Lars Garage Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 Har funderat på att köpa en Röde NT2-A. Vore kul att höra lite omdömmen om den. Den ska främst användas till sång (Rock/Pop) men även lite instrumentmickning. Tips på likvärdiga alternativ? MVH /Lars Garage 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 NT2A har jag inte testat, men NT2 finns på min testsite, tillsammans med ett gäng andra micar - så att du kan lyssna och jämföra själv... 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted October 21, 2005 Share Posted October 21, 2005 NT2A är en av mina favoritmikrofoner. Inget att klaga på. Jag skulle tro att du måste upp i pris en hel del för att få något lika bra. Neutral får man väl kalla den. Ingen "karaktärsmikrofon", men i stället mycket allround. Går att använda till det mesta. Definitivt en "keeper". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Garage Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 Tack för svaren! Ja, men det låter ju som en trevlig mik. Jag vill ha en neutral mik med många användningområden... 😳 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Ungefär i stil med Studio Projects B1 då, alltså... 😳 Annars har jag en känsla av att Röde brukar ha en lite överdriven diskant, som är så populärt nu för tiden - men det stämmer kanske inte för den modellen...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 (edited) Jämfört med B1 så skulle jag vilja definera NT2A mer åt TLM103-hållet. Om jag får säga så utan att bli missförstådd... B1 är något "grövre" i tonen. Om jag tvingas välja åker B1:an ut utan tvekan... Nu vet jag att du inte är speciellt förtjust i TLM103 Claes. Men jag gillar den skarpt. 😄 edit: stlavfler... Edited October 22, 2005 by Violiner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Jag tycker egentligen att TLM103 är en skitbra mic - men ett stort minus är att den har en för kraftig diskanthöjning, som gör att jag föredrar andra micar... 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Violiner Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 (edited) Jag tror jag vet vad du menar. Och om jag tror rätt så skulle du gilla NT2A. Hur som helst så är det en av favoriterna här hemma. Som sagt, det är en av de sista jag skulle släppa om jag skulle tvingas "städa". I jämförelsen så kostar den ju tre gånger mer än B1, så det vore väl 17 om den inte skulle vara bättre. Och NT2A är fortfarande mycket (!) prisvärd tycker jag. Edited October 22, 2005 by Violiner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Garage Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 Men B1:an har ju varken ställbar karaktäristik, bascut eller pad. Skulle vara B3:an i så fall...vore roligt att ha ställbar karaktäristik. Ljudmässigt så har ju båda mikarna fått bra omdömmen vad jag vet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Men B1:an har ju varken ställbar karaktäristik, bascut eller pad. Skulle vara B3:an i så fall...vore roligt att ha ställbar karaktäristik. Ljudmässigt så har ju båda mikarna fått bra omdömmen vad jag vet... B3 är precis samma mic som B1, men med dubbla membran i stället för ett membran, för att man ska kunna ställa upptagningskarakteristiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
turkronan Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Jag kör numer Röde NT2-A tillsammans med Focusrite Trackmaster. Fungerar skitbra. grymt ljud för hemmastudion. Kör sång och gitarr med mikrofonen mest. Men mycket bra resultat... ...mick-förstärkaren är ju förståss bra klass också, så det är ju fler komponenter som gör det "fantastiska ljudet" Ägde förr en NT1. Den hade det du talade om. En väldig diskant höjning. Testade den med lite olika mickar. AKG C414 Neumann U87 ADK 51 nånting? Då kännde man att röde miken (NT1) verkligen hade en U-kurva i ljudet. Bas diskant och dåligt med mellan register. Den nya NT2-A känns väldigt väldigt mycket bättre. Rak och fin. Har skaffat två Focusrite preamps nu så en till NT2-A är strax på ingång. Måste ju kunna köra stereo ju.... /magnus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts