Jump to content
Annons

Röde NT2-A


Lars Garage

Recommended Posts

Annons

NT2A är en av mina favoritmikrofoner. Inget att klaga på. Jag skulle tro att du måste upp i pris en hel del för att få något lika bra. Neutral får man väl kalla den. Ingen "karaktärsmikrofon", men i stället mycket allround. Går att använda till det mesta. Definitivt en "keeper".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär i stil med Studio Projects B1 då, alltså... 😳

Annars har jag en känsla av att Röde brukar ha en lite överdriven diskant, som är så populärt nu för tiden - men det stämmer kanske inte för den modellen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämfört med B1 så skulle jag vilja definera NT2A mer åt TLM103-hållet. Om jag får säga så utan att bli missförstådd...

B1 är något "grövre" i tonen.

Om jag tvingas välja åker B1:an ut utan tvekan...

Nu vet jag att du inte är speciellt förtjust i TLM103 Claes. Men jag gillar den skarpt. 😄

edit: stlavfler...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker egentligen att TLM103 är en skitbra mic - men ett stort minus är att den har en för kraftig diskanthöjning, som gör att jag föredrar andra micar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag vet vad du menar. Och om jag tror rätt så skulle du gilla NT2A.

Hur som helst så är det en av favoriterna här hemma. Som sagt, det är en av de sista jag skulle släppa om jag skulle tvingas "städa".

I jämförelsen så kostar den ju tre gånger mer än B1, så det vore väl 17 om den inte skulle vara bättre. Och NT2A är fortfarande mycket (!) prisvärd tycker jag.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Men B1:an har ju varken ställbar karaktäristik, bascut eller pad. Skulle vara B3:an i så fall...vore roligt att ha ställbar karaktäristik. Ljudmässigt så har ju båda mikarna fått bra omdömmen vad jag vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men B1:an har ju varken ställbar karaktäristik, bascut eller pad. Skulle vara B3:an i så fall...vore roligt att ha ställbar karaktäristik. Ljudmässigt så har ju båda mikarna fått bra omdömmen vad jag vet...

B3 är precis samma mic som B1, men med dubbla membran i stället för ett membran, för att man ska kunna ställa upptagningskarakteristiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör numer Röde NT2-A tillsammans med Focusrite Trackmaster. Fungerar skitbra. grymt ljud för hemmastudion. Kör sång och gitarr med mikrofonen mest.

Men mycket bra resultat...

...mick-förstärkaren är ju förståss bra klass också, så det är ju fler komponenter

som gör det "fantastiska ljudet"

Ägde förr en NT1. Den hade det du talade om. En väldig diskant höjning.

Testade den med lite olika mickar.

AKG C414

Neumann U87

ADK 51 nånting?

Då kännde man att röde miken (NT1) verkligen hade en U-kurva i ljudet.

Bas diskant och dåligt med mellan register.

Den nya NT2-A känns väldigt väldigt mycket bättre.

Rak och fin.

Har skaffat två Focusrite preamps nu så en till NT2-A är strax på ingång.

Måste ju kunna köra stereo ju....

/magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...