Jump to content
Annons

Nyinspelad demomusik


Recommended Posts

Hallo!

Skulle vara roligt om ni ville lyssna på dessa låtar och säga (skriva) vad ni tycker.

Bedöm gärna både det musikaliska så som det tekniska (ljudet och så vidare)!

Länkar:

http://w1.243.telia.com/~u24306330/JELL-Night_Train.mp3

http://w1.243.telia.com/~u24306330/JELL-City_Rain.mp3

http://w1.243.telia.com/~u24306330/JELL-Walk_The_Street.mp3

/Johan, pianist och hammondorganist i JELL (www.jell.nu) 🙂

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skönt laidback sound..! Mysigt helt enkelt..

MEN.... sången drar ner allt till max i alla tre låtarna.. låter riktigt falskt ibland..

Skaffa en sångare/sångerska som kan sjunga så att alla duktiga instrumentalister får komma fram på ett rättvist sätt.

Men bortsett från sång så tycker jag att det låter hyffsat. Lite lagom otight över lag.. men men... som sagt.. hyffsat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mysiga låtar!

Skönt att lyssna på för låtarna hänger faktiskt ihop, och det är långt ifrån alla som har den förmågan när man komponerar. Vissa har det, andra har det inte; ni har det!

Låt sedan vara att sången kanske inte håller hela vägen; Jag gillar helheten!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är hemsk (tjejen sjunger jäätte illa) i samtliga låtar. Rätt profillös å oorginell musik. Rätt otajt också...

🙂 Inte särdeles konstruktiv kritik.

Svårt att veta vad de skall göra för att det skall bli bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången är hemsk (tjejen sjunger jäätte illa) i samtliga låtar. Rätt profillös å oorginell musik. Rätt otajt också...

🙂 Inte särdeles konstruktiv kritik.

Svårt att veta vad de skall göra för att det skall bli bättre.

gäller väl att träna rösten helt enkelt, sjunga så mycket det går så att man får mer kontroll och blir stabilare. sången kan ju ta i lite mer, spela upp brus i lurarna när ni sjunger in så måste ni ta i mer för att höra er själva =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Några spridda reflektioner från mig:

Jag tycker att ni har hittat en bra form för låtarna vad gäller verser, refräng, bryggor och stick. Ljudbilden är helt ok.

Sången drar ner intrycket. Bra karaktär på rösten men alltför svajig i tonen.

På City Rain kan orgeln med fördel tonas ner i verserna för att ge utrymme åt sången och skapa dynamik, alltså så att det blir skillnad i kompet på mellanspelen och verserna. Trummorna kan också varieras mer och inte hamra på riden hela tiden.

Skön The-Band-kompar-Dylan-feeling på Walk the street.

Håller med Andreas L om att låtarna hänger ihop i arr och harmonier. Det är bra. När nästa låt kommer så hör man att det är Jell.

(Jag har hört låtarna genom hörlurar.)

/Swell

Link to comment
Dela på andra sajter

Night Train Stråkarna försvinner när sången kommer in, och sången tappar lite kraft när pianot dundrar på. Försök lyfta fram sången lite, inte så mycket dock. Bara ett uns.

City Rain Inga direkta krockar mellan instrumenten, men panorera gärna ut instrumenten mer. Bredda ljudet lite till. Orgeln känns som det enda som är panorerat.

Walk On The street Samma här som första låten. Lyft fram sången mer (gäller främst på versen). Inte mycket, men liiiite grann. Bättre panoreringar här 🙂

Överlag: Sången är som tidigare nämt inte så säker eller stabil, men det kommer med träning (Kan dock kräva mycket träning). Bara sjung på ni, för allt vad ni är värda. Det känns dock i låtarna som ni hållertillbaka lite. Släpp loss. (att kunna sjunga hindrar varken Broder Daniel eller Håkan Hellström från att röna framgångar, men här skulle det vara pricken över i:et med en tajt sång.)

Lyft fram baskaggen i låtarna. Den hörs mycket lite, skulle ge låtarna lite mer studs och punch. Överlag så är basen lite smått frånvarande i de två första.

Walk on the street vinner lätt. Den låter bäst vad gäller utplacering av ljud och har rätt bra balans vad gäller ljuden tycker jag. Tummen upp!

Och som Andreas skrev, kul att det låter hyfsat likt i låtarna.

Bara mina tankar. Hoppas de gav något.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa...vad ska man säga.. 🙂

för det första kan ni försöka sjunga lite bättre, ni har ju förmåga att utvecklas, men just nu låter det riktigt illa för det mesta.

För det andra, idén med att göra egna låtar är väl inte att försöka få dom att låta som musik man har hört? Det låter iaf som om ni försöker härma musik ni har hört och tycker om.

Men, som band har ni förmåga att utvecklas, ni är duktiga instrumentalister, och sången kan förbättras mycket, men komponera lite egen musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det luktar stökig rockklubb om det här, samma känsla som kan infinna sig på Engelen / Kolingen när något bra coverband lirar..men sången borde lyftas upp ett par snäpp och bli lite, lite tydligare..som det är nu lyssnar man med båda öronen på 123% efter vad som sjungs..och då märks alla otydligheter, svaj m.m...

känns lite otajt imellanåt, men känslan och nerven finns.. och jag tror nästan att det är viktigare i den här typen av låtar..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...