johant Postat 1 november 2005 Postat 1 november 2005 Jag skulle vilja anvĂ€nda en autotuner live. FrĂ€mst för att komma Ă„t den röstförvrĂ€ngning som sker. Nej, jag pratar inte om cher-effekten, utan om att rösten 'syntetiseras' lite grand. (Typ som cher lĂ„ter, fast utan dom kantiga hoppen mellan olika toner). Jag anvĂ€nder i dagslĂ€get pitch-correction-pluggen i logic. Men skulle vilja ha en mjukvara/hĂ„rdvara som kan anvĂ€ndas live, dĂ€r man sjunger, samtidigt som man spelar den ton som man vill att rösten skall korrigeras till pĂ„ en keyboard. Logics pitch-correction funkar i dagslĂ€get inte, eftersom den inte tar nĂ„gon melodi som input. Skulle antares' autotuner funka bra live för det syftet, eller Ă€r den för lĂ„ngsam? Ăr microKorg en ren vocoder, eller kan man fĂ„ ett resultat som liknar en autotuner?
nossbokaj Postat 1 november 2005 Postat 1 november 2005 (redigerat) Jag har testat spela in med Antares pÄslagen i monitorn och det funkade bra i alla fall. Dock inte med keyboard som du pratar om. Redigerat 1 november 2005 av nossbokaj
Hans Postat 1 november 2005 Postat 1 november 2005 Hej! Jag föstÄr precis vad du menar! Om det bara Àr sjÀlva effekten du vill Ät kan du kanske uppnÄ denna och Àn bÀttre med vanliga effekter som chorus & Co! Antares VST gÄr vÀl inte att köra live? Autotune finns i extren rack-box som sÀkert Àr jÀttebillig begagnat numera!
johant Postat 2 november 2005 TrÄdstartare Postat 2 november 2005 Jag har testat spela in med Antares pÄslagen i monitorn och det funkade bra i alla fall. Dock inte med keyboard som du pratar om. BestÀmmar man alltsÄ i förvÀg vilka toner den skall korrigera till, eftersom man inte spelar tonerna pÄ keyboarden? PoÀngen Àr alltsÄ att den Àr tillrÀckligt snabb att korrigera i mjukvaruversion?
Hans Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 Hej! Ăr det inte just det som Ă€r det specialla med TDM? Att det funkar i realtid, d.v.s. live? det
johant Postat 2 november 2005 TrÄdstartare Postat 2 november 2005 Det Àr inte en vocoder du vill ha? Kanske. Det Àr det jag försöker komma fram till hÀr. Jag vill inte ha en ren robotröst (typ Kraftwerk). Men jag antar att en vocoder kan lÄta pÄ mÄnga sÀtt. Att den korrigerar till den ton man vill ingÄr vÀl i en vocoder, eftersom man mÄste spela minst en ton pÄ synten samtidigt som man sjunger? SÄ det Àr ju bra. Men jag vill att det skall lÄta ganska röstlikt och inte för syntetiskt, och dÀr kanske vocodern gÄr bort?
johant Postat 2 november 2005 TrĂ„dstartare Postat 2 november 2005 Hej! Jag föstĂ„r precis vad du menar! Om det bara Ă€r sjĂ€lva effekten du vill Ă„t kan du kanske uppnĂ„ denna och Ă€n bĂ€ttre med vanliga effekter som chorus & Co! Antares VST gĂ„r vĂ€l inte att köra live? Autotune finns i extren rack-box som sĂ€kert Ă€r jĂ€ttebillig begagnat numera! Det kanske funkar med chorus, men jag vill fortfarande ha pitch correction (kanske var lite otydlig dĂ€r). Ăr rack-boxen frĂ„n antares? Har du nĂ„got modellnummer pĂ„ den?
booster (oregistrerad) Postat 2 november 2005 Postat 2 november 2005 Tjena Kolla in dessa: http://www.antarestech.com/products/avp.shtml http://www.antarestech.com/products/atr1a.shtml /J
hegobald Postat 4 november 2005 Postat 4 november 2005 Autotune kom först som en hĂ„rdvaruburk att anvĂ€nda t.ex live.. Se hĂ€r. Menar du att du vill anvĂ€nda autotune i din dator live eller hur menar du??? đ
Lindeberg Postat 4 november 2005 Postat 4 november 2005 Vocoder kan lÄta vÀldigt mÀnsklig om du sköter den rÀtt; mÄnga band, lite noise och lite portamento i carriern. Autotune live kommer bli vÀldigt svÄrkontrollerad. SÄ Àven vocoder faktiskt, eftersom mycket handlar om finlir i modulatorn.
johant Postat 9 november 2005 TrÄdstartare Postat 9 november 2005 Kolla in dessa: http://www.antarestech.com/products/avp.shtml http://www.antarestech.com/products/atr1a.shtml BÄda dom funkar att spela midi live, sÄ pÄ sÄ sÀtt uppfyller dom mina krav. Har du nÄgon erfarenhet av hur dom lÄter live?
johant Postat 9 november 2005 TrÄdstartare Postat 9 november 2005 Vocoder kan lÄta vÀldigt mÀnsklig om du sköter den rÀtt; mÄnga band, lite noise och lite portamento i carriern.Autotune live kommer bli vÀldigt svÄrkontrollerad. SÄ Àven vocoder faktiskt, eftersom mycket handlar om finlir i modulatorn. Pitch correction-pluggen i logic lÄter utmÀrkt pÄ inspelad sÄng, enligt min smak. Vad menar du med att autotune live Àr svÄrkontrollerad?
johant Postat 9 november 2005 TrÄdstartare Postat 9 november 2005 Menar du att du vill anvÀnda autotune i din dator live eller hur menar du??? Jag vill sjunga live, samtidigt som jag spelar en melodi pÄ en keyboard, sÄ att en auto-tuner (mjuk- eller hÄrdvara) korrigerar min sÄng till den ton som spelas pÄ keyboarden för tillfÀllet. Antares har hÄrdvara som klarar det. Men frÄgan Àr om deras mjukvara funkar för det syftet? Och hur lÄter det live (mjuk- resp. hÄrdvara), jÀmfört med att applicera auto-tuner pÄ en sÄng-fil?
Lindeberg Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 (redigerat) Vad menar du med att autotune live Ă€r svĂ„rkontrollerad? SvĂ„rt att sjunga bra nĂ€r en maskin ligger och korrigerar. Bara sĂ„. đ edit: ...och att Autotune inte Ă€r lika "bestĂ€md" i korrigeringen som till exempel en vocoder. Autotune Ă€r ju inte skapad för att göra det du vill, egentligen. DĂ€rför tror jag en vocoder skulle passa bĂ€ttre. Redigerat 9 november 2005 av Dumb Dan
hegobald Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Jag hÄller med Dumb Dan.. Det Àr helt klart en vocoder du verkar beskriva i dina behov.. Men det Àr en vocoder med mÄnga band. En MicroKorg har alldeles för fÄ band för att lÄta sÄ bra som du beskriver. Vill du ha körer ocksÄ? AllstÄ att du ska kunna spela ackord? Vet att Digitech hade nÄn hÄrdvarupryl för en massa Är som kunde styras frÄn keyboard live.. Kommer ite ihÄg vad den hette.. Men dom torde vara billiga begagnade. Vocalizer eller nÄt sÄnt.. Hmm..
mornel Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Vet att Digitech hade nÄn hÄrdvarupryl för en massa Är som kunde styras frÄn keyboard live.. Kommer ite ihÄg vad den hette.. Men dom torde vara billiga begagnade.Vocalizer eller nÄt sÄnt.. Hmm.. Digitech Talker. Den pÄstÄs ocksÄ vara den hemliga maskinen som gjorde effekterna i Chers Believe. I alla fall enligt den hÀr artikeln.
hegobald Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Vet att Digitech hade nÄn hÄrdvarupryl för en massa Är som kunde styras frÄn keyboard live.. Kommer ite ihÄg vad den hette.. Men dom torde vara billiga begagnade.Vocalizer eller nÄt sÄnt.. Hmm.. Digitech Talker. Den pÄstÄs ocksÄ vara den hemliga maskinen som gjorde effekterna i Chers Believe. I alla fall enligt den hÀr artikeln. NÀe.. Det var inte den jag tÀnkte pÄ.. Den hÀr prylen har nog funnits i 10~15 Är i alla fall.. Vet att en del dansband gÀrna anvÀnde den live för att fixa körer det var det den var bra pÄ. Sen kunde ackorden styras via MIDI. Svart halvracksformat med dispaly och lÄssaskeyboard ala TB303 ungefÀr.
Linus Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Vet att Digitech hade nÄn hÄrdvarupryl för en massa Är som kunde styras frÄn keyboard live.. Kommer ite ihÄg vad den hette.. Men dom torde vara billiga begagnade.Vocalizer eller nÄt sÄnt.. Hmm.. Digitech Talker. Den pÄstÄs ocksÄ vara den hemliga maskinen som gjorde effekterna i Chers Believe. I alla fall enligt den hÀr artikeln. Mmm, den sidan refererar till intervjun i SoS och som jag sjÀlv skrev om hÀr: https://www.studio.se/index.php?showtopic...30entry205563 En Digitech Talker var nog ett bra tips.
Linus Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Vet att en del dansband gÀrna anvÀnde den live för att fixa körer det var det den var bra pÄ. Du tÀnker pÄ en Harmonizer?
hegobald Postat 9 november 2005 Postat 9 november 2005 Kom pĂ„ vad jag menar nu Vocalist heter den. đ ser ut sĂ„ hĂ€r: Görs inte lĂ€ngre. Info hĂ€r http://www.digitech.com/discontinued/StudioVocalEX.htm
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.