

I det hÀr fallet sÄ stupar ju det hela pÄ sin orimlighet om man tÀnker efter.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Postat

Tack tack.. Nu har jag lÀrt mig en sak, och sen lÀrt mig att det var fel och sen lÀrt mig det rÀtta.

Postat
3:1 - handlar om nÀr man vill spela in olika ljudkÀllor med varsin mikrofon. DÄ Àr det en ganska bra tumregel. Om avstÄndet frÄn Pelle till hans mik Àr 1 meter, sÄ rÀkna med att nÀsta mik som Stina sjunger i bör vara 3 meter bort. Avsikten Àr att ljudet som spiller in i Stinas mik inte skall störa ljudet i Pelles och skapa en kamfiltereffekt. Men det Àr som sagt bara en tumregel.

Helt rÀtt. Men vid inspelning av ett trumset med A/B-mikning sÄ Àr det mycket anvÀndbart att anvÀnda sig av just 3:1-regeln, eller i alla fall att ha den i Ätanke.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.