Jump to content
Annons

Planerat driftstopp: tisdag 25 oktober


Björn Olsberg

Recommended Posts

Som flera säkert har märkt så är forumet numera ganska långsamt. Det beror till stora delar på att forumet har vuxit mycket, och att databasen därmed är för stor för den nuvarande servern att hantera bra. Därför kommer jag att byta ut hårdvaran under tisdag förmiddag. Bytet beräknas inte ta mer än max ett par timmar, men forumet kommer under denna tid inte kunna nås.

Alla funktioner kommer vara desamma som idag, skillnaden blir att forumet kommer gå snabbare och att framtida driftstopp blir färre.

Uppdaterat 2005-10-25, 11:43 Den fysiska uppdateringen är nu klar, och forumet är uppe som vanligt. En del finjusteringar återstår, men de kommer göras under eftermiddagen.

Uppdaterat 2005-10-25, 17:10 Nu ska de flesta egenheterna vara åtgärdade och e-posten fungerar som den ska.

Eventuellt kan vissa funktioner fortfarande vara lite struliga, rapportera gärna allt ovanligt till mig. I skrivande stund är det problem med "flood control" och fel i sorteringen på föstasidan - och det kommer sig av en tidigare felangivelse av tid. Problemet kommer lösa sig självt inom en timme när vi kommer "ikapp".

Vi ber om överseende för detta.

/Björn

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
av ren nyfikenhet: vad kör ni på för burk nu?

*host* vågar jag avslöja det?

2 x PIII på 500 Mhz, 2 x IBM scsi i speglad raid-koppling + 1 scsi ytterligare för backup och uppladdningar. Och på tok för lite minne.

Men hon har ändå hängt med förvånansvärt fint, gamle Bettan. Vi hade inga förväntningar på att hon skulle bli så populär som hon blev. Vi får ha en avskedsceremoni där vi tackar henne för utmärkt insats för den svenska musikercommunityn. 🙂

Förmiddag funkar för mig! Ok, jag godkänner det hela 😛

*pust* jag som aldrig trodde bytet skulle bli av...

Link to comment
Dela på andra sajter

av ren nyfikenhet: vad kör ni på för burk nu?

*host* vågar jag avslöja det? 🙂

2 x PIII på 500 Mhz, 2 x IBM scsi i speglad raid-koppling + 1 scsi ytterligare för backup och uppladdningar. Och på tok för lite minne.

Men hon har ändå hängt med förvånansvärt fint, gamle Bettan. Vi hade inga förväntningar på att hon skulle bli så populär som hon blev. Vi får ha en avskedsceremoni där vi tackar henne för utmärkt insats för den svenska musikercommunityn. 😛

Jag förvånas ständigt över mysql. Helt ofattbart snabbt egentligen. Kan tänka mig att databasen är lite småfet nuförtiden också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå! Nä du skulle inte avslöjat specifikationerna... Man kan tro att det har gått dåligt med tidningsförsäljningen  🙂

I know, det kan nästan tolkas så. 😛 Sanningen är att man aldrig har haft tid att fixa den nya servern. Nu gick första lediga helgen och dess nätter åt - men är äntligen klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förvånas ständigt över mysql. Helt ofattbart snabbt egentligen. Kan tänka mig att databasen är lite småfet nuförtiden också...

Systemet är ruggigt snabbt, sett till vilken hårdvara som körs - och alla servrar som körs på hårdvaran. Mailserver, databasserver, webbserver. Men så rullar allt på ett ganska hårt optimerat och (förhoppningsvis) säkrat Gentoo-system (Linux). Inga lyckade genomförda attacker, trots många och ständiga försök. Dessutom är systemet förvånansvärt lättunderhållet.

EDIT: förtydligade

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla funktioner kommer vara desamma som idag, skillnaden blir att forumet kommer gå snabbare och att framtida driftstopp blir färre.

läste jag inte det här vid förra bytet/uppgraderingen.....? 😉

en 500MHz burk räcker långt,

det är lagringen som är svettig

ligger demofiler i databasen (rys...) eller på disk?

Link to comment
Dela på andra sajter

en 500MHz burk räcker långt,

det är lagringen som är svettig

ligger demofiler i databasen (rys...) eller på disk?

Sant - 500x2 Mhz räcker långt, men när både webb och databas ligger på samma burk som dessutom har för lite minne, då blir det inte så kul 😳 Hade egentligen räckt med att trycka i mer minne, men de gamla typerna går knappt att få tag på för rimliga pengar längre. Billigare at köpa ny burk.

Alla uppladdade filer ligger på disk. Hade de legat i databasen så hade forumet varit nere för längesedan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla funktioner kommer vara desamma som idag, skillnaden blir att forumet kommer gå snabbare och att framtida driftstopp blir färre.

läste jag inte det här vid förra bytet/uppgraderingen.....? 😛

Ja, jo. Men det var innan vi började tillåta uppladdningar av låtskisser/demolåtar...

Behövs en ny server? Seriöst så tycker jag forumet är toksnabbt 😳

Trevligt med sådana referenser! Problemet ger sig tillkänna ju fler inlägg man har postat - så du skulle snart ha märkt av det.

90% av OT-forumet är en stor bov!

Haha, troligen.

*host*

...aldrig hört talas om webhotell...?

*host*

Förlåt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett servern två gånger, haha! Det är nog en gång mer än vad Mats har och Peter har säkerligen inte sett den alls. Jag känner mig priviligerad. 😆

Och ingen på forumet vet förresten vem Peter är utan tror att han bara finns på låtsas.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

*host*

...aldrig hört talas om webhotell...?

*host*

Förlåt? 😉

Nja, min tanke var väl att ett forum och en mailserver etc kan ju lika gärna ligga fysiskt någon annanstans och driften skötas av någon som inte har ledningsansvar för tidningen. Kanske för mindre driftskostnader etc. Och samtidigt ge dig mera tid för tidningens visioner. Men du kanske tycker att det är kul? 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En gissning är att Björn är så petig att det bara skulle bli mer jobb om servern var utom räckhåll för kramar och känslosamma diskbyten. Dessutom skulle det inte vara lika häftigt om inte forumet stod undangömt i en skrubb, eller? 😆

Du Björn, dags för en fotoserie på gamla tanten innan hon avrättas?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Du Björn, dags för en fotoserie på gamla tanten innan hon avrättas?

Inte kan ni avrätta gamla tanter!? 😆

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

En gissning är att Björn är så petig att det bara skulle bli mer jobb om servern var utom räckhåll för kramar och känslosamma diskbyten. Dessutom skulle det inte vara lika häftigt om inte forumet stod undangömt i en skrubb, eller? 😉

Du Björn, dags för en fotoserie på gamla tanten innan hon avrättas?

/Majken

😉 Hoppas den inte står som en server som jag hittade en gång när jag var iväg och ledde en kurs om tidningsproduktion. Den stod - väl inlåst - i en städskrubb, ovanpå en stor brännhet varmvattenberedare och utan kall tilluft. Jag vågar inte ens tänka på hur den mådde en varm sommardag... 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...