Jump to content
Annons

Monitorer eller stärkare?


furstan

Recommended Posts

Hej!

Jag har upptäckt att jag hade en större budget än jag trodde.. men inte så stor som jag vill ha. Jag står i valet av att välja antingen ett bar Behringer B2031A Truth monitorer eller en Line6 Spider II 112 (75W) förstärkare till min gitarr. Kommer spela in hårdrock med galna riff och solon. Just nu har jag en liten stärkare på 30W samt två Boss effekter till dem (en Turbo Distortion och en Super Chorus). Frågan till er är då.. vilken av dom tycker ni jag ska välja?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har själv en Spider II 212, hur kul som helst och räcker även till att giga med. Är perfekt stärkare för hårdrock men duger till annat också. Min budget är sitället för liten just nu, önskar mig monitorer till jul! Vad hade jultomten för adress nu igen? 😉

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade valt att förbättra lyssningen först, eftersom allt du gör påverkas av hur bra/dålig lyssning du har. Är lyssningen riktigt dålig, så kommer inte dina mixar att ha en chans att låta särskilt bra... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag hade valt att förbättra lyssningen först, eftersom allt du gör påverkas av hur bra/dålig lyssning du har. Är lyssningen riktigt dålig, så kommer inte dina mixar att ha en chans att låta särskilt bra... 😆

tråååååkigt!

Monitorer är för hifitöntar. Dumb dan på forumet mixar i sin farmors gamla små plastiga högtalare, och hans mixar låter bättre än de flestas. Tro inte på " dina mixar kommer inte att ha en chans att låta bra". Ge hifi ett blött finger och satsa på något coolt som går att spela på eller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade valt att förbättra lyssningen först, eftersom allt du gör påverkas av hur bra/dålig lyssning du har. Är lyssningen riktigt dålig, så kommer inte dina mixar att ha en chans att låta särskilt bra... 🙁

tråååååkigt!

Monitorer är för hifitöntar. Dumb dan på forumet mixar i sin farmors gamla små plastiga högtalare, och hans mixar låter bättre än de flestas. Tro inte på " dina mixar kommer inte att ha en chans att låta bra". Ge hifi ett blött finger och satsa på något coolt som går att spela på eller med.

Visst kan man lära sig mixa i de flesta högtalare. Jag har själv gjort väldigt bra mixar med ett par gamla Alesis Monitor One - men när jag skaffade bättre monitorer, så hörde jag detaljer som hade kamuflerats i de gamla monitorerna och som gjorde att jag helst hade gjort om mixarna. Det är mycket lättare att använda ett par monitorer som är bättre lämpade för jobbet, än att använda ett par hifi-högtalare med inbyggd loudness-kurva, som gör allt för att allt ska låta "bra" i stället för naturligt... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort massor med mixjobb i Yamaha NS10-M och mycket har har blivit legendariskt.. Inte för att NS10-M låter bra men för att jag känner till alla dess brister helt enkelt.

Köper du för dyra och bra monitorer så kommer du att börja promillejustera din musik och då glömmer du bort det som är inspirerande och bra och kul...

Köp det som känns roligast och mest inspirerande helt enkelt! 😱

Jag vet att Claes kommer att bita i från då det gäller NS 10-M men jag har en liknelse.. Dom är som jättefula Q som är bra i sängen.. Lösningen.. Släck lampan innan du älskar.. Resulatet blir hur bra som helst 🙁.. Det är känslan som räknas...

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bra monitorer kan inte underskattas och den största anledningen är att det är mer inspirerande att göra musik när det låter bra!

Att man inte måste sitta och försöka anpassa efter bristerna i sämre monitorer (som ex NS-10) är bara en tidssparande bonus!

Köp något som återger dina favoritskivor på ett sätt som du gillar, köp så dyrt du kan, du kommer aldrig att ångra dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Claes kommer att bita i från då det gäller NS 10-M men jag har en liknelse.. Dom är som jättefula Q som är bra i sängen.. Lösningen.. Släck lampan innan du älskar.. Resulatet blir hur bra som helst 😆.. Det är känslan som räknas...

Bara för att du sade det, så ska jag inte berätta hur illa jag tycker om NS-10... 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje gång jag har köpt en ny gitarr eller dy r förstärkare så har det slutat med ett par nya låtar pga den nya skaparglädjen. Ett par nya monitorer är jättebra och trevligt på alla sätt och vis men inte skriver du fem nya låtar som annars aldrig skulle kommit till dig med ett par nya monitorer. Musik först och sen teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag tycker det är inspirerande att höra alla detaljer... 😆

Jag tycker det är synd att så många prioriterar ner lyssningen, när den i själva verket är bland det viktigaste. Tråkigt nog är det också dyrt och känns kanske "osexigt" - men det är faktiskt trevligare att ha tillgång till alla detaljer när man mixar, i stället för att behöva gissa och försöka kompensera för en massa brister... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Varje gång jag har köpt en ny gitarr eller dyr förstärkare så har det slutat med ett par nya låtar pga den nya skaparglädjen. Musik först och sen teknik.

Så dyr förstärkare är musik medan dyra studiomonitorer är teknik, vem bestämmer denna indelning? Båda skapar ju välljud!

Är en mikrofon musik medan en mikrofonförstärkare bara är teknik och därmed inget man ska lägga pengar på, eller?

Finns det några andra än musiker som ens kan tänka såhär inkonsekvent 😆? Obs jag beundrar musiker men dom är allt

lite roliga ibland! För mig är musik, musik och apparater, apparater! Gitarr är apparat man använder för att nå målet, musik!

Självfallet kommer gitarren ha helt annan känslomässig betydelse än studiomonitorerna gitarrens ljud återges ifrån men

allt som påverkar ljudet, och därmed ofrånkomligen till viss del musiken, är enligt mig viktigt! Precis som det finns anledning

att kanske fundera om 895 kr´s gitarren verkligen är den som bäst återger ens musikaliska tankar så finns det anledning

att fundera över om ens 895 kr´s hifistereo verkligen är det som bäst återger ens musikaliska tankar!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

haha.. nä, dom är väl likgiltiga ur den synpunkten (tycker jag). Min skaparglädje kommer inte från nya prylar.. den bara kommer. Hände under en svenska lektion att jag fick en idé.. började skriva ner och fick efteråt veta att läraren försökt få kontakt med mig men att jag inte svarade 😆

Just nu spelar jag inte i band och jag har en massa golveffekter så jag får i stort sett de ljud jag vill ha. Så Monitorer känns som ett bättre köp då dessa påverkar allt ljud. Dessutom känns det lite bortkastat att lägga 4k på en förstärkare när man kan lägga 6k och få en tio gånger bättre förstärkare. Så förstärkare blir nog ett senare inköp.

Tack så hemsk mycket för råden 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer här en fråga där jag nöjer mig med väldigt luddiga svar, såsom "myyyycket", "aningen bättre", etc.

Jag kopplar nu in mitt kort i min någorlunda bra stereos aux-ingång. Hur mycket bättre blir det om jag skulle använda monitorer istället? Och vad blir bättre? Nån nämnde ovanför att stereos har loudnesskurvor som gör att allting automatiskt ska låta bättre, istället för naturligt? Man märker stor skillnad alltså på min stereolösning, mot en riktig monitorlösning?

Ledsen om jag gick off topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...