Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej. Har snart min lÄt klar. Finns det nÄgra tips för slutfinishen?

AlltsÄ allt lÄter ju som det ska men jag menar finns det nÄt man kan göra för att fÄ det att lÄta fett osv?

Ingen mastringsak i programet? Det finns inga andra program man kan avÀnda?

Tacksam för alla svar.

MVH Erik

edit: Àndrade trÄdens rubrik / DD

Redigerat av Dumb Dan
Annons
Postat

Uppdatera till reason 3 ifall du inte har gjort det, dĂ€r finns det masteringsmöjligheter. 😆

Postat
Uppdatera till reason 3 ifall du inte har gjort det, dĂ€r finns det masteringsmöjligheter. 😆

Word!

Postat (redigerat)

Alternativt kan du exportera ut mixen frÄn Reason i 24 bitar.

Sedan öppnar du wav-filen i ett ljudredigeringsprogram och lÀgger slutfinishen (t.ex. master eq, limiter m.m.) i det programmet.

Tips för att "det ska lÄta fett" kan jag inte ge nÄgra. Vissa gillar multibandskompressor, andraa inte. Vissa gillar limitern, andra inte. :rolleyes:

EDIT: Glöm inte den hÀr artikeln frÄn Propellerheads: Mastering mastering

Redigerat av Linus
Postat

Det finns förstĂ„s massa trix för att fetta till din lĂ„t. 😆

Posta ett klipp frÄn lÄten, berÀtta vilken version av Reason du kör, sÄ ska du se att du fÄr hjÀlp.

• 2 veckor senare...
Postat

I reason 3 finns ju "ett device" som heter deafult mastering suite. Tryck in alla knappar för maximal volym.. ("devicet ligger nÀst högst upp i alla nya projekt)..

Om du vÀljer att eportera den i wave sÄ kan du anvÀnda t-rex eller nÄgon annan mastering program vara.. Men det har jag dock hoppat över jag tycker att jag fixar det tillrÀckligt bra i reason med compressorer osv..

Postat
OkaydÄ.. Inte maximal.. Men högt blir det :rolleyes:

Jag tror du missförstod Pluffo.

Att bara trycka in knapparna behöver inte automatiskt ge ett fett förbÀttrat ljud. Men att anvÀnda Reasons "Mastering suite" kan lyfta lÄten.

Postat
Hej. Har snart min lÄt klar. Finns det nÄgra tips för slutfinishen?

AlltsÄ allt lÄter ju som det ska men jag menar finns det nÄt man kan göra för att fÄ det att lÄta fett osv?

"LÄta fett".. he he..

Ja... bli överjÀvligt grym pÄ att producera musik och mixa, sÄ kommer det lÄta FETT =)

Visst kan du "boosta" signalen en hel del med compressor+limiter (Reason3 Mastering suite funkar bra för detta ÀndamÄl). Men Àr mixen kass kommer den inte bli avsevÀrt bÀttre av att du slÀnger pÄ comp+limiter. Du kanske bara gör det hela vÀrre. Man mÄste se till helheten "tyvÀrr". Bra, renda grundljud. Bra och snygg mix. Vanligt fel man gör Àr att mixa "grötigt" och att olika ljuds frekvenser krockar med varandra. Eller att allt ligger i mitten (trÄkig stereobild). SÄnt kan ingen kompressor lösa. Men dÀremot EQ, filter, panorering, mm och kompetent mixning! Lycka till =)

Postat

Vill bara pÄpeka att SLC-trax hÀr ovan slÄr huvudet pÄ spiken - och det tÄl att upprepas:

EQ, filter, panorering, mm och kompetent mixning ...Ă€r vad det handlar om!

Postat (redigerat)
mastering program vara

wor d!! 😎

Redigerat av dedacia
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat
Uppdatera till reason 3 ifall du inte har gjort det, dĂ€r finns det masteringsmöjligheter.  😄

Word!

Riktigt Word!

Jag som nyss börjat med 3.0 fattar bara inte hur man kunnat klara sig innan, utan MClass...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.