Jump to content
Annons

vad behövs?


MudPie

Recommended Posts

Hej...det är så att jag har blivit sugen på att göra mig en egen hemmastudio med hjälp av datorn och andra saker.

Själv så spelar jag gitarr, bas, trummor och lite ukulele men vet nästan ingenting angående själva inspelningsbiten.

Jag vill kunna spela ett instrument åt gången och spela in det i datorn för att senare kunna mixa ihopp det till en låt. Men jag vill även kunna ringa några kompisar för att kunna spela in allt samtidigt (men på olika kanaler för att kunna mixa dom som jag vill) och ev då även med sång.

Vad behöver jag för att kunna göra detta?? och hur gör man sen???

Jag har en ny fungerande dator som tyvärr saknar ljudkort (vägrar kalla det inbyggda ett riktigt).

Jag har funderat lite och kommit fram till att jag behöver ett redigeringsprogram såsom cubase, ett ljudkort med åtminstånde 8 ingångar...men behöver jag även en mixer för att få ihop det hela...

(låg budget)

Uppskattar noobiga svar...Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det finns tusen trådar om detta- här kommer väll ett slags standardsvar-

M-audio 1010lt, ljudkort med 8 in-8ut. 1995 kr

sen behöver du något som förstärker mellan mickarna och ljudkortet. en mixer med subgrupper eller direct out. alternativt en åttakanalers micpreamp.

lite mickar

Studio projects b1 kondensator mick för sång, ak gitarr ukelele m.m 995 kr

shure sm57 för virvel, pukor, gitarrförstärkare och annat. kan vara ett bättre alternativ att sjunga i än b1 om det är vid live.

detta är bara två olika mickar, kan behövas en baskaggemick. Jam säljer en billig mick av deras eget märke jjlabs. den kostar 800 kr och funkar nog för dina mål.

du kanske borde kompletera med en till B1:a så du kan använda båda som överhäng till trummor.

elbas lajnas ofta ut genom en DI-box. behringer har billiga för 400 kr.

program: finns massa olika. har du pc så blir cubase bra för dig. det finns olika utgåvor. SE, SL, SX. de kostar mellan 1300 och 7500 kr.

Glöm inte att tänka på pengar till stativ och kablar. tråkigt att komma på i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket...har bara en fråga till...

sen behöver du något som förstärker mellan mickarna och ljudkortet. en mixer med subgrupper eller direct out. alternativt en åttakanalers micpreamp.

Har du ngt förslag på en sådan...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett sånt här ljudkort: Presonus Firepod med 8 micingångar (dvs du behöver ingen mixer). 7995 kr

Ett trummickpaket från jam för 2000 kr

2-3 Shure SM57:or för gitarr och bas á 995 kr

En stormembrans kondensatormickrofon t ex Studio Projects B1 995 kr

Med denna setup så kommer du långt.

Får du pengar över så kan du ju köpa ett par Tapco S5 monitorer för att få bra lyssning. 4000 kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack...trots att det var lite väl dyrt...

finns det något billigare alt?

Det som framförallt gör att det blir dyrt är att du vill kunna spela in ett helt band samtidigt och allt på separata kanaler. Många preamps och många mickar blir det.

Vad har du för budget då?

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Blackbird (oregistrerad)

ja är i samma läge.... men om ja köper en mixer (BEHRINGER EURORACK UB1002, tex), hur kopplar ja in den till datorn sen :rolleyes: ?? ja har en bärbar pc...

(ja har ett sugigt m-adio fast track ljudkort)

sen undrar ja om de är ett bra val att köpa en TSM MT170 och en shure sm57?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja är i samma läge.... men om ja köper en mixer (BEHRINGER EURORACK UB1002, tex), hur kopplar ja in den till datorn sen  ?? ja har en bärbar pc...

(ja har ett sugigt m-adio fast track ljudkort)

fasttrack har ju bara en mickingång. då är det bättre att köpa en separat mickpreamp- finns flera olika tex behringer, alto, studio projects med priser från 600 kr upp till massa mer.

sen undrar ja om de är ett bra val att köpa en TSM MT170 och en shure sm57?

sm57a är ett bra köp.

när det gäller stormembransmick i tusenkronorsklassen så bör du nog satsa på en studio projects b1. kostar 995 kr och fick bäst i test i studios test för mickar i sin prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren...har nu hittat vad som blir optimalt för mig...(ni för gärna stoppa mig ifall ni ser att det inte fungerar. 😛 )

Som ljudkort........E-mu 1820...för ca 3400:-...då får man med cubase och alla andra program som tänkas behövas.

Dvs...jag hoppar mixern och kör med en mjukvarevariant istället...

Sen så kollar jag på lite blandade mikar mer tar och köper dom senare...Men det lutar åt några shure sm 57 och några andra lite billigare på musikbörsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren...har nu hittat vad som blir optimalt för mig...(ni för gärna stoppa mig ifall ni ser att det inte fungerar. :rolleyes: )

Som ljudkort........E-mu 1820...för ca 3400:-...då får man med cubase och alla andra program som tänkas behövas.

Dvs...jag hoppar mixern och kör med en mjukvarevariant istället...

Sen så kollar jag på lite blandade mikar mer tar och köper dom senare...Men det lutar åt några shure sm 57 och några andra lite billigare på musikbörsen.

Det ljudkortet har bara 6 ingångar så du kan max spela in 6 spår på en gång dessutom har den bara 2 preamps vilket betyder att du behöver 4 preamps till för att kunna spela in på 6 kanaler samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har du rätt i...eftersom jag ska mika upp förstärkare, trummor och sång så behöver jag egentligen bara mikingångar (med inbyggd preamp) och många 1/4" utgångar...finns det egentligen någon sådan produkt?...jag har iaf inte hittat ngn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...