Jump to content
Annons

Vilket vĂ€ljer du...och varför?  

32 röster

1. 1. Vilket vÀljer du...och varför?

• Digidesign Mbox 2
      0
    • Echo Gina 3G
      0
    • Edirol FA-66
      0
    • Edirol UA-101
      0
    • E-MU 1616M
      3
    • E-MU 1820
      5
    • Wamirack ESP1010
      1
    • Focusrite Saffire
      2
    • Lynx ONE
      1
    • M-Audio Delta 1010
      2
    • M-Audio FireWire 1814
      3
    • M-Audio FW 410
      0
    • Presonus FireBox
      1
    • RME 9632
      3
    • Steinberg System 4
      1
    • Terratec Phase X24FW
      0
    • Terratec PHASE 88 RACK PCI/FW
      1
    • Annat...
      3

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Alternativ 1:

GÀller dig som funderar pÄ att köpa ett nytt ljudkort.

Motivera varför du vÀljer just detta kort.

Alternativ 2:

Om du har ett i din Àgo redan sÄ skriv en recension med hjÀlp av följande punkter:

• Chassi
  • IngĂ„ngar
  • UtgĂ„ngar
  • HörlursutgĂ„ng
  • Antal kanaler samtidig inspelning
  • Antal kanaler samtidig uppspelning
  • Midi
  • Drivrutiner
  • Min subjektiva bedömning av ljudkvalitĂ©n
  • PrisvĂ€rd
  • Den huvudsakliga anledningen till att jag valde just detta kort

BelutsamhetsÄngesten vilket kort man bör vÀlja har inte blivit lÀttare efter senaste testet i Studion Nr 9 -05. LÄt oss konsumenter göra ett test dÀr alla fÄr vara med och tycka till. Jag tagit mig friheten att lÀgga till nÄgra fler kort.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Annons
Postat (redigerat)

Det kort jag skulle vÀlja finns inte med. Det vill sÀga 1820m. m-et Àr avgörande.

Jag har anvÀnt det i ett Är och Àr mycket nöjd. Det har fungerat klockrent, Àr mÄngsidigt och har bra ljudkvalitet.

Det Àr AD/DA-omvandlarna och ett digitalt synk-kort som Àr skillnaderna pÄ kort med eller utan m i typbeteckningen, se skillnaderna hÀr: http://www.emu.com/products/welcome.asp?category=505&

Redigerat av Violiner
Postat (redigerat)
Vill du veta vilket jag Àger/anvÀnder eller vilket jag vÀljer?

Om vÀljer, tycker du priset ska spela in?

Tanken Àr vÀl om du skulle köpa ett nytt ljudkort idag. Vad skulle du dÄ vÀlja?

Om du redan"valt" sÄ skriv dÄ en recension av det...

Om vĂ€ljer: sjĂ€lvklart att priset ska spela in...det Ă€r ju inte sĂ„ mĂ„nga som Ă€r ekonomiskt oberoende 😉. Denna gallup och trĂ„d och artikeln i Studio handlar om kort under 6000:- sĂ„ vi försöker hĂ„lla oss till den nivĂ„n.

Postat

Jag valde annat. Äger ett EMU 1820M, och Ă€r nöjd med det.

Om jag skulle skaffa ett ljudkort idag skulle jag övervÀga nÄgo lösning av RME, men den skulle i slutÀndan hamna ovanför 6000:-.

• Chassi: Samma som EMU 1820
  • IngĂ„ngar: Se ovan
  • UtgĂ„ngar: Se ovan
  • HörlursutgĂ„ng: Se ovan
  • Antal kanaler samtidig inspelning: Se ovan
  • Antal kanaler samtidig uppspelning: Se ovan
  • Midi: Se ovan
  • Drivrutiner: Inte de stabilaste, men de duger till seriös musikproduktion.
  • Min subjektiva bedömning av ljudkvalitĂ©n: TillrĂ€ckligt god för att jag slutat tĂ€nka pĂ„ det.
  • PrisvĂ€rd: Absolut! MĂ„nga ingĂ„ngar och utgĂ„ngar för pengarna.
  • Den huvudsakliga anledningen till att jag valde just detta kort: Se ovan

Postat (redigerat)
Jag valde annat. Äger ett EMU 1820M, och Ă€r nöjd med det.

Om jag skulle skaffa ett ljudkort idag skulle jag övervÀga nÄgo lösning av RME, men den skulle i slutÀndan hamna ovanför 6000:-

Varför RME? Motivera gÀrna :rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har ett ljudkort som heter E-mu 1616 (alltsÄ varianten utan m pÄ slutet). Det som skiljer mitt externa ljudkort frÄn det som var med i Studios test Àr att mitt har mer "vanliga" AD-omvandlare. Priset Àr lÀgre dÀrför ocksÄ, 4200 SEK.

Jag följer Doktorns upplÀgg och sÀger följande:

* Chassi: Det pÄminner extremt mycket om E-mu 1616 (m:et saknas dock pÄ fronten sÄklart). Fronten Àr av rökfÀrgat plastglas med vit text. NÀr lÄdan Àr pÄslagen sÄ lyser logotypen petrolblÄ. I övrigt Àr denna kopplingslÄda full med anslutningar och ser ut som en sÄn dÀr militÀrburk man kan finna i sambandsbunkrar. Bara guldöverdragna kontakter. Ca. 15x15x4 cm.

* IngÄngar: PÄ fronten tvÄ st ingÄngar som tar antingen mik eller linje. Det finns vridpot som stÀller in kÀnsligheten för detta. S/PDIF in, ADAT in och 48V. PÄ baksidan anslutningsmöjlighet för skivspelare (L/R) och jordskruv, tvÄ ingÄngspar (L/R) betecknade 1 och 2. Dock kan inte ingÄngspar 2 anvÀndas samtidigt som skivspelaringÄngen.

* UtgÄngar: S/PDIF ut, ADAT ut. Monitorpar 1L 1R ; 2L 2R ; 3L 3R samt 3 st minijack som bara kallas out.

* HörlursutgÄng med steglöst stÀllbar volymratt, som samtidigt Àr "power-knapp".

* Antal kanaler samtidig inspelning: OsÀker, men tror det Àr 6 st, Àven om jag inte fÄtt in nÄgot ljud i inputspar 2 Ànnu whatsoever, av nÄgon anledning...

* Antal kanaler samtidig uppspelning: Tror det Àr 6 st, men har inte testat det för detta Ànnu. Viktigare Àr att 48 livespÄr och obegrÀnsat antal midi-spÄr Àr vad den medföljande mjukvaran sÀgs klara.

* Midi: Svar ja, det medföljer en grenfördelad midikabel med 1 in, 2 in, 1 out, 2 out. Ännu ej testad.

* Drivrutinerna verkar funka helt problemfritt. I samband med installation av det fysiska ljudkortet uppstod problem med pc card-platsen och e-mu hÀnvisade till deras nya drivrutiner som ej fanns pÄ cd:n, men det löstes istÀllet genom att ett nÀtverkskort sattes i och togs ut ur pc card-platsen. Laptopen verkade ha hÀngt upp sig. De drivrutiner e-mu hÀnvisade till kunde inte nÄs frÄn min eller nÄgon annan dator heller (hos teknikern pÄ inköpsstÀllet) och de visade sig dessutom senare vara Àldre Àn de jag fÄtt med.

* Ljudkvalitet: Bra eller mycket bra t.o.m., under förutsÀttning att du helst jobbar jordat och att det inte finns störande elektronik i rummet av typen TV t.ex. DÄ uppstÄr fnissel och sprak och andra missljud. Ett tag trodde jag det var fel pÄ kortet och tÀnkte returnera det dÀrför, sÄ svÄrt var det att fÄ in vettigt ljud.

* PrisvÀrd: Garanterat! Man fÄr med ett stort programpaket, pÄ 9-talet program. Inget trams! Cubase LE, Cakewalk LE, Wavelab Lite och Proteus XE bl.a.

* Anledningen till att jag köpte kortet: Min laptop har bara en enda firewire-port (som sÄ mÄnga andra bÀrbara datorer), varför jag satsade pÄ ett s.k. PCMCIA-kort att sÀtta i pc card-platsen. Vad skulle jag annars stoppa i det facket? Samtidigt fick jag firewire-porten ledig till att anvÀnda till en extern hdd. I musikaffÀren dÀr de sÀljer ett stort antal olika ljudkort, trodde de att e-mu 1616 skulle sopa undan konkurrenterna pÄ marknaden. Lyckligtvis har ljudkortet gÄtt mycket bra i alla tre tester jag lÀst.

* Problem: Jepp. Fortfarande inget ljud in i inputspar 2 pÄ baksidan. Detta trots att jag inte anvÀnder nÄgon skivspelare kopplad till lÄdan (vilket annars skulle ha blockerat inputspar 2 pÄ den). Detta Àr störande, nÄgon som kan hjÀlpa hÀrvid??

Är det en instĂ€llningssak i den opedagogiska Patchmixen pĂ„ skĂ€rmen?

Betyg: 8 av 10.

đŸ˜±

:musik

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

musik: Tack, du har fattat galloppen med gallupen 😎 . Mycket intressant lĂ€sning 🙂

Fler som vill skriva lite om sina smÄ kort hoppas vi pÄ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.