Jump to content
Annons

Gitarr som stämmer om sig


eddde

Recommended Posts

jag har ett väldigt irriterande problem med min elgitarr. Om man bännder ett helt steg på G-strängen så flippar den totalt ur ton, detta tycker jag inte är särskilt acceptabelt. Min fundering är om någon vet vad det kan bero på? stämmskruven? strängen, eller hur strängen är fäst vid stämmskruven?

tacksam för svar

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan vara stämskruven som flyttar sig, vilket borde vara lätt att kolla (glo på skruven när du sliter och drar).

Annars kan det vara sadeln som kärvar, det gjorde den för mig. Jag märkte det genom att den stämde om sig varje gång man böjde, men att jag kunde fixa tillbaka stämningen genom att trycka på strängen mellan sadeln och stämskruven.

Luddig förklaring, men förstår du vad jag menar? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem med stämskruvar är ovanligt. Betydligt vanligare är att strängen kilas fast i sadeln istället för att löpa fritt, och då hoppar den gärna ett hack och fastnar när man bänder. Fila upp med t.ex en tunn spunnen d-sträng och smörj med lite blyerts (innehåller grafit och fungerar utmärkt som smörjmedel).

Redigerat av Fredrikgroth
Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska ta å titta på stallet å se hur det ser ut när man bänder, tack för tipsen! det känns drygt om man ska behöva leva med en oduglig G-sträng eftersom den ofta utsätts för bends, Gitarren i övrigt känns väldigt bra så det är inte samma kvalitét som min gamla stratakopia för 1500 😄

jag kanske bör tillägga att strängen går ner i pitch när detta händer så jag får alltså dra åt skruven varje gång det händer

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst ska du byta alla strängar och sätta på dom korrekt. Många slarvar faktiskt med detta. En sträng kan vara defekt i vartannat eller var tredje paket faktiskt (oj nu kommer många ”hoppa” på mig). Visst kan det även vara sadeln, halsen, stämskruven men innan du börjar ”meka” med de så är det bättre att ta det enklaste först.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

ja den har jag faktiskt kollat i samband med att jag provade en Jimmy Page grej, att bända mellan halssadeln och stämskruvarna! detta var dock ännuvärre behandlig för G strängen å det räckte nästan med att nämmna denna metod så stämmde den om sig 😄

Redigerat av eddde
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst ska du byta alla strängar och sätta på dom korrekt. Många slarvar faktiskt med detta. En sträng kan vara defekt i vartannat eller var tredje paket faktiskt (oj nu kommer många ”hoppa” på mig). Visst kan det även vara sadeln, halsen, stämskruven men innan du börjar ”meka” med de så är det bättre att ta det enklaste först.

Lycka till!

Åååh, vad jag vill hoppa på Dig, Fredster! Kan bara hålla med. För det första är det sant att strängar ofta är behäftade med fel. Strängarna har bristningar och annat i sig och detta resulterar i dålig ton, orena vibrationer, dålig sustain mm. För det andra så skulle min första åtgärd bli att kolla hur strängen är angjord uppe vid stämskruven. Strängen skall angöras så att den låser sig själv. Här missar jättemånga och då är det redan kört.

Seriösa gitarraffärers första åtgärd när de får in en gitarr är att byta strängarna. Fabrikssträngar är ingen bra idé. De har utsatts för all möjlig (p)åverkan på sin väg från Japan, Korea, England, USA. Släng dem! Man skall ALLTID KRÄVA att få med sig minst tre paket strängar när man köper en gitarr. Prova, det går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem med stämskruvar är ovanligt. Betydligt vanligare är att strängen kilas fast i sadeln istället för att löpa fritt, och då hoppar den gärna ett hack och fastnar när man bänder. Fila upp med t.ex en tunn spunnen d-sträng och smörj med lite blyerts (innehåller grafit och fungerar utmärkt som smörjmedel).

alternativ teflonpulver utan silicon 😳 ger absolut obefintlig friktion 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem med stämskruvar är ovanligt. Betydligt vanligare är att strängen kilas fast i sadeln istället för att löpa fritt, och då hoppar den gärna ett hack och fastnar när man bänder. Fila upp med t.ex en tunn spunnen d-sträng och smörj med lite blyerts (innehåller grafit och fungerar utmärkt som smörjmedel).

alternativ teflonpulver utan silicon 😳 ger absolut obefintlig friktion 🙂

[OT] På tal om det förresten så är silikonspray ovärderligt när man spelar hockeyspel. Pucken går sjukt snabbt. [/OT]

Link to comment
Dela på andra sajter

Problem med stämskruvar är ovanligt. Betydligt vanligare är att strängen kilas fast i sadeln istället för att löpa fritt, och då hoppar den gärna ett hack och fastnar när man bänder. Fila upp med t.ex en tunn spunnen d-sträng och smörj med lite blyerts (innehåller grafit och fungerar utmärkt som smörjmedel).

alternativ teflonpulver utan silicon 😳 ger absolut obefintlig friktion 🙂

[OT] På tal om det förresten så är silikonspray ovärderligt när man spelar hockeyspel. Pucken går sjukt snabbt. [/OT]

hmm... fungerar dessa medel i sänghalmen också?

Link to comment
Dela på andra sajter

silikonspray kan med fördel användas på (.)(.) 😕

( varför har du halm i sängen ??? :rolleyes: )

Därför att Brojd är dalkarl! Där har man stenåldersvarianten av Hästens sängar. Man hittar ett gyttjigt hörn av timmerhuset. Där lägger man halmen man snott från korna och så kryper man till kojs. Inga fjolligheter där, alltså!

En varning till Brojd: Med silikonspray så går det snabbare, inte långsammare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall försöka ge mig på konststycket att beskriva hur man bäst fäster strängen så att den inte stämmer om sig. Gäller de tre tunnaste.

En bild hade sagt mer än alla dessa ord men jag han inte fixa nån nu! 😄

Föreställ er stämskruven sedd uppifrån med stallet neråt. Hålet går från vänster till höger. 😳

Vi utgår från en stratta; dvs strängen går på vänster sida om skruven över ”kullen” och in genom hålet på höger sida. Sen kan man skruva några varv och strängen sitter …..så dääär bra. 😳

Gör så här istället:

Strängen på vänster sida men direkt in i hålet (in vänster, ut höger)

Därefter uppåt över kullen.

Ner och under strängen på vänster sida.

Böj upp strängen rakt upp. 😮

Skruva stämskruven som vanligt. Strängändan kläms nu fast mellan sträng och pinne 😛

När det tidigare högra hålet kommer till vänster sida (vilket det förståss gör efter ett halvt varv), se då till att strängen (som går mot sadeln) hamnar under det som sitter på pinnen.

Du kan också dra till i den lösa änden. 😎

På detta sätt låser strängen bättre med mkt få varv runt pinnen!

Så få varv som möjligt runt stämskruven gör också att strängen fortare ”sätter sig” eftersom spelutrymmet minimeras! 😳

Edit: Lägger till bild!

strngfst.jpg

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall försöka ge mig på konststycket att beskriva hur man bäst fäster strängen så att den inte stämmer om sig. Gäller de tre tunnaste.

En bild hade sagt mer än alla dessa ord men jag han inte fixa nån nu! 😄

Föreställ er stämskruven sedd uppifrån med stallet neråt. Hålet går från vänster till höger. 😳

Vi utgår från en stratta; dvs strängen går på vänster sida om skruven över ”kullen” och in genom hålet på höger sida. Sen kan man skruva några varv och strängen sitter …..så dääär bra. 😳

Gör så här istället:

Strängen på vänster sida men direkt in i hålet (in vänster, ut höger)

Därefter uppåt över kullen.

Ner och under strängen på vänster sida.

Böj upp strängen rakt upp. 😮

Skruva stämskruven som vanligt. Strängändan kläms nu fast mellan sträng och pinne 😛

När det tidigare högra hålet kommer till vänster sida (vilket det förståss gör efter ett halvt varv), se då till att strängen (som går mot sadeln) hamnar under det som sitter på pinnen.

Du kan också dra till i den lösa änden. 😎

På detta sätt låser strängen bättre med mkt få varv runt pinnen!

Så få varv som möjligt runt stämskruven gör också att strängen fortare ”sätter sig” eftersom spelutrymmet minimeras! 😳

Bra Pwayne! Jag började också på en sån däringa utläggning men det blev lite jobbigt........

Hur gör Du med de andra tre strängarna, dårå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Pwayne! Jag började också på en sån däringa utläggning men det blev lite jobbigt........

Hur gör Du med de andra tre strängarna, dårå?

Eftersom de är förhållandevis tjocka sätter jag dem på vanligt vis (som jag beskrev i början). Tjocka E räcker det oftast med nått varv, A lite mer och D...gissa? Lite till. Jag kör med 0.10 strängar och där räcker det. Kör man med tunnare kanske man skulle använda "låstekniken" även på D-strängen.

Vad jag gör med alla strängar när jag sätter på dem är att hålla dem ganska hårt sträckta under tiden jag skruvar så att de sträcks redan från start runt pinnen.

Den gamla "nybörjar-myten" att det tar ett par dagar och en massa uppstämning innan strängen satt sig är alldeles sannicon8.gif; om man inte sträcker från början.

Sträcker man från start tar det nån halvminut-minut per sträng så sitter den. icon13.gif🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK! Tack för infon!

Jag kör 0.11-strängar nedstämt ett tonsteg. Jag har ett litet enkelt men extremt användbart tips till alla "svajmastgitarrister". Hålle man, som jag, på och rycker i svajjet från tid till annan kan det hända att strängen går av, oftast precis vid stallet. Då kan det vara bra att ha vevat upp lite mer sträng runt stämskruvspinnen. Då kan man snabbt och lätt släppa på stränglåset, släppa ett eller ett par varv på strängen, fästa strängänden i stallet, låsa och sen snabbt stämma upp. Speciellt bra vid livespelningar och vid rep. Omgivningen behöver inte vänta och man slipper använda sin, ofta tråkiga, reservgura mer än nödvändigt. I första bästa paus kan man sen byta strängen helt och hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall försöka ge mig på konststycket att beskriva hur man bäst fäster strängen så att den inte stämmer om sig. Gäller de tre tunnaste.

En bild hade sagt mer än alla dessa ord men jag han inte fixa nån nu! 😄

Föreställ er stämskruven sedd uppifrån med stallet neråt. Hålet går från vänster till höger. 😳

Vi utgår från en stratta; dvs strängen går på vänster sida om skruven över ”kullen” och in genom hålet på höger sida. Sen kan man skruva några varv och strängen sitter …..så dääär bra. 😏

Gör så här istället:

Strängen på vänster sida men direkt in i hålet (in vänster, ut höger)

Därefter uppåt över kullen.

Ner och under strängen på vänster sida.

Böj upp strängen rakt upp. 😮

Skruva stämskruven som vanligt. Strängändan kläms nu fast mellan sträng och pinne 😛

När det tidigare högra hålet kommer till vänster sida (vilket det förståss gör efter ett halvt varv), se då till att strängen (som går mot sadeln) hamnar under det som sitter på pinnen.

Du kan också dra till i den lösa änden. 😎 

På detta sätt låser strängen bättre med mkt få varv runt pinnen!

Så få varv som möjligt runt stämskruven gör också att strängen fortare ”sätter sig” eftersom spelutrymmet minimeras! :rolleyes:

Sorry, men jag hängde inte med riktigt... 😕

Kan du fixa en bild?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...