Jump to content
Annons

mp3 spelare


Plus o Minus

Recommended Posts

man kan inte låta bli att fråga vilken mp3 spelare du använder i dagar som detta då olsberg så fint dikuterar olika filformat i tidningen studio.

mp3 spelare kanske är fel utryck med tanke på alla typer av filformat som existerar idag ... audio spelare kanske passar bättre ? 😏

anyway's, ... vilken mjukvaru-spelare använder du ?

själv använder jag foobar2000 men kan även rekomendera jetaudio för er som vill ha lite mer visuell upplevelse 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

för att göra det enkelt 😏

foobar2000 v0.8.1 - special

Includes nearly all official components and selected 3rd party components

Supported input formats:

MPEG-4 AAC

MP3

MP2

Musepack

Ogg Vorbis

WAV

AIFF

VOC

AU

SND

CDDA

FLAC

Monkey's Audio

WavPack

Speex

Mod

SPC

TFMX

Shorten

OptimFROG

LPAC

WMA

AC3

PSF

NSF

SID

XA

Matroska

Included outputs:

waveOut

DirectSound

DirectSound v2.0

Kernel Streaming

Included general components:

Console

HTTP reader

ReplayGain scanner

Diskwriter

Album list

Masstagger

Archive reader

Extended search

Binary comparator

ABX comparator

Audio CD writer

ID3v2 tag support

MPEG-4 Utilities

APL support

freedb masstagger

Shuffle control

History

Playlist Generator

Included DSP components:

Standard DSP array

Convolver

Crossfeed

Dynamics compressor

SoundTouch

Crossfader

Skip silence

Gap killer

Pause between tracks

Included diskwriter output components:

Vorbis encoder

Included visualization components:

Simple spectrum

VU meter

systemkrav

os:

Windows 9X version - runs on Windows 95, Windows 98, Windows ME

Windows NT version - runs on Windows NT 4.0, Windows 2000 and Windows XP

note:

You can run Windows 9x version on a Windows NT based OS, but unicode-related features will not function properly

note: Very old versions of Windows 95 or NT 4.0 may need msvcrt.dll to be additionally installed

cpu:

200 MHz, AMD K5 or Pentium or equivalent (500MHz Athlon or Pentium III recommended)

ram:

32 MB

display:

800x600 resolution

Link to comment
Dela på andra sajter

men va ja vill ha e:

bäst ljudkvalitet

drar lite system-res.

lätt interface

hyffsade funktioner

ungefär som winamp fast bättre ljudkvalitet o kanske lite mindre ram-krävande

isf ska du plocka foobar2000.

kommer jag ihåg rätt så är det faktiskt en av killarna bakom winamp "som lämnade skeppet" som har gjort foobar2000.

men jag kan mycket väl ha fel när det gäller den saken, ... vet dock att foobar2000 motsvarar dina krav 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

ungefär som winamp fast bättre ljudkvalitet o kanske lite mindre ram-krävande

Har spelaren så mycket med ljudkvaliten att göra? Det beror väl mest på hårdvara och - inte minst - filformat.

Kör själv på gamla WinAmp 2.91 (med en OGG-plugin). Utmärkt resurssnål och ljudet kan i alla fall inte jag klaga på.

Link to comment
Dela på andra sajter

ungefär som winamp fast bättre ljudkvalitet o kanske lite mindre ram-krävande

Har spelaren så mycket med ljudkvaliten att göra? Det beror väl mest på hårdvara och - inte minst - filformat.

med din komentar som underlag så skulle man kunna säga att carl_b har ett dårligt ljudkort ?

självklart har alla produkter olika kvalitet's bemärkningar utifrån grundkod och eventuella modifieringar.

titta/lyssna bara på differansen mellan en sequencer som sx2 versus fl studio ... det räcker t.o.m att jämföra fl studio med reason, och skillnaden är hörbar.

nae, ditt resonemang runt hårdvaran som ensam bov i dramat är en aningen draget och långsökt, ... iaf om du frågar mig 😄

håller därimot med om att filformatet har en hel del att säga om den totala ljudbilden, om man nu kan säga att en eventuell mp3:a kan ha en ljudbild 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde WinAmp tidigare, men fr.o.m Windows Media Player ver 9.x har jag gått över till den. Visst, visst.. jag vet, det är inte alls sådär våga-vara-nörd-och-vägra-microsoft-patriotiskt som många tycker man ska vara... men med 5-siffrigt antal mp3-filer värdesätter jag Media Playerns funktioner för att kategorisera musiken - överlägset WinAmp (iaf dåvarande version). Att rippa över och kategorisera egna CDs var oxå hur smutt som helst. Samt lite andra funktioner, och för att inte nämna den tajta integrationen med Windows f.ö. som endast Microsoft lyckas med (av mer eller mindre etiska skäl 🙂).

Nackdelen är dock att jag inte hittat någon OGG plug-in samt att fanskapet hela tiden ska ut o prata på Internet. Går dock att blocka.

Link to comment
Dela på andra sajter

nae, ditt resonemang runt hårdvaran som ensam bov i dramat är en aningen draget och långsökt, ... iaf om du frågar mig

Nu anger jag inte hårdvaran som "ensam bov i dramat". Jag nämner i samma mening filformatet och med det menar jag givetvis även olika komprimeringsgrader etc. Kanske skulle ha varit tydligare där. Och om du är orolig för att jag skulle såga Carl_B:s hårdvara så kan jag lugna dig med att det inte var min avsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer jag ihåg rätt så är det faktiskt en av killarna bakom winamp "som lämnade skeppet" som har gjort foobar2000.

Det stämmer helt. Peter Pawlowski var tidigare en av Winamps tungviktare när det glällde att ta fram pluggar för ljudformat. Det var till exempel han som såg till att Winamp tidigt hade inbyggt stöd för Vorbis.

Men han tröttnade, hoppade av och började koda sin egen minimalistiska spelare, utan lull-lull, med fokus på kvalitet och resultatet är just foobar2000.

Det bör ju i sammanhanget sägas att vilken avkodare man använder för mp3 är av klart överskattad betydelse. Det finns såvitt jag har hittat inga tillförlitliga blindtester som visar att exempelvis MAD-avkodaren skulle vara bättre än något annat. För avkodningen gäller mp3-standarden - men det finns undantag! Vissa mp3-filer kan "klippa" vid starka ljud, och här kan Foobar avkoda internt till 32 bitar för att förhindra denna eventuella bieffekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

nae, ditt resonemang runt hårdvaran som ensam bov i dramat är en aningen draget och långsökt, ... iaf om du frågar mig

Nu anger jag inte hårdvaran som "ensam bov i dramat". Jag nämner i samma mening filformatet och med det menar jag givetvis även olika komprimeringsgrader etc. Kanske skulle ha varit tydligare där. Och om du är orolig för att jag skulle såga Carl_B:s hårdvara så kan jag lugna dig med att det inte var min avsikt.

>>> håller därimot med om att filformatet har en hel del att säga om den totala ljudbilden, om man nu kan säga att en eventuell mp3:a kan ha en ljudbild 🙂<<<

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer jag ihåg rätt så är det faktiskt en av killarna bakom winamp "som lämnade skeppet" som har gjort foobar2000.

Det stämmer helt. Peter Pawlowski var tidigare en av Winamps tungviktare när det gällde att ta fram pluggar för ljudformat.

tack för verifieringen herr olsberg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på Windows MediaPlayer?

segt

drar mycke sys-res.

ingen sökfunktion

klarar inte ogg

tycker microsoft borde vara kapabla till att göra en mini-variant... liknande winamp med bättre stöd o mindre krävande istället för alla meningslösa funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för fel på Windows MediaPlayer?

segt

drar mycke sys-res.

ingen sökfunktion

klarar inte ogg

tycker microsoft borde vara kapabla till att göra en mini-variant... liknande winamp med bättre stöd o mindre krävande istället för alla meningslösa funktioner.

segt - ja (med långsam dator)

drar mycket res - usch ja

ingen sökfunktion - fel

klarar inte ogg - ja detta är den största nackdelen tycker jag

meningslösa funktioner - individuellt, jag har gått över till media playern just pga funktioner som inga andra verkar erbjuda (vad jag sett)

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

segt - ja (med långsam dator)

vet inte riktigt vad dina benämningar är för en långsam dator... men mina 2600 miljoner svängninar... PER SEKUND! borde räcka utan att slakna... 🙂😄

e nog snarare med musikprogrammet o dc++ igång som den e seg... vilket iofs winamp också e... äh.. fan.. till o me notepad e segt då... för väl sluta använda så mycke effekter eller stänga ner den skiten... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dc++ är en killler - men sen ska ju syndaren straffas oxå! 🙂

Gjorde precis en rek på nätet och uppenbarligen ska Ogg vorbis även stödja Windows Media Player nu, åtminstone enligt bl.a dessa sidor:

http://tobias.everwicked.com/oggds.htm

http://www.updatexp.com/codec-for-windows-...a-player-9.html

Kan dock inte ladda ner skrället för Ogg Vorbis hemsida på http://www.vorbis.com/ har typ "nollats"... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dc++ är en killler - men sen ska ju syndaren straffas oxå! 😕

Gjorde precis en rek på nätet och uppenbarligen ska Ogg vorbis även stödja Windows Media Player nu, åtminstone enligt bl.a dessa sidor:

http://tobias.everwicked.com/oggds.htm

http://www.updatexp.com/codec-for-windows-...a-player-9.html

Kan dock inte ladda ner skrället för Ogg Vorbis hemsida på http://www.vorbis.com/ har typ "nollats"... 😄

hehe jaa... hade de inte dratt några system-resurser samt allt haft max nerladdningshastighet hade jag nog fått dåligt samvete... så ja e glad att de e _lite_ 🙂 buggit...

okay... trodde inte ogg funka... men då har ja lärt mej nåt nytt... lär iofs va ett riktigt hemma-snickeri 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Winamp av vissa enkla anledningar.

Flyter hur bra som helst på min burk. Då jag sysslar med cubase rullar inget annat än cubase på min burk så jag har dlrig behövt upplevt att det drar ner systemresurser. Lättanvänd inbygd eq, snygga nerladdbara skins. Lättanvänd med numpaden. Lättredigerad spellista.

DVS jag faller för en spelare med onödigt lullull. Jag är dock en sån som använder klassisk look i xp och har max 4 ikoner på skrivbordet. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Winamp av vissa enkla anledningar.

Flyter hur bra som helst på min burk. Då jag sysslar med cubase rullar inget annat än cubase på min burk så jag har dlrig behövt upplevt att det drar ner systemresurser. Lättanvänd inbygd eq, snygga nerladdbara skins. Lättanvänd med numpaden. Lättredigerad spellista.

DVS jag faller för en spelare med onödigt lullull. Jag är dock en sån som använder klassisk look i xp och har max 4 ikoner på skrivbordet. 😱

då är vi väldigt lika morta...

fast förra veckan var hela skrivbordet täckt med filer... flyttar dock alla till en mapp varje månad ungefär... sen så såg ja att mappen är 2gb... borde nog rensa de... 😱

angående eqn hade man väl önskat att den var lite mer transparant istället för att verkligen skära bort allting som man säger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...