Jump to content
Annons

Kolla sin mix i mono


Andrew (oregistrerad)

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)

Voxengo MSED.

Du hittar inte på google därför att expander inte är rätta sökordet, trots att det kanske beskriver saken lite ditåt. M/S fungerar som bättre sökord.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

stalla nivaer och gora panoreringar gors bast i mono.

det här blev väl lite fel va...hur ställer du panoreringar i mono om jag får be???

Att kolla monokompatibilitet är en grundläggande regel som alla borde ha för vana att göra under musikproduktionens gång,lättast via mixerbordets monoswitch,har man inte det får man gå till andra beskrivna metoder,om gitarrerna försvinner vid monocheck så är det så att du spelat in dom med fasfel och borde därför fasvända ena kanalen för att komma tillrätta med problemet,har dock aldrig hört ett så grovt exempel på fasfel-oftast brukar dessa låta som håligheter i ljudbilden,ofullständig frekvensåtergivning etc,jag kollar alltid sånt innan jag börjar spela in-tex vid stereomickning av piano,overheads etc...räcker oftast med att flytta ena mikrofonen ett par cm typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som vet om det finns någon monolyssning i Logic (utan att bussa om alla kanaler till en ny buss)?

Eller, ja just det, jag kan ju testa den där pluggen. Bra grej, är den gratis eller?

Plugen är nog vst.

I logic (iaf i ver. 7) så startar du pluggen gain som finns under menyalternativet helper. där finns en monoknapp :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste få tillägga en till anledning att checka allt i mono. 🙁

Inte för den anledningen att det ska låta bra i mono-anläggningar, utan för att den enkla anledningen att folk väldigt ofta lyssnar på musik medans man gör andra saker, vilket medför att man antagligen inte sitter i en perfekt mitt mellan vänster och höger högtalare. 😲

Låt mig exemplifiera: Jag lyssnar på radion i köket, stereon står i rummet brevid.

Hör jag vad som ligger i vänster respektive höger kanal? svar: nej.

Jag hör snarare en ihopslagning av de två kanalerna därifrån jag står.

ursäkta "my urge to seem important"

Behrnad Löhr of polarstudion ställer för övrigt alltid nivåer i början av mixprocessen i mono... det sa han på sin föreläsning förra veckan hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

citat Don Smith (Rolling Stones, U2, Bonnie Raitt, Tom Petty mfl):

"I check my panning in mono with one speaker, believe it or not. When you pan around in mono, all of a sudden you'll find that it's coming through now and you've found the space for it. If I want to find a place for the hi-hat for instance, sometimes I'll go to mono and pan it around and you'll find that it's really present all of a sudden, and that's the spot. When you start to pan around on all your drum mics in mono, you'll hear all the phase come togheter. When you go to stereo, it makes things a lot better."

:rolleyes:

hämtat från:

"The Mixing Engineers Handbook" by Bobby Owsinski

ISBN 0-87288-723-5

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

citat Don Smith (Rolling Stones, U2, Bonnie Raitt, Tom Petty mfl):

"I check my panning in mono with one speaker, believe it or not. When you pan around in mono, all of a sudden you'll find that it's coming through now and you've found the space for it. If I want to find a place for the hi-hat for instance, sometimes I'll go to mono and pan it around and you'll find that it's really present all of a sudden, and that's the spot. When you start to pan around on all your drum mics in mono, you'll hear all the phase come togheter. When you go to stereo, it makes things a lot better."

:rolleyes:

hämtat från:

"The Mixing Engineers Handbook" by Bobby Owsinski

ISBN 0-87288-723-5

men.. det måste nästan vara stereomickade trummor han pratar om då? fasen ändras väl inte annars för att man ändrar panoreringen!? det är ju bara balans mellan L/R.. eller vad är grejen?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är grejen?

jag vet knappt själv vad grejjen är...

Men antar att han snackar om fullt närmickade trummor med

överhäng, virvel, baskagge, pukor, hihat.

Och då panorerar han hi-haten t.ex för att hitta de rätta stället lixom.

Vet inte om fasen ändras i ihopslagningen beroende på var i stereofältet man har panorerat, men kanske den gör... eller, går det? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

citat Don Smith (Rolling Stones, U2, Bonnie Raitt, Tom Petty mfl):

"I check my panning in mono with one speaker, believe it or not. When you pan around in mono, all of a sudden you'll find that it's coming through now and you've found the space for it. If I want to find a place for the hi-hat for instance, sometimes I'll go to mono and pan it around and you'll find that it's really present all of a sudden, and that's the spot. When you start to pan around on all your drum mics in mono, you'll hear all the phase come togheter. When you go to stereo, it makes things a lot better."

:rolleyes:

hämtat från:

"The Mixing Engineers Handbook" by Bobby Owsinski

ISBN 0-87288-723-5

Intressant!

En sak till på listan över grejer att testa.

Får ta och gräva fram boken och läsa lite, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

citat Don Smith (Rolling Stones, U2, Bonnie Raitt, Tom Petty mfl):

"I check my panning in mono with one speaker, believe it or not. When you pan around in mono, all of a sudden you'll find that it's coming through now and you've found the space for it. If I want to find a place for the hi-hat for instance, sometimes I'll go to mono and pan it around and you'll find that it's really present all of a sudden, and that's the spot. When you start to pan around on all your drum mics in mono, you'll hear all the phase come togheter. When you go to stereo, it makes things a lot better."

Jag tänker och tänker och tänker, men hur mycket jag än tänker får jag det inte att stämma. Det enda jag kan komma på är att, beroende på hur många dB mixern kompenserar fullt utpanorerade kanaler, nivån på en kanal/spår minskar något när man panorerar.

I mono har panorering alltså samma effekt som när man justerar regeln i små steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

citat Don Smith (Rolling Stones, U2, Bonnie Raitt, Tom Petty mfl):

"I check my panning in mono with one speaker, believe it or not. When you pan around in mono, all of a sudden you'll find that it's coming through now and you've found the space for it. If I want to find a place for the hi-hat for instance, sometimes I'll go to mono and pan it around and you'll find that it's really present all of a sudden, and that's the spot. When you start to pan around on all your drum mics in mono, you'll hear all the phase come togheter. When you go to stereo, it makes things a lot better."

Jag tänker och tänker och tänker, men hur mycket jag än tänker får jag det inte att stämma. Det enda jag kan komma på är att, beroende på hur många dB mixern kompenserar fullt utpanorerade kanaler, nivån på en kanal/spår minskar något när man panorerar.

I mono har panorering alltså samma effekt som när man justerar regeln i små steg.

Får det inte heller att gå ihop. Hur ska man ha koll på vad som ligger i höger resp vänster om han panorerar i mono. Visst kommer det att bli nivårskillnader men om man panorerar allt åt vänster i olika steg så får man ju samma effekt.....eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får det inte heller att gå ihop. Hur ska man ha koll på vad som ligger i höger resp vänster om han panorerar i mono. Visst kommer det att bli nivårskillnader men om man panorerar allt åt vänster i olika steg så får man ju samma effekt.....eller?

Jag tänker börja med att inte fundera på hur det går ihop utan bara testa. Blir nog lugnast för hjärnan så. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Får det inte heller att gå ihop. Hur ska man ha koll på vad som ligger i höger resp vänster om han panorerar i mono. Visst kommer det att bli nivårskillnader men om man panorerar allt åt vänster i olika steg så får man ju samma effekt.....eller?

Jag tänker börja med att inte fundera på hur det går ihop utan bara testa. Blir nog lugnast för hjärnan så. 🙂

jag tänker inte ens testa.

det finns mer direkta sätt att skruva till fasen på, t ex tritone phasetone (gratis), hydratone och liknande.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Får det inte heller att gå ihop. Hur ska man ha koll på vad som ligger i höger resp vänster om han panorerar i mono. Visst kommer det att bli nivårskillnader men om man panorerar allt åt vänster i olika steg så får man ju samma effekt.....eller?

Jag tänker börja med att inte fundera på hur det går ihop utan bara testa. Blir nog lugnast för hjärnan så. 🙂

jag tänker inte ens testa.

Va bra. Då får din hjärna det ännu lugnare.

Ok, efter din redigering förstår jag mer. Ska testa phasetone. Är det en steglös fasvändare?

Redigerat av giggsy
Link to comment
Dela på andra sajter

Får det inte heller att gå ihop. Hur ska man ha koll på vad som ligger i höger resp vänster om han panorerar i mono. Visst kommer det att bli nivårskillnader men om man panorerar allt åt vänster i olika steg så får man ju samma effekt.....eller?

Jag tänker börja med att inte fundera på hur det går ihop utan bara testa. Blir nog lugnast för hjärnan så. 🙂

jag tänker inte ens testa.

Va bra. Då får din hjärna det ännu lugnare.

he he. förhoppningsvis. men jag har en känsla av att det blir svårt att låta bli att testa ändå.. 🙂 det blir inte alltid som man tänkt sig, he he.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får det inte heller att gå ihop. Hur ska man ha koll på vad som ligger i höger resp vänster om han panorerar i mono. Visst kommer det att bli nivårskillnader men om man panorerar allt åt vänster i olika steg så får man ju samma effekt.....eller?

Jag tänker börja med att inte fundera på hur det går ihop utan bara testa. Blir nog lugnast för hjärnan så. 🙂

jag tänker inte ens testa.

Va bra. Då får din hjärna det ännu lugnare.

he he. förhoppningsvis. men jag har en känsla av att det blir svårt att låta bli att testa ändå.. 🙂 det blir inte alltid som man tänkt sig, he he.

Kollade Phasetone. Har försökt ladda ner den förut men Pluggo-prylen gick inte att få hem. Nu gick det bättre. 😕

Om Don Smith's lilla partytrick skulle funka kan jag tänka mig att man skulle kunna få bättre koll på vad som händer med fasen än med en fasplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej vem fan tycker att det är viktigt.. Vi lever inte i 1900-tal längre. Nu finns det STEREO  😏

Tack för ditt givande inlägg.

Om du läser hela tråden tror jag du kan få grepp om vikten att kolla sina mixar i mono för att hitta och eleminera fasutsläckningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns mer direkta sätt att skruva till fasen på, t ex tritone phasetone (gratis), hydratone och liknande.

Ja just! Jag använder ibland Betabugsaudio Phasebug för att justera eventuella fasskillnader. Och här finns det klara fördelar med att göra det i mono. Om man till exempel har ett stereospår och lyssnar i mono så är det väldigt tydligt vad som händer när man fasförskjuter höger eller vänster kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt givande inlägg.

Om du läser hela tråden tror jag du kan få grepp om vikten att kolla sina mixar i mono för att hitta och eleminera fasutsläckningar.

Vassego din ägghjärna!

Är så trött på allt jävla pladder hit och dit. Jag behöver inte läsa, jag vet precis vad ni tror är viktigt. Det finns ingen vikt i det. Man ska inte behöva göra ändringar för att det ska låta bra i mono. Som jag skrev.. Nuförtiden lyssnar vi på musik i STEREO! Det är som att bygga in en Golf motor i en Ferrari och säga att vi gör det för att det finns hastighetsbegränsningar..

Så lägg ner nu bara sluta snacka skit.

(Lyssnar man i mono så får man fan skylla sig själv om man upplever fasutsläckningar som ett problem)

Ja, jag är på dåligt humör idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt givande inlägg.

Om du läser hela tråden tror jag du kan få grepp om vikten att kolla sina mixar i mono för att hitta och eleminera fasutsläckningar.

Vassego din ägghjärna!

Är så trött på allt jävla pladder hit och dit. Jag behöver inte läsa, jag vet precis vad ni tror är viktigt. Det finns ingen vikt i det. Man ska inte behöva göra ändringar för att det ska låta bra i mono. Som jag skrev.. Nuförtiden lyssnar vi på musik i STEREO! Det är som att bygga in en Golf motor i en Ferrari och säga att vi gör det för att det finns hastighetsbegränsningar..

Så lägg ner nu bara sluta snacka skit.

(Lyssnar man i mono så får man fan skylla sig själv om man upplever fasutsläckningar som ett problem)

Ja, jag är på dåligt humör idag

visst finns det fortfarande radioapparater som bara är i mono.

sen är det så att fasutsläckning även kan uppstå utanför högtalarna, ifall den inte är monokompatibel, eller att någon högtalare skulle kopplats in fel(fasvänd).

du har fel helt enkelt, naturligtvis ska en mix fungera även i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga jag vill säga är att det är idiotiskt att göra ingrepp på sin låt för att den ska funka i mono när man helst inte skulle gjort det om man lyssnar i stereo.

dvs göra ett ingrepp som försämmrar lyssningen i stereo fast förbättrar fasutsläckningarna i mono.

Jag har aldrig fel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga jag vill säga är att det är idiotiskt att göra ingrepp på sin låt för att den ska funka i mono när man helst inte skulle gjort det om man lyssnar i stereo.

dvs göra ett ingrepp som försämmrar lyssningen i stereo fast förbättrar fasutsläckningarna i mono.

Jag har aldrig fel 😆

ja du kan ha en poäng i resonemanget om att inte förstöra en stereomix för att den ska låta bättre i mono. när det gäller monokompabilitet så handlar det dock oftast om just fasfel, och jag känner inte till att en stereomix skulle vinna på att ha fasfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga jag vill säga är att det är idiotiskt att göra ingrepp på sin låt för att den ska funka i mono när man helst inte skulle gjort det om man lyssnar i stereo.

dvs göra ett ingrepp som försämmrar lyssningen i stereo fast förbättrar fasutsläckningarna i mono.

Jag har aldrig fel  😄

ja du kan ha en poäng i resonemanget om att inte förstöra en stereomix för att den ska låta bättre i mono. när det gäller monokompabilitet så handlar det dock oftast om just fasfel, och jag känner inte till att en stereomix skulle vinna på att ha fasfel.

Här kommer ett klassiskt både-och-svar! 🙂

Det finns många exempel på hur man (mer eller mindre) medvetet använder "fasfel" för att ge mixen en larger-than-life-känsla. Tidigare i tråden var det någon som nämnde en låt av Michael Jackson som faller ihop när man lyssnar i mono. Tror inte det var ett misstag från mixaren/producentens sida. Faktum är att det räcker med att addera ett kort delay (upp mot 20 ms) till en ljudkälla för att introducera fasfel. Men som sagt, ibland låter det rätt häftigt!

Till Airgo: Tråkigt att du blir provocerad av Giggsys inlägg. Jag tycker han har en poäng. Även stereomixar kan dra nytta av att man har koll på fasen. Även när man lyssnar i stereo. Citatet från "The Mixing Engineers Handbook" som Limpan la in visar ett arbetssätt där man först lysnnar i mono för att förbättra stereobilden. Alltså tvärtom mot det tänk du hade så mycket emot.

Edit: glömde en bokstav

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga jag vill säga är att det är idiotiskt att göra ingrepp på sin låt för att den ska funka i mono när man helst inte skulle gjort det om man lyssnar i stereo.

dvs göra ett ingrepp som försämmrar lyssningen i stereo fast förbättrar fasutsläckningarna i mono.

Jag har aldrig fel  😄

ja du kan ha en poäng i resonemanget om att inte förstöra en stereomix för att den ska låta bättre i mono. när det gäller monokompabilitet så handlar det dock oftast om just fasfel, och jag känner inte till att en stereomix skulle vinna på att ha fasfel.

Här kommer ett klassiskt både-och-svar! 🙂

Det finns många exempel på hur man (mer eller mindre) medvetet använder "fasfel" för att ge mixen en larger-than-life-känsla. Tidigare i tråden var det någon som nämnde en låt av Michael Jackson som faller ihop när man lyssnar i mono. Tror inte det var ett misstag från mixaren/producentens sida. Faktum är att det räcker med att addera ett kort delay (upp mot 20 ms) till en ljudkälla för att introducera fasfel. Men som sagt, ibland låter det rätt häftigt!

det är helt sant att många stereoeffekter ger upphov till fasfel, det betyder inte att man ska sluta använda dessa.

men, det blir alltid en avvägningsfråga, för på samma sätt som du vill att din mix ska låta bra under optimala lyssningsförhållande så kan det vara intressant att den låter sjysst även om man inte sitter mitt mellan högtalarna, eller liknande.

så jag håller fast vid att man ska kolla sin mix i mono. för egen del skulle jag inte vilja försvara en kritiserad mix med; "ja, du måste sitta precis mellan högtalarna".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att börja tugga om fasen och fasfel bara är en sån grej man snackar om om man vill dunka någon mindre kunnig i huvudet.

Jag kanske haft tur, men jag har aldrig upplevt att fasen skulle ställa till med problem i mina mixar. Lyssnar aldrig i mono (vilket ja fortfarande aldrig skulle anpassa något efter) men lyssnar i många olika system och rum.

Ang referenslyssning så vill jag även där säga en sak.

Många menar att man ska lyssna i allt från supersystem till klockradioapparater och försöka få mixen att funka överallt. Då gör man altså ingrepp som får mixen att låta bättre i klockradion men lite sämre i "supersystemet". Ja för det är väl så det blir tillslut? Då kommer inte din mix låta exakt som du vill någonstanns! Jag tycket det är bästa att göra mixen så bra man kan i dom bästa högtalarna i bästa miljön, sen lyssna på andra ställen för att själv upptäcka fel, inte anpassa. Då kommer man ju alltid kunna försvara sina mixar med: det du hör som låter dåligt beror på din lyssning 😄

Det där går ju att diskutera i evigheter men det klart att mainstream radiomusik låter ganska dåligt och har satt normen för hur en mix ska vara, allt annat rynkar folk på ögonbrynen till och tycker låter konstigt. Även jag försöker göra radiomixar även fast jag själv skulle önskat högre ljudkvalité.

Hur som helst fasfel upplever jag aldrig i mina mixar, föresten vad är egentigen ett fasFEL? 🙂 Hur kan fasen bli fel? Så fort ni rattar på en EQ så vrider nu ju fasen FEL ? hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att börja tugga om fasen och fasfel bara är en sån grej man snackar om om man vill dunka någon mindre kunnig i huvudet.

Jag kanske haft tur, men jag har aldrig upplevt att fasen skulle ställa till med problem i mina mixar. Lyssnar aldrig i mono (vilket ja fortfarande aldrig skulle anpassa något efter) men lyssnar i många olika system och rum.

Ang referenslyssning så vill jag även där säga en sak.

Många menar att man ska lyssna i allt från supersystem till klockradioapparater och försöka få mixen att funka överallt. Då gör man altså ingrepp som får mixen att låta bättre i klockradion men lite sämre i "supersystemet". Ja för det är väl så det blir tillslut? Då kommer inte din mix låta exakt som du vill någonstanns! Jag tycket det är bästa att göra mixen så bra man kan i dom bästa högtalarna i bästa miljön, sen lyssna på andra ställen för att själv upptäcka fel, inte anpassa. Då kommer man ju alltid kunna försvara sina mixar med: det du hör som låter dåligt beror på din lyssning 🙂

Det där går ju att diskutera i evigheter men det klart att mainstream radiomusik låter ganska dåligt och har satt normen för hur en mix ska vara, allt annat rynkar folk på ögonbrynen till och tycker låter konstigt. Även jag försöker göra radiomixar även fast jag själv skulle önskat högre ljudkvalité.

Hur som helst fasfel upplever jag aldrig i mina mixar, föresten vad är egentigen ett fasFEL? 🙁 Hur kan fasen bli fel? Så fort ni rattar på en EQ så vrider nu ju fasen FEL ? hehe

all radiomusik låter dåligt? det håller jag inte med om. mycket är fruktansvärt bra mixat. jag antar att du tänker på "sönderkomprimerat"/limiterat/klippt.. det är lite en annan debatt ändå. så jag kommenterar det inte vidare här.

hur testlyssnar man nåt i klockradion? jättejobbigt att få in signalen.. 😎

vill man inte lyssna i mono är ett bra realworld test att sätta två vanliga datorhötalare på sidan av mixpos, så att du bara lyssnar med ena örat.. lite halvmono liksom. liknar den lyssning som många har hemma.

men jag kan ge ett exempel på när det är viktigt att ha stenkoll på fasen - när du pressar dansmusik på vinyl. all bas under ~300Hz pressas ihop i mitten (av tekniska skäl) och har du gjort en apfet bred stereobas som vid sammanslagning orsakar utsläckning i basfrekvenserna kommer det INTE att låta som du tänkt dig.. samma om den spelas på klubb där monitorsystemet är kopplat i mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att börja tugga om fasen och fasfel bara är en sån grej man snackar om om man vill dunka någon mindre kunnig i huvudet.

Jag kanske haft tur, men jag har aldrig upplevt att fasen skulle ställa till med problem i mina mixar. Lyssnar aldrig i mono (vilket ja fortfarande aldrig skulle anpassa något efter) men lyssnar i många olika system och rum.

Ang referenslyssning så vill jag även där säga en sak.

Många menar att man ska lyssna i allt från supersystem till klockradioapparater och försöka få mixen att funka överallt. Då gör man altså ingrepp som får mixen att låta bättre i klockradion men lite sämre i "supersystemet". Ja för det är väl så det blir tillslut? Då kommer inte din mix låta exakt som du vill någonstanns! Jag tycket det är bästa att göra mixen så bra man kan i dom bästa högtalarna i bästa miljön, sen lyssna på andra ställen för att själv upptäcka fel, inte anpassa. Då kommer man ju alltid kunna försvara sina mixar med: det du hör som låter dåligt beror på din lyssning 😎

Det där går ju att diskutera i evigheter men det klart att mainstream radiomusik låter ganska dåligt och har satt normen för hur en mix ska vara, allt annat rynkar folk på ögonbrynen till och tycker låter konstigt. Även jag försöker göra radiomixar även fast jag själv skulle önskat högre ljudkvalité.

Hur som helst fasfel upplever jag aldrig i mina mixar, föresten vad är egentigen ett fasFEL? 🙂 Hur kan fasen bli fel? Så fort ni rattar på en EQ så vrider nu ju fasen FEL ? hehe

är du allvarlig? menar du på allvar att du sitter och hävdar att fasfel är sådant som man "snacker om, om man vill dunka någon mindre kunnig i huvudet", utan att själv veta vad det är?

om du exempelvis väljer att micka upp en akustisk gitarr i stereo så är det jätteviktigt att ha koll på sådant. ljudvågorna från höger och vänster kan i värsta fall släckas ut väldigt mycket om musiken spelas i mono, eller inte lyssnas från rätt possition. att ta hänsyn till sådant vid inspelningen har inget att göra med att förstöra stereobilden.

du kan förståss använda det som en effekt, men om du inte vill att en stereomickad akustisk gitarr ska släckas ut i mono, så är det ganska korkat att inte kontrollera det när du spelar in eller mixar.

att dina mixar aldrig drabbas av sådant kan säkert vara sant, men att generellt gå ut och säga att man inte behöver bry sig om sådant är bara helt galet.

Link to comment
Dela på andra sajter

el davo, haha jobbigt att få in signalen ja, inte lätt o vara ljudtekniker.. Exemplet ang vinyl känner ju alla till, så det är inget speciellt. På kluppar eller live så dom gånger det varit mono har dom inte slagit ihop signalen utan bara kagit ena kanalen. Det där är nog väldans olika.. Men att slå ihop det känner ju tekinkerna till att det inte är bra..

Men när det klipper utav bara helvete så förändras ju mixen helt, går ju knappt att avgöra då.

Itzhak, nej nej.. Jag menar inte att man snackar om fasfel UTAN att veta vad man snackar om.. Bara att det är något folk gärna pratar om för att det är ganska kompliserat!

Stereogitarr uppmickat med AB låter ju förbannat bra. Det har jag gjort många ggr utan problem. Kan jag vara Lyckiga Killen eller är det inte så viktigt som folk påstår..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där går ju att diskutera i evigheter men det klart att mainstream radiomusik låter ganska dåligt och har satt normen för hur en mix ska vara, allt annat rynkar folk på ögonbrynen till och tycker låter konstigt. Även jag försöker göra radiomixar även fast jag själv skulle önskat högre ljudkvalité.

tror jag vet vad du menar,fast det är inte det lättaste att få fram sådana åsikter här på forumet utan att få mothugg...

normen ja-den är egentligen rätt så jävla kass men folk har blivit inprogrammerade att så här skall musik låta-oerhört sorgligt,finns ju såklart folk som fattat det här med VÄLLJUD men de är oftast,som jag själv (med vissa härliga undantag förstås)lite äldre och har de "rätta" preferenserna 😏 jag menar kunskap/kännedom och den goda smaken att lyssna på sådant som verkligen tillhör en svunnen tid i avseendet produktion och mix-skola!

Jazz etc är ju undantaget i dag,och vissa andra artister men i stort är jakten på radioljudet något som vi alla får leva med och befinna oss i-om vi inte väljer att isolera/avskärma oss-jag gör det-ibland,för att få vara "ren" och skapa min egen s.k. purism...bevara traditionerna i kombination med nytänkande!!! 😆

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...