Jump to content
Annons

microfonjustering?


HoboRec

Recommended Posts

Jag har lite problem med micning när jag spelar in framför allt glovpukor. Använder mig av SM57or. Problemet är för mycket läckage. Finns det något smidigt sätt att minska detta problemet? Jag har faktiskt provat att göra en liten avskärmare, som ett rör typ. Det verkade funka ganska bra, det tog bort allt det övre registret i läcket i alla fall, men jag vet inet om det kanske har för stor inverkan på ljudet som jag faktiskt vill behålla också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är problemet med läckaget? Är det så starkt att du får fasfel med överhängsmikarna, eller?

Mitt tips – om läckaget verkligen ger dig problem i mixningen – är att rikta mikarna så att de vänder sig maximalt bort från cymbalerna. Visst kan du också prova att skärma av mikarna, akta bara så att du inte täpper till hålen bakom mikens kapsel, för då blir den rundtagande... De gånger jag använder pukmikar i mixen (långt från alltid) brukar jag också klippa ut pukslagen i Logic (ungefär som en perfekt kontrollerad gate) och sätta ett shelvingfilter som dämpar över typ 4 KHz. Det plockar bort det cymbalfissel som ev plötsligt kommer in så fort trummisen slår på pukorna.

Detta funkar sämre om det är en låt där det spelas mycket på pukorna, där är det bara att gilla läget och rikta alla mikar tills helheten låter bra och inte har störande fasfel. Och det är förstås den bästa lösningen även i sammanhang där pukorna bara används till enstaka fill under låten.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan möjlighet är att använda en mer riktad mick och peka den så att cymbalerna(som jag antar är det som läcker för mycket) hamnar i dess mest dämpade riktning. En hypernjure tar upp mer i bakåtriktning än en njure tex men är så gott som helt död lite snett bakom istället. Att betänka är att sådana mickar kan ge lite lustiga frekvensgångar på läcket istället.. bara att testa sig fram antar jag.

Jag är lite intresserad av vad du spelar in. Jag har själv mest använt sm57 eller md421 på pukor och har faktiskt aldrig känt att läcket har blivit för svårt. Hur nära har du mickarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar mest in harcore och annan hårdare typ av punk och rock. Jag har inte alltid problem med detta, men ibland blir det så sjukt mycket höga fekveser som läcker in som gör det svårt att få till ett bra anslag i främst golvpukan, i övrigt gillar jag läckaget.

Brukar sätta en sm57a ungefär vid argen fem cm upp och riktar den innåt slagytan. Kanske borde testa att flytta runt lite.

Funderar på att köpa nån hypernjure att komplettera min micksamling med, men jag förstår inte, tar dom upp ljud rakt bakåt men inte snett bakåt?

om någon vill lyssna på någon jag gjort så här:

http://www.gracewillfall.com/mp3/gwf-LastKissGoodbye.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa nån hypernjure att  komplettera min micksamling med, men jag förstår inte, tar dom upp ljud rakt bakåt men inte snett bakåt?

En hypernjure är mellantinget mellan njure och åtta. I takt med att upptagningsloben smalnar av framåt, växer den bakåt. Tills de är lika stora, och då har du en åtta. Hajaru?

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde funka med SM57 eftersom jag själv använder dom ofta.. I mer hårdrocksös så brukar jag göra följande.

* Micka så nära skinnet (swetspot) som möjligt. (ca 2~5 cm).

* Rikta micen ifrån (off axis) från närmaste mic.

* Använd gate på insert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...